Inlägg från: Hawk |Visa alla inlägg
  • Hawk

Föräldraledig/studier/sjukskriven (SGI)

Pluggar man på distans kan man vara föräldraledig samtidigt. Då anses man kunna ta hand om barnet, kravet är rumslig kontakt. Däremot har jag svårt att se att man kan läsa vanliga kurser hemifrån bara och hävda att man tar hand om barnet, det lär not vara krav på distansundervisning.

Jag tror inte du faktiskt behöver ta CSN längre för att skydda SGI så långe du är berättigad till det. Detta ändrades för ett tag sen men kolla upp exakt vad som gäller.

Anonym (FK) skrev 2020-06-05 13:34:51 följande:

Jag kanske har fel. Men ring igen. Jag kan inte se att du skulle kunna ta studielån och bifrag på heltid samtidigt som du är föräldraledig. KanKe menar de på fk att du kan studera så länge du inte tar lån och bidrag och samtidigt få föräldrapenning.

Du kan inte vara sjukskriven endast 50%. Då kommer du bara ha skyddat halva din sgi.

Du måste antingen studera halvtid eller vara föräldraledig 2,5 dagar i veckan. Ta med i beräkning att fk kanske nekar sjukpenning om de ser att du uppenbarligen klarar av att vara hemma och ta hand om dina barn pga din skada. Detta har hänt förr om man säger så.

Och som sagt. Studerar du halvtid är din sgi skyddad till 100%

• Hawk

Så länge du håller dig inom maxbeloppet bör det vara ok ja. Men pluggar man på riktigt och inte bara för att få ga syskon på förskola lär man väl i första hand ta CSN.

Anonym (FK) skrev 2020-06-06 13:42:33 följande:

Ja alltså jag gör ju allt för att spara dom. Jag undrar helt enkelt om man verkligen kan ta föräldrapenning och scn samtidigt, av ren nyfikenhet. För med tanke på hur regelverket i övrigt ser ut så känns det helt orimligt.

Har man en sgi som är Max lär man väl iof övertyga det man får tjäna för att ha rätt till csn och inte få scn av den anledningen

Svar på tråden Föräldraledig/studier/sjukskriven (SGI)