• Anonym (Nytt påfund?)

Ska ungar som går ut nian få presenter?

När jag var ung fick ingen jag känner presenter av familjen och släkten för att gå ut nian men nu verkar det vara kutym att det ska behandlas som en student ungefär med både festmiddag och presenter? Stämmer det att tonåringarna som går ut nian bör få presenter och vad är i så fall lämpligt att ge om man är släktingar?

• Svar på tråden Ska ungar som går ut nian få presenter?
  • Anonym (Nn)

Nej inte som studenten men lite uppmärksammat blir det ju att man går ut grundskolan. Det är väll aldrig fel att bli lite uppmärksammad vid ett sånt tillfälle ändå? Man får sina grundskolebetyg och många kämpar ju hårt för dem.... så varför inte göra nått litet? En hel studentmottagning behöver det inte vara frågan om direkt. 

Jag hade jättebra betyg och min mamma gav mig pengar till ett besök på Gröna Lund med mina vänner som present. Det var mycket uppskattat av mig i alla fall. 

• Anonym (tobbe)

Föräldrar och familjen kan ge någon liten sak. Men att gå ut grundskolan är ingen stor grej.

• Anonym (Kim)

Ja, visst är det värt att fira. Sen är det inte som studenten, men tårta och en present tycker jag är på sin plats.

• Anonym (Yay)

Måste vara något nytt påfund. När jag gick ut 9:an för 15 år sen var det ingen big deal. Typ som en vanlig skolavslutning. Det var inte som att hela släkten kom på besök och hade med sig presenter. Jag fick inte ens present av mina föräldrar. På kvällen när jag gick ut 9:an ville jag hänga med mina kompisar i stan och käka glass typ. 

• Anonym (Alla årskurser)

När jag var barn så fick jag paket efter varje avslutad årskurs. Det var som en slags sommarpresent.

Jag gör detsamma för mitt barn. Det kan vara allt från böcker och filmer, till badleksaker och utomhusspel.

Jag vet inte hur andra gör och jag kunde faktiskt inte bry mig mindre. Alla gör vad som passar dem själva bäst.

• Anonym (Lina)

Jag kommer ihåg att jag fick ett fint halsband av min mamma när jag gick ut nian. Det var nog inget superdyrt halsband, men en väldigt fin symbol. Blir väldigt glad när jag ser det i min smyckessamling såhär 15 år senare.

I övrigt fick jag ingenting av någon annan. Brukar elever som går ut nian ha ett stort kalas? 

Kanske att jag fick en blomma av min mormor och morfar och en hundring. Mormor var fd. lärarinna och tyckte att skolavslutningar var viktiga och ville alltid komma och ha med sig egenbakad jordgubbstårta när jag och mina syskon hade skolavslutning. :) 

Men något stordåd var det aldrig tal om ;) Inte heller pressenter. Förutom halsbandet just när jag gick ur nian. 

• Anonym (Nää)

Absolut inte - 9:an är grundskola vilket ALLA skall klara och sedan många år tillbaka är det samma sak med gymnasiet. 
    Förväntar du som vuxen dig att få presenter för att du gör vad du skall göra??

• Fjäril kär

Jag gick ut 9;an för 25 år sedan och vi hade avslutningsmiddag kvällen före avslutningen tillsammans med alla lärare med dans och betygsutdelning. En tradition skolans 9:or haft i många år.

Och jag har alltid blivit "firad" på skolavslutningen med tårta och något paket. Oftast var det relaterat till sommarlovet så det kunde vara något pyssel, en baddräkt, en bok eller nåt. Ibland kunde paketet komma på morgonen och innehålla nya kläder till skolavslutningen. När jag gick ut 9:an fick jag ett par dyrare örhängen som minne. Många av mina vänner hade släktkalas när nian slutade. Grundskolans avslutningar då på den tiden var fortfarande väldigt traditionella och högtidliga med nationalsång, flagghissning, massa föräldrar och släkt och stora uppvisningar etc. Och då var firandet efteråt en naturlig del av det.

• hammarhajen

Här firas varje skolavslutning med fin middag och kanske en liten present. Nian är speciell, såklart inte som studenten men ändå lite mer än de andra skolåren. Kanske ut och äta, eller bjuda in mormor och morfar.

Även innan barn var jag som lärare ofta ute och åt på skolavslutningen, med kollegor eller kanske mina egna föräldrar. Jag firar gärna olika saker, men det behöver inte vara så stort firande.

• Anonym (Nytt påfund?)

I det här fallet ska tonåringens släktingar från båda hållen komma på fest/middag och det inkluderar även förälderns farbror bland annat så inte jättenära mao. Tydligen ska man ta med present och det duger inte med något för ett par hundra heller utan det ska förväntas vara dyrare och finare. Därför frågar jag här vad som är lämpligt att ge till detta stordåd som det tydligen är att gå ut nian? På min tid var det inte något firande för det och definitivt inga presenter, inte ens från föräldrarna som jag minns det.

Vad är lämpligt att ge som släkting?

Svar på tråden Ska ungar som går ut nian få presenter?