Hjälp! Jag vill inte ha mer än ett barn!
Oroa dig inte över det, är mitt råd! En del vill inta ha några barn, andra vill ha två, eller flera. Några vill ha som tätt, vilket jag tror är vanligast, andra vill ha tid emellan. Inget är fel, allt är ok
Själv har jag två barn som det skiljer nästan fem år emellan. För oss var det perfekt, den stora hade bättre förståelse för att mamma inte kunde ägna hen all uppmärksamhet hela tiden då småsyskonet behövde matas/sövas/bytas på och stora syskonet kunde även leka själv. Såg bekanta som skaffade tätt och tyckte att det kändes som om de ständigt kände sig slitna mellan de två barnens behov. Det är ju inga problem om den ena, eller både, är lugna men är den stora väldigt närhets-/uppmärksamhetstörstande och den lille har tex kolik så blir det tufft. Nu när minstingen är 6 börjar jag återigen känna mig färdig för en ny bebis, men inser att det inte är rätt mot de två barn vi har. Jag tror inte heller, om jag ska vara ärlig, att jag skulle orka med det.
Skräckexemplet jag har är några kompisar som efter många års försök äntligen fick ett barn. Både kände sig egentligen nöjda med ett barn, men de tyckte att det var klart att deras lille skulle få ett syskon. Jag tror att det skiljer. 2-3 år mellan barnen. Det slutade med att både föräldrarna gick in i väggen, inte enbart pga barnen men för dom tror jag att småbarnslivet med att aldrig få sova var en starkt bidragande orsak till det.