• Sat 6 Jun 2020 17:27
    822 visningar
    4 svar
    4
    822

    Tips på bra och mättande sommarmat önskas!

    Jag vill ha tips på bra och lätt sommarmat som också är mättande nog att vara bra middagsmat.

    Det jag har hittat hittills känns mer som mellanmål/tilltugg. Jag gjorde wraps med kyckling häromdagen och sonen tyckte det var gott men undrade vad det blir till middag... (fast det var just middag vi åt)

    Klassikerna som paj, sill, pastasallad, kallskuret etc kan jag ju redan så dom behöver vi inte upprepa.

    Vad har ni för tips? Vad äter ni till middag en varm sommardag?

  • Svar på tråden Tips på bra och mättande sommarmat önskas!
  • Sat 6 Jun 2020 18:40
    #1

    Crêpes brukar vara populärt här. Jag gör alltid massor av köttfärssås i början av sommaren och fryser in. Då är det enkelt att värma en burk köttfärssås och bara koka pasta till, eller så steker jag tunna pannkakor och rullar i hop dem med köttfärssås inuti. T o m min 20-åring blir mätt på 5 stycken!

    Pyttipanna är en annan klassiker. Jag kokar potatis på kvällen, och så steker jag upp den nästa dag med alla matrester jag hittar. Skinka, korv, köttbullar, någon köttbit, bacon. Det går att frysa in småbitar av sådant också, så det bara är att ta fram det färdigt. Då tar det 5 minuter att steka upp det med potatisen.

  • Sat 6 Jun 2020 19:20
    #2

    Jag har en favorit. En kycklingröra som kan ätas varm eller kall och som kan stå i kylen några dagar. Det som gör den så bra ät att den passa lika bra till sallad som till pasta som på en ciabatta eller annat bröd eller vad man vill. Grunden har jag faktiskt knyckt härifrån.

    Ett stort lass köttfärssås, som lövet skrev, är också skitbra. Gör den hyfsat neutral så kan man krydda upp med det man vill varje gång man tar fram.

    Pasta i parti och minut är bra sommarmat eftersom det går fort och kan varieras i det oänliga.

    Fiskburgare kan man också göra ett lass och frysa in. Fisk är lättare mat än nötkött.

    Jag har en hel kategori i min receptlåda som heter "Sommarmat", plus att vi ska köra igång vårt sommar-50-tals-projekt imorgon. Jag kan gräva lite i båda om du vill.

    Grejen på sommaren, i alla fall för mig, är ju att det är jobbigt att laga mat pga värmen (inte idag, kanske....), så allt som man kan göra i förväg så man slipper stå vid en varm spis är toppen.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Sat 6 Jun 2020 19:49
    #3
    Aniiee skrev 2020-06-06 19:20:53 följande:

    Jag har en favorit. En kycklingröra som kan ätas varm eller kall och som kan stå i kylen några dagar. Det som gör den så bra ät att den passa lika bra till sallad som till pasta som på en ciabatta eller annat bröd eller vad man vill. Grunden har jag faktiskt knyckt härifrån.

    Ett stort lass köttfärssås, som lövet skrev, är också skitbra. Gör den hyfsat neutral så kan man krydda upp med det man vill varje gång man tar fram.

    Pasta i parti och minut är bra sommarmat eftersom det går fort och kan varieras i det oänliga.

    Fiskburgare kan man också göra ett lass och frysa in. Fisk är lättare mat än nötkött.

    Jag har en hel kategori i min receptlåda som heter "Sommarmat", plus att vi ska köra igång vårt sommar-50-tals-projekt imorgon. Jag kan gräva lite i båda om du vill.

    Grejen på sommaren, i alla fall för mig, är ju att det är jobbigt att laga mat pga värmen (inte idag, kanske....), så allt som man kan göra i förväg så man slipper stå vid en varm spis är toppen.


    Tack! Ja precis det jag menar. Varm mat är man ju ibland inte sugen på en het sommareftermiddag men man vill ändå ha en komplett middag.

    Gräv gärna åt mig!
  • Sat 6 Jun 2020 19:52
    #4
    Fjäril kär skrev 2020-06-06 19:49:32 följande:
    Tack! Ja precis det jag menar. Varm mat är man ju ibland inte sugen på en het sommareftermiddag men man vill ändå ha en komplett middag.

    Gräv gärna åt mig!
    Will do. Återkommer....
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Tips på bra och mättande sommarmat önskas!