Inlägg från: Anonym (ÖOSDJ) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ÖOSDJ)

Ska ungar som går ut nian få presenter?

Min mamma har alltid firat sommarlovsavslutning med mig, dvs. att vi har grillat och ätit jordgubbar. Har vädret tillåtit, så har vi badat. Jag fick inga pengar när jag slutade nian (vilket mina vänner fick) men däremot så betalade min mamma frisörbesök och en hel del kläder inför gymnasiestarten, men det var inte när jag slutade nian utan veckan innan jag började gymnasiet, däremot visste jag möjligen på min avslutningsdag i nian att jag skulle få just det innan gymnasiet började. Min 15 år yngre bror fick några körlektioner i present, eftersom man då hade ändrat övningskörningsåldern till 16, och att han dessutom hade högsta betyg i nästan alla ämnen och verkligen hade kämpat stenhårt. Helt okej tycker jag (trots att jag är 35 och ännu inte har körkort, eftersom jag inte fick den förmånen.)

Jag själv har fört vidare traditionen med jordgubbar och istället för grillning går vi på restaurang hela familjen vid varje skolavslutning. Hur det blir med avslutningen i nian är för tidigt att säga ännu, men det får vi väl se då.

Min man fick på avslutningen i nian bara reda på att han skulle få 10.000 kronor om han inte började röka innan han fyllde 20. Han tog pengarna när han var 20 och började röka när han var 23. Jättekonstigt, alltihop.

Svar på tråden Ska ungar som går ut nian få presenter?