• Anonym (Förundrad)

Present till fröknarna för 150 kr per barn!

Hej!

Har precis flyttat till ett nytt område och mitt barn har hamnat i en ny klass. Fick meddelande från en klassförälder att de tänker samla in en present till fröknarna för 150 kr per barn. Totalt blir det ju över 3000 kr i present vilket jag tycker känns väldigt överdrivet. Hur mycket lägger ni i presentpengar varje år till barnens fröknar?

• Svar på tråden Present till fröknarna för 150 kr per barn!
  • Anonym (Hind)

50 kr per barn i barnens skola.

• Anonym (ooo)
    Anonym (Förundrad) skrev 2020-06-08 08:05:44 följande:

Hej!

Har precis flyttat till ett nytt område och mitt barn har hamnat i en ny klass. Fick meddelande från en klassförälder att de tänker samla in en present till fröknarna för 150 kr per barn. Totalt blir det ju över 3000 kr i present vilket jag tycker känns väldigt överdrivet. Hur mycket lägger ni i presentpengar varje år till barnens fröknar?

Aldrig så mycket i alla fall. 20-50 kr har det varit. Om det varit flera personal så kanske man har fått lägga till lite
  • Anonym (Förundrad)
    Limeblad skrev 2020-06-08 08:07:40 följande:

Det låter orimligt mycket

Ja absolut för mycket. Förstår inte hur det kunnat bli en sådan upptrissad grej nuförtiden? När jag var mindre så samlade vi ihop till en blomma för typ 100 kronor och då var det inte återkommande varje år utan om en lärare skulle sluta eller så. Det var alltså runt 5 kronor var.

Tror ni att lärare själva vill ha så dyra presenter verkligen? Om jag hade fått present värt över 3000 kronor i mitt yrke så hade jag nästan skämts och haft svårt att ta emot den gåvan. Man kan ju uppskatta på andra sätt menar jag.
  • Anonym (Förundrad)

20-50 kronor känns mer rimligt men ändå i högsta laget. Vad köper ni för 1000 kronor? Är detta något ni gör varje år så att det blir återkommande? Men det är klart, är det 1000 kronor för present till fem lärare känns det okej.

• Anonym (T)

50 kr per barn. Låter helt absurt att köpa en så dyr present. Eller går överbliven peng till någon klasskassa?

• Anonym (Förundrad)
    Anonym (T) skrev 2020-06-08 08:27:02 följande:

50 kr per barn. Låter helt absurt att köpa en så dyr present. Eller går överbliven peng till någon klasskassa?

Ja de skrev att överskottet går till klassen, men det verkar ju inte bli någon stor summa över? Väldigt otydligt.
  • Anonym (Svindyrt)

Vi ger 100-120 per barn på FÖRSKOLAN.

• Anonym (Förundrad)
    Anonym (Svindyrt) skrev 2020-06-08 08:37:02 följande:

Vi ger 100-120 per barn på FÖRSKOLAN.

Oj okej. Hur känner du för det då?
Svar på tråden Present till fröknarna för 150 kr per barn!