Inlägg från: Lakeside |Visa alla inlägg
  • Lakeside

Hjälp! Jag vill inte ha mer än ett barn!

Jag har en son som är 19 månader. Han var väldigt jobbig första 6 månaderna men nu är det lugnt.

Jag upplever det som att alla börjar planera ett till barn jättefort och det verkar så enkelt och självklart. Men jag är inte minst sugen på ett till barn men jag vill att sonen ska få ett syskon. Släpper det någon gång och längtan kommer tillbaka? Ibland tänker jag att det får bli upp till 6-8 år mellan dom om jag nu fortfarande kan få barn då för jag orkar inte med två jättesmå barn. Har så många andra intressen och jobbet är också viktigt.

Hur har det varit för er andra?

• Svar på tråden Hjälp! Jag vill inte ha mer än ett barn!
  • Lakeside

Ja det är ju såklart olika. Men idag slängde min son sig på golvet och gapskrek i minst en halvtimme för att jag tog av honom en grej han inte fick ha. Då var han varken trött eller hungrig...

• Lakeside
    Körsbärsdalen skrev 2020-06-07 16:36:34 följande:

Är han alltid så eller är det en fas nu?

Det är någon form av viljestark period. Han har varit det ett tag. Kan bitas, rivas och nypas om han inte får som han vill eller om man leker men inte agerar som han tänkt sig.

När han var mindre var det dock jobbigare. Han kunde börja gallskrika när som helst och i närhet av andra. Jag vågade knappt göra någonting ett tag för han fick såna utbrott.

Nu sover vi för det mesta hela nätterna så nu är det annat. Han är också enkel att ha med sig och gillar att träffa folk även om han kan bli sur om han inte får något han vill ha.

Så han har nog alltid varit humörig, både glädje, engagemang och vrede haha.
  • Lakeside
    Anonym (Förstår) skrev 2020-06-08 11:07:21 följande:

Min lilla är 4 månader och äter fortfarande flaska 2 ggr natt. Pappa hjälper inte till då han jobbar och fixar mycket hemma , mat å städar .vet inte om jag har rätt att klaga när jag enbart har ansvar för bebisen och tvätt. Men de tar så fruktansvärt mkt på hälsan att aldrig få sova en sammanhängande tid. När bebisen är vaken kräver den all min uppmärksamhet och vill ständigt bli underhållen.

Vill ha ett syskon för bebisens skull, men jag orkar inte ett barn till. Är även över 36 så man kan ju inte vänta så länge till heller

Hej,

Att vara ansvarig för en bebis är ju samma sak som att vara ansvarig för någon annans liv dygnet runt eftersom hen inte klarar sig själv. Att dessutom göra det med sömnbrist är inte att underskatta.

Finns det något annat sätt som ni kan växla sysslor? Kanske kan pappan ta helgerna t.ex. så att du får sova?

Vi är absolut inte facit och olika sätt passar olika familjer men vi körde pass så pappan tog fram till 2 eller 3 på natten så justerade vi passens längd så det fungerade optimalt för båda. Jag hade aldrig överlevt annars. Men jag har väldigt stort sömnbehov och fungerar väldigt dåligt utan sömn.

Låter som du känner stor press. Det är orättvist med ålderspressen som kvinnor har.
  • Lakeside

Min lilla är 4 månader och äter fortfarande flaska 2 ggr natt. Pappa hjälper inte till då han jobbar och fixar mycket hemma , mat å städar .vet inte om jag har rätt att klaga när jag enbart har ansvar för bebisen och tvätt. Men de tar så fruktansvärt mkt på hälsan att aldrig få sova en sammanhängande tid. När bebisen är vaken kräver den all min uppmärksamhet och vill ständigt bli underhållen.

Vill ha ett syskon för bebisens skull, men jag orkar inte ett barn till. Är även över 36 så man kan ju inte vänta så länge till heller

Hej,

Att vara ansvarig för en bebis är ju samma sak som att vara ansvarig för någon annans liv dygnet runt eftersom hen inte klarar sig själv. Att dessutom göra det med sömnbrist är inte att underskatta.

Finns det något annat sätt som ni kan växla sysslor? Kanske kan pappan ta helgerna t.ex. så att du får sova?

Vi är absolut inte facit och olika sätt passar olika familjer men vi körde pass så pappan tog fram till 2 eller 3 på natten så justerade vi passens längd så det fungerade optimalt för båda. Jag hade aldrig överlevt annars. Men jag har väldigt stort sömnbehov och fungerar väldigt dåligt utan sömn.

Låter som du känner stor press. Det är orättvist med ålderspressen som kvinnor har.
  • Lakeside

Hej,

Svar på tråden Hjälp! Jag vill inte ha mer än ett barn!