• Anonym (Nyfiken)

    Vad säger man till en offerkofta?

    Ni har säkert hört talas om eller upplevt en relation där ena parten gärna tar på sig offerkoftan, typiska saker man kan få höra är "Inget jag gör är bra, det är bara mitt fel, jag duger inte till nånting", och då inte med en uppgiven ledsamhet utan just för att passivt-aggressivt lägga skulden på den andra parten.

    Sådana här personer förekommer flitigt i FL-diskussioner, så vad har ni för bra förslag på hur man bemöter en sådan person utan att gå in i deras drama och utan att göra saken värre, utan bara ta hål på ballongen så att säga?

  • Svar på tråden Vad säger man till en offerkofta?
  • Martinetto
    Anonym (whoo) skrev 2020-06-04 18:43:19 följande:
    svåraste situationen är ifall två personer anser att den andra är offerkofta. *s* Det är nog den svåraste och omöjligaste nöten att knäcka ifall dom inte samtalar.

    kan till och med bli värre om de samtalar, antingen försöker de tävla i ven som det är mest synd om eller (hemska tanke) enar de sig mot andra.


    Har några på jobbet som kvalificerar sig som "suckarnas gäng";
    -"Ingen lyssnar"
    -"Nu gör de inte som vi sagt" (sagt väldigt otydligt eller passivt aggressivt)
    -"Fick man inte vara glad idag heller"
    -"Jahapp, det kunde man ju förvänta sig"
    -"Efter sol kommer regn"
    (Det sista hittade jag på)


     

  • Anonym (Nyfiken)
    Martinetto skrev 2020-06-04 21:08:33 följande:

    kan till och med bli värre om de samtalar, antingen försöker de tävla i ven som det är mest synd om eller (hemska tanke) enar de sig mot andra.


    Har några på jobbet som kvalificerar sig som "suckarnas gäng";
    -"Ingen lyssnar"
    -"Nu gör de inte som vi sagt" (sagt väldigt otydligt eller passivt aggressivt)
    -"Fick man inte vara glad idag heller"
    -"Jahapp, det kunde man ju förvänta sig"
    -"Efter sol kommer regn"
    (Det sista hittade jag på)


     


    Tro vad det ska hända för skit idag då... Masjävlar är en riktigt bra film apropå det.
  • Tecum
    Aniiee skrev 2020-06-04 20:55:07 följande:
    Vet inte vad det säger om andra medlemmar, men om mig säger det förmodligen att jag är torr, tråkig, praktisk och hopplöst lösningsorienterad.
    Precis som jag då, vi får vara hopplösa tillsammans...
  • Barbro45

    Flera roliga och effektiva förslag här I tråden. Men något jag lärt mig är att vissa personer inte mår bra om de inte får må dåligt. Dessa personer får man bara försöka hantera så bra man kan, det går inte att förändra dem.

  • Martinetto
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-06-04 21:11:42 följande:
    Tro vad det ska hända för skit idag då... Masjävlar är en riktigt bra film apropå det.

    Ja verkligen!


    och apropå att hantera offerkoftor, jag har försökt!
    Är lösningsorienterad men de är inte intresserade av lösningar.
    Gnäller de över att de måste gräva med händerna och jag skaffar dem en grävmaskin så kommer de fortsätta att gräva med händerna eftersom det är det som de är vana vid. (och fortsätta gnälla)
    Har försökt peppa, slutar med att de drar ner mig i sin grop av jämmer, självömkan och dålig stämning.

  • Anonym (whoo)
    Martinetto skrev 2020-06-04 21:08:33 följande:

    kan till och med bli värre om de samtalar, antingen försöker de tävla i ven som det är mest synd om eller (hemska tanke) enar de sig mot andra.

    Har några på jobbet som kvalificerar sig som "suckarnas gäng";

    -"Ingen lyssnar"

    -"Nu gör de inte som vi sagt" (sagt väldigt otydligt eller passivt aggressivt)

    -"Fick man inte vara glad idag heller"

    -"Jahapp, det kunde man ju förvänta sig"

    -"Efter sol kommer regn"

    (Det sista hittade jag på)

     


    ????
  • Anonym (whoo)
    Martinetto skrev 2020-06-04 21:08:33 följande:

    kan till och med bli värre om de samtalar, antingen försöker de tävla i ven som det är mest synd om eller (hemska tanke) enar de sig mot andra.

    Har några på jobbet som kvalificerar sig som "suckarnas gäng";

    -"Ingen lyssnar"

    -"Nu gör de inte som vi sagt" (sagt väldigt otydligt eller passivt aggressivt)

    -"Fick man inte vara glad idag heller"

    -"Jahapp, det kunde man ju förvänta sig"

    -"Efter sol kommer regn"

    (Det sista hittade jag på)

     


    Skulle göra en glad smiley men blev frågetecken hm konstigt. :D
  • mari123

    Jag är imponerad över dem som ORKAR bemöta sådant ältande. EN gång kan man ju svara men själv skulle jag bli tyst och gå undan. Sticka ut och springa och rensa hjärnan eller vad som helst. Man ska ju först och främst vårda sin egen psykiska hälsa, tänker jag. (kanske egoistiskt men man kan inte hjälpa andra om man mår skit)

  • Anonym (iencell)

    Incel är populärt här. Men funkar nog inte på de offerkoftor i förhållanden.

  • FuckGoggleAskMe

    Jag har en sådan kollega. Om jag frågar henne varför hon inte gjort X, som jag sagt var väldigt brådskande, eller säger att om jag gett instruktioner om A, och hon i stället gör B, måste hon kolla med mig först - då säger att hon kan visst inte göra något rätt, och lika bra att hon slutar ta lunchpaus och tar livet av sig.
    Jag säger då att hon inte ska överdriva utan att vi måste kunna prata lugnt om detta som vuxna kollegor, för att se till att det inte händer igen, och hon måste komma på ett bra system för att undvika fler problem, jag kan hjälpa henne. Fast då skriker hon att hon vet att hon är värdelös och springer iväg. När vi ses igen, säger jag att jag förstår varför hon gjorde B, trots att jag sagt A, och att jag vet att hon menar väl. Då kontrar hon med att ingen tror att hon gör sitt bästa och alla bara klagar på allt. Då ger jag upp och går iväg ...
    Så jag har inget bra råd.

  • Anonym (Nyfiken)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-06-05 08:58:50 följande:

    Jag har en sådan kollega. Om jag frågar henne varför hon inte gjort X, som jag sagt var väldigt brådskande, eller säger att om jag gett instruktioner om A, och hon i stället gör B, måste hon kolla med mig först - då säger att hon kan visst inte göra något rätt, och lika bra att hon slutar ta lunchpaus och tar livet av sig.
    Jag säger då att hon inte ska överdriva utan att vi måste kunna prata lugnt om detta som vuxna kollegor, för att se till att det inte händer igen, och hon måste komma på ett bra system för att undvika fler problem, jag kan hjälpa henne. Fast då skriker hon att hon vet att hon är värdelös och springer iväg. När vi ses igen, säger jag att jag förstår varför hon gjorde B, trots att jag sagt A, och att jag vet att hon menar väl. Då kontrar hon med att ingen tror att hon gör sitt bästa och alla bara klagar på allt. Då ger jag upp och går iväg ...
    Så jag har inget bra råd.


    Det låter fruktansvärt jobbigt! Mitt råd till dig är att prata med chefen, den där människan mår inte bra och en dag kommer hon säkert påstå att du mobbar henne.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-06-05 09:05:37 följande:
    Det låter fruktansvärt jobbigt! Mitt råd till dig är att prata med chefen, den där människan mår inte bra och en dag kommer hon säkert påstå att du mobbar henne.
    Bra råd, men vår chef och andra kollegor har tyvärr samma problem med henne ... om jag vore vår chef, skulle jag tackla detta ordentligt, med krav på att hon träffar terapeut etc, eftersom det går ut över oss alla, och över henne själv inte minst. Men chefen törs inte tyvärr utan undviker henne i stället. Och likadant med chefens chef. Nej denna tjej mår inte bra, och hennes liv blev väl inte riktigt som hon hoppats, och hon tar ut sina frustrationer på oss kollegor.  
  • Anonym (sådär)
    Anonym (iencell) skrev 2020-06-05 08:16:10 följande:

    Incel är populärt här. Men funkar nog inte på de offerkoftor i förhållanden.


    Rabiat feminister som påstår att alla som inte håller med dem är incels verkar oxå vara poppis här
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-06-04 13:16:58 följande:

    Ni har säkert hört talas om eller upplevt en relation där ena parten gärna tar på sig offerkoftan, typiska saker man kan få höra är "Inget jag gör är bra, det är bara mitt fel, jag duger inte till nånting", och då inte med en uppgiven ledsamhet utan just för att passivt-aggressivt lägga skulden på den andra parten.

    Sådana här personer förekommer flitigt i FL-diskussioner, så vad har ni för bra förslag på hur man bemöter en sådan person utan att gå in i deras drama och utan att göra saken värre, utan bara ta hål på ballongen så att säga?


    Jag vet inte om den ens är värt att bemöta såna personer, ingenting man säger kommer ju ändå gå in i skallen för de saknar ju oftast självinsikt. Så det bästa är väl att bara låta dem tycka synd om sig själva.

    Vad gäller kollegor är det nog bäst att ta det med arbetsledare, teamleader, projektledare eller chef. Personen själv kommer man ju aldrig kunna resonera med ändå för allt kommer ju tolkas som kränkande och det är alltid synd om dem oavsett.
  • Anonym (Nyfiken)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-06-05 12:20:14 följande:
    Bra råd, men vår chef och andra kollegor har tyvärr samma problem med henne ... om jag vore vår chef, skulle jag tackla detta ordentligt, med krav på att hon träffar terapeut etc, eftersom det går ut över oss alla, och över henne själv inte minst. Men chefen törs inte tyvärr utan undviker henne i stället. Och likadant med chefens chef. Nej denna tjej mår inte bra, och hennes liv blev väl inte riktigt som hon hoppats, och hon tar ut sina frustrationer på oss kollegor.  
    Då vet ju chefen om problematiken åtminstone, så om det kommer några anklagelser lär de tas med en stor nypa salt.

    Jag skulle nog också skicka henne till företagshälsovården om jag var chef. En annan person att prata med är skyddsombudet, det är dit man vänder sig när det gäller arbetsmiljön och chefen vägrar (vågar inte) agera.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-06-05 15:30:20 följande:
    Då vet ju chefen om problematiken åtminstone, så om det kommer några anklagelser lär de tas med en stor nypa salt.

    Jag skulle nog också skicka henne till företagshälsovården om jag var chef. En annan person att prata med är skyddsombudet, det är dit man vänder sig när det gäller arbetsmiljön och chefen vägrar (vågar inte) agera.
    Jag har pratat med företagshälsovården om henne (chefen törs inte). Vet inte om de gjort något, som åtminstone prata lite extra med henne vid årliga besöket. Själv vägrar hon säkert att gå dit på någons uppmaning. Jag har inte med denna människa att göra hela dagarna, så är ok för mig, tycker det är värre för henne själv, så tänker inte gå till något skyddsombud. Även om jag blir irriterad, tycker jag mest synd om henne.
  • Anonym (sådär)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-06-05 16:19:53 följande:
    Jag har pratat med företagshälsovården om henne (chefen törs inte). Vet inte om de gjort något, som åtminstone prata lite extra med henne vid årliga besöket. Själv vägrar hon säkert att gå dit på någons uppmaning. Jag har inte med denna människa att göra hela dagarna, så är ok för mig, tycker det är värre för henne själv, så tänker inte gå till något skyddsombud. Även om jag blir irriterad, tycker jag mest synd om henne.
    Varför ska du göra eran chefs jobb?
  • Anonym (???)
    Anonym (sådär) skrev 2020-06-05 14:12:05 följande:
    Rabiat feminister som påstår att alla som inte håller med dem är incels verkar oxå vara poppis här
    var kom den ifrån? 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (???) skrev 2020-06-08 12:34:06 följande:
    var kom den ifrån? 
    Det borde framgå med all önskvärd tydlighet i inlägget... den var trotts allt en kommentar till ett annat inlägg.
    Anonym (iencell) skrev 2020-06-05 08:16:10 följande:

    Incel är populärt här. Men funkar nog inte på de offerkoftor i förhållanden.


    Rabiat feminister som påstår att alla som inte håller med dem är incels verkar oxå vara poppis här
Svar på tråden Vad säger man till en offerkofta?