Inlägg från: Jagochdublirvi |Visa alla inlägg
  • Jagochdublirvi

Hjälp! Jag vill inte ha mer än ett barn!

Oroa dig inte över det, är mitt råd! En del vill inta ha några barn, andra vill ha två, eller flera. Några vill ha som tätt, vilket jag tror är vanligast, andra vill ha tid emellan. Inget är fel, allt är ok

Själv har jag två barn som det skiljer nästan fem år emellan. För oss var det perfekt, den stora hade bättre förståelse för att mamma inte kunde ägna hen all uppmärksamhet hela tiden då småsyskonet behövde matas/sövas/bytas på och stora syskonet kunde även leka själv. Såg bekanta som skaffade tätt och tyckte att det kändes som om de ständigt kände sig slitna mellan de två barnens behov. Det är ju inga problem om den ena, eller både, är lugna men är den stora väldigt närhets-/uppmärksamhetstörstande och den lille har tex kolik så blir det tufft. Nu när minstingen är 6 börjar jag återigen känna mig färdig för en ny bebis, men inser att det inte är rätt mot de två barn vi har. Jag tror inte heller, om jag ska vara ärlig, att jag skulle orka med det.

Skräckexemplet jag har är några kompisar som efter många års försök äntligen fick ett barn. Både kände sig egentligen nöjda med ett barn, men de tyckte att det var klart att deras lille skulle få ett syskon. Jag tror att det skiljer. 2-3 år mellan barnen. Det slutade med att både föräldrarna gick in i väggen, inte enbart pga barnen men för dom tror jag att småbarnslivet med att aldrig få sova var en starkt bidragande orsak till det.

• Jagochdublirvi
    Anonym (Du känner inte fel) skrev 2020-06-08 13:59:33 följande:

Jag vet inte om stor åldersskillnad mellan varje barn, typ 5 år eller mer var vanligare på 70-talet än nu.

Däremot tror jag att det var betydligt ovanligare på 70-talet än idag att ha mindre än 24 månader mellan varje barn.

Jag har visserligen ingen statistik tillgänglig här och nu, men jag är född under senare halvan av 70-talet, uppväxt i ett arbetarklass / lägre medelklass-område i utkanten av en medelstor  stad och i de grundskolor jag gick i var det absolut vanligaste att det var 3 eller 4 kalenderår mellan varje syskon. Att ha syskon i klassen över eller under , alltså att det bara skiljde ett kalenderår var ovanligt även om det så klart förekom det med.

Jag är ganska säker på att snabbhetspremien i föräldraförsäkringen som väl infördes någon gång i början av 80-talet spelar in i att det generellt är tätare mellan syskon nu än då. Till viss del också föräldrarnas ålder. Lite äldre föräldrar fanns förstås även där jag växte upp men de som hade en mamma som var runt 50 när de själva var 15 var ofta yngst i sin syskonskara och ibland till och med sladdbarn.

Som sagt var, olika erfarenheter. Vore kul att veta vad fakta är. I min klass var det bara jag som hade en syster som det skiljde tre år på. Två hade syskon som var ett respektive två år äldre. Tre hade syskon som var yngre och även då skilde det i regel 1-2 år. Bland mina kompisar så var det en som hade en bror som var fem år yngre, en som hade en syster som var 12 år äldre och en syster som var två år yngre, en vars bror var ett år äldre (eller till och med 10 månader om jag inte minns fel) och en vars syster var två år äldre

Jag växte upp i Mariestad under 80-talet (föddes i mitten av 70-talet) i en invandrarfamilj där föräldrarna arbetade som de flesta andra invandrare i stan på ett av stadens två främsta arbetsgivare på den tiden, pappersbruket Katrinefors eller kylskåpstillverkare Electrolux.
Svar på tråden Hjälp! Jag vill inte ha mer än ett barn!