Ska ungar som går ut nian få presenter?
Ja det tycker jag. Är utbildning inte värt att fira lite? Om du bryr dig om den som det gäller så tycker jag det är en värdefull gest att ge en present. Personen har valt att studera och tänka på framtiden, istället för att skolka eller bete sig illa. Verkligen värdigt en present tycker jag. Och det är fortfarande ett barn, i stort sett, som det handlar om. Jag tycker unga människor bör få all uppskattning de kan få, för ofta är det nog sparsamt med uppskattning en får. Ofta handlar uppskattning om utseendet och ytliga ting.
Man kan tex fråga studenten vad hen önskar sig och sedan gå ihop några stycken och köpa tillsammans. Eller skriv ett väl genomtänkt fint brev till hen. Något som är av värde för självkänslan och framtiden. Eller ge blommor du plockat på en äng, en påse frön att plantera i en fin liten kruka, en dagbok, en dikt, en bok, ett par örhängen från en loppismarknad.. något med själsligt eller symboliskt värde. Tänk också att livet kan ta slut närsomhelst. Då är det väl fint att ha firat någon som tog studenten.