Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

inflyttad till honom- hans hus

Findus12 skrev 2020-06-08 15:03:38 följande:

Jag är ju inte intresserad av att någon annan ska tjäna några pengar på mig. Att han pga att han köpte det långt under marknadsvärdet sen ska göra att han två år senare ska gå skuldfri och jag ska bära hela lånet pga att han träffade mig två år efter. Känns inte riktigt rimligt i mina ögon å det skulle heller inte få mig att känna att vi är där på samma villkor- utan bara att an skulle ha tjänat en massa pengar på mig.

.

Detta är vad som känns lite bakvänt i resonemanget. Han har tjänat pengar på sin fastighetsinvestering, inte dig.

Även om han skulle vilja sälja och gå ihop och köpa något gemensamt så skulle ni ju vara på helt olika ekonomiska platser, han kommer ju då att kunna lägga sin halva kontant och du kommer att behöva låna till hela din
  • Anonym (....)
    Findus12 skrev 2020-06-09 07:40:44 följande:

Ja men i och med att jag är där, sköter ALLT obetalt arbete i hemmet och även det mesta som är utanför medan han är borta på dubbla arbeten varje dag. Jag målar å fixar och gör iordning i renoveringen. Och sedan ska jag köpa in mig på halva värdet av fastigheten om den värderas idag och göra honom skuldfri? Jäkligt bra deal. 

Fast du blandar ihop olika saker. Varför driver du all markservice redan?

Kräver han det? För då är han en idiot!

Gör du det frivilligt? Sluta med det då!

Och varför renoverar DU själv en fastighet som du inte äger? När han inte ens är där, det är ju bara dumt, och helt frivilligt.

Ni har bara bott ihop några månader så du kan väl knappast ha lagt en massa tid och pengar på fastigheten redan? Har du det så ligger det ju på ditt ansvar

Ansvar för hushåll och/eller renovering ska ju inte ligga bara på dig helt oavsett ägarförhållanden, men det behöver ni ju reda ut separat.

Däremot är det inte logiskt att han ska ge dig hundra tusentals kronor för att du frivilligt väljer att dyka in med huvudet först och ta över allt jobb med huset.

Har han faktiskt bett dig om det?
    Findus12 skrev 2020-06-09 07:40:44 följande:

Nä jag skulle inte betala dom pengarna för den fastigheten med det läget. Utan köper hellre något där vi kan börja om från ruta 1 tillsammans- helt oavsett om han har mer pengar till kontantinsats än mig (eller ja de kommer han ju inte ha eftersom han inte lär sälja den fastighet han redan har). 

Jag vill ju också kunna investera i ridbana etc. Men allt jag gör gör jag isåfall för honom som blir investeringar till honom om vi går isär. Alla pengar jag lägger ner i fastigheten är ju ingenting jag får tillbaka. Så går det som med mitt ex så har jag gett bort hundratusentals kronor.  Då investerar jag hellre dom pengarna i en fastighet där jag har lika stor del i.

Om du köper in dig i denna fastighet så har du ju lika del i eventuell värdeökning som kommer av förbättringar.

Det blir ju ganska orealistiskt att ni ska köpa en ny gemensam fastighet där ni delar arbetet med underhåll/hushållsarbete på hälften samtidigt som han ska behålla sin gamla fastighet och stå för 100% av arbetet och renoveringen av den plus jobba dubbelt som han gör nu. Ännu mer långsökt om ni också vill starta familj.
  • Anonym (....)

Tycker att du borde leta egen liten gård hyfsat nära som du köper själv och så bor du där sen. Han kan då välja om han vill bo där med dig eller om ni ska vara särbo och sova hos varandra när ni vill.

För det du säger med 100% trygghet att bo kvar själv får du bara om du äger själv. Din nuvarande(och din förre) sambo har ingen rätt att slänga ut dig på en dag men separerar ni i framtiden så måste ju en person uppenbarligen flytta och om du är långt från dina hemtrakter så kanske det är mer sannolikt att du flyttar?

Sparkontot vissa nämner skulle ju ge resultatet att du inte behöver bosätta dig i en lite 1:a eftersom du då kan köpa istället

Svar på tråden inflyttad till honom- hans hus