• Anonym (Förundrad)

Present till fröknarna för 150 kr per barn!

Hej!

Har precis flyttat till ett nytt område och mitt barn har hamnat i en ny klass. Fick meddelande från en klassförälder att de tänker samla in en present till fröknarna för 150 kr per barn. Totalt blir det ju över 3000 kr i present vilket jag tycker känns väldigt överdrivet. Hur mycket lägger ni i presentpengar varje år till barnens fröknar?

• Svar på tråden Present till fröknarna för 150 kr per barn!
  • got

Är lärare och får varje år presenter från mina klasser. Tycker att det känns lika pinsamt varje år även om jag själv spenderat mer pengar på klassen ur egen ficka än jag får presenter för. Det är ju ändå frivilligt från min sida.
    Gåvorna brukar dock vara något ätbart, en bok eller en mugg eller liknande. Inget dyrt eller bestående alltså. För min del skulle det gärna få komma ett förbud mot insamlingar, jag tycker att det är förlegat och inget som behövs. 

150 kr är jättemycket pengar, min spontana tanke var att det måste vara till många: alltså både skol- och fritidspersonal? Fortfarande för mycket pengar men jag har ALDRIG varit med om att en kollega fått presenter för flera 1000- lappar. Min andra tanke var att de kanske samlade in pengar till klasskassan samtidigt. Det kanske finns ett önskemål hos barnen att tex åka och bowla när man slutar 3:an eller 6:an och att man då tänker att man samlar in pengar över tid för att det inte ska bli så dyrt vid ett tillfälle? 

Om jag var du skulle jag fråga dem som samlar in pengar. Blir svaret att det endast är till presenter hade jag talat om att jag tyckte att det var för mycket pengar. 

• Anonym (Naughty40)

Usch vad jag hatar dessa fjäskiga insamlingar som kommer vareviga jul- och sommaruppehåll. Av princip bidrar jag för det mesta inte. Herregud, de gör ju bara sitt jobb, precis som jag gör mitt. Man kan väl uppskatta utan att ge gåvor.

• Anonym (Naughty40)

Och 150 spänn! No way!

• Anonym (Lärare)

Är lärare och jag skulle känna det som mycket jobbigt och besvärande om jag visste att det var sådana dyra insamlingar. Att ge en gåva ska kännas frivilligt och roligt, inte pressat eller att en måste vända på varenda krona för att kunna ge. Jag brukar få något vid sommaravslutningen men är oftast en bukett och ngt litet mer från hela klassen, så de kanske har skramlat 10 - 15 kronor per familj? Känns mycket rimligare och oavsett skulle jag bli lika glad om eleverna hade ritat eller skrivit något på ett kort. Fast jag är givetvis tacksam. Håller inte alls med de lärare som skrivit att det bara är krafs och skit - jag blir mycket glad när någon ger mig en gåva, däremot förväntar jag mig det inte.

• Anonym (Joråsåatt)
    Anonym (Olika) skrev 2020-06-08 10:26:53 följande:
    Som jag skrev tidigare så är själva bostadshuset på 720kvm. Därtill hör garage, stall, gästbostad och diverse andra uthus.

Vem har sagt att vi inte har råd att spara?
    Vi har fattat att du har pengar som gräs och att det är jobbigt att vara rik (alternativt ljuga friskt)... Tungan ute

TS! Jag tycker du gör helt rätt i att avstå från insamlingen, det låter för jävligt. Vi har aldrig deltagit i sådana dumheter, varför skulle vi? Faktum är att det aldrig kom på tal när mitt barn gick i skolan, ingen gjorde det. När h*n slutade nian samlade vi dock ihop till en bukett, men det var frivilligt och alla elevers namn stod med på kortet även om de inte deltagit. 
    Vad händer i "er" klass med de elever vars föräldrar inte kan eller vill delta, påpekas det på något sätt att de inte varit med på insamlingen?

Jag ger inte taxichaffisen eller ICA-kassörskan presenter för att h*n gör sitt jobb, inte heller någon annan. Jäkla trams!
  • Anonym (Alveol)

20 kr totalt till två förskolelärare. Äldre barnets skola har sagt att de tackar nej till presenter.

• annabellelee

Jag är lärare och har aldrig fått presenter för flera tusen - antar som de flesta att det är till flera lärare ni samlar in. Det brukar vara en blomma, en korg med kex och marmelad osv. Jag uppskattar gesten och omtanken, men presenter är absolut inget krav eller "måste". Man ska ju ge för att man vill ge, och vill man inte försvinner ju hela den fina tanken med gåvan. Då kan man lika gärna strunta i det.

Syftet med gåvan är ju "Vi uppskattar all den tid och energi du lagt ner", men känner man inte så tappar ju gåvan sin mening.

• Anonym (Trötter)
    Anonym (Olika) skrev 2020-06-08 10:08:46 följande:
    Ja..? Jag svarade på den som skrev att folk med dyra bostadskostnader inte har några problem med att betala 150kr/barn för present till fröknarna.

Vi ligger på omkring 100.000 i månaden för vårt hus under vintermånaderna. I enbart el- och uppvärming!

Bara för att man tjänar bra så betyder det inte att man har hur mycket pengar som helst i slutet av månaden.
    Ja precis. Varför ska jag lägga 150kr på en present till någon när det är svindyrt att tanka mitt privatjet? Att folk inte förstår hur mycket det kostar med eget flygplan, lön till piloter, samt att driva och äga en egen ö i västindien, utan har mage att komma och kräva pengar till presenter!?

Någon måtta får det allt vara.
  • Anonym (A)

100 kr.

Alltså.. jag är jättetacksam för de fina arbetet våra pedagoger gör. Men det här med present till dem (både vinter och sommar i vårt fall) tycker jag är fel.

Inte nog med typ 100 kr per pedagog (är ju flera) så verkar diverse morsor tävla i vem som kommer på fiffigaste presenterna. Det är morgonrockar och fint badsalt i en fiffig upplåstbar minibadboll etc. Jättefint och finurligt.

Men vi andra mammor då som arbetar heltid och nätt och jämt får ihop livet? Som kanske måste jobba på kvällar för att kunna hämta tidigare. Det sista jag har tid med att förutom alla andra presenter och evenemang som ska styras upp, sitta och knyta vackra gåvor..

Ingen man på vår förskola har någonsin engagerat sig i presentinsamling eller sitter och prasslar med cellofan och rosetter. Detta är en börda som läggs helt på kvinnorna. Påhejjade av andra kvinnor.

Dags att förskolor och skolor säger stop, inga presenter!

Är ju helt slutkörd innan semestern börjar!

• EmiliaEngel

25 kr per elev och då var det till 2 fröknar. En varsin tomatplanta, chokladask och kort..

• Sasu

Vi gav ju bara presenter till de 2 lärare som ansvarade för klassen, och då var det ju en blomma och en choklad typ, ca.600kr sammanlagt. Du menar att eleverna ska ge ALLA lärare en present?

• Anonym (Förundrad)
    Anonym (A) skrev 2020-06-10 09:39:32 följande:

100 kr.

Alltså.. jag är jättetacksam för de fina arbetet våra pedagoger gör. Men det här med present till dem (både vinter och sommar i vårt fall) tycker jag är fel.

Inte nog med typ 100 kr per pedagog (är ju flera) så verkar diverse morsor tävla i vem som kommer på fiffigaste presenterna. Det är morgonrockar och fint badsalt i en fiffig upplåstbar minibadboll etc. Jättefint och finurligt.

Men vi andra mammor då som arbetar heltid och nätt och jämt får ihop livet? Som kanske måste jobba på kvällar för att kunna hämta tidigare. Det sista jag har tid med att förutom alla andra presenter och evenemang som ska styras upp, sitta och knyta vackra gåvor..

Ingen man på vår förskola har någonsin engagerat sig i presentinsamling eller sitter och prasslar med cellofan och rosetter. Detta är en börda som läggs helt på kvinnorna. Påhejjade av andra kvinnor.

Dags att förskolor och skolor säger stop, inga presenter!

Är ju helt slutkörd innan semestern börjar!

Helt riktigt. Jag tycker precis som du och har observerat samma. Kommer bojkotta insamlingar framöver. Men helt klart kunde skolan, närmare bestämt rektorn, säga stopp.
Svar på tråden Present till fröknarna för 150 kr per barn!