• Monste­rmamma­n
    Mon 8 Jun 2020 10:49
    966 visningar
    7 svar
    7
    966

    Gluten

    Mitt barn mår inte bra. Tappat i vikt, växer mindre och konstant ont i magen. Blodprov visar på ok men låga värden för b12 och järn.

    Vi väntar in remiss till barnläkare men det tar tid.

    Jag ser ett samband mellan mkt gluten och mer magont. Jag vet att man inte ska sluta med gluten innan läkarna säger detta men när barnet själv säger att det inte orkar längre är det svårt. Vi har därför tagit ett kanske mindre smart beslut, vi ska prova utan gluten i några veckor. Väl medvetna om att detta kanske inte kommer att fungera.

    Ni som har glutenintolerans, hur snabbt märkte ni något skillnad?

    Barnet säger att det känns annorlunda, inte bättre eller sämre men lättare. Vet inte vad jag ska tro?! Så jobbigt att inte kunna hjälpa sitt barn och se att det har ont varje dag.

  • Svar på tråden Gluten
  • Mon 8 Jun 2020 13:23
    #1

    En nära släkting till mig har celiaki. Det tar ungefär 6 månader för tarmen att läka, så det tar lite längre tid än ett par veckor att märka skillnad.

    Problemet när man utesluter gluten i kosten är att det sedan är svårare för läkarna att upptäcka celiaki vid provtagning. Tyvärr kan det fördröja hela processen. 

  • Mascar­aklump­ar
    Mon 8 Jun 2020 16:01
    #2

    Om ni slutar med gluten nu så läker tarmen och det går då inte att fastställa diagnosen. Ring barnmottagningen och berätta att barnet mår dåligt och fråga om de möjligtvis har några tider ganska snart. Det är inte ovanligt att de får avbokningar och att man kan få en ganska snabb tid om man hör av sig.

  • Monste­rmamma­n
    Mon 8 Jun 2020 21:25
    #3

    Tack för svar.

    Jag vet att det är dumt att prova utan läkares synpunkter. Men det känns som om allt tar tid. Tid att få tid på vc, tid för blodprov och nu vänta in remiss. Och så semester och corona på det. Inte den bästa tiden att vara sjuk på.

    Det är barnet själv som vill, och barnet är fruktansvärt kräsen i vanliga fall. Vill aldrig prova något nytt och äter nu gärna glutenfritt bröd även om det inte är lika gott.

    Skolan blir lidande då han senaste två månaderna ofta gått hem pga magont och i vissa fall kräkningar ( ingen magsjuka)

    Ska ringa till mottagningen imorgon. Hoppas att de tar emot oss, vi tillhör egentligen ett annat landsting men bor och jobbar mkt närmare detta sjukhus.

  • Tue 9 Jun 2020 02:03
    #4

    Finns fem olika gluten 'allergier', där celiaki bara är en av dem.

    www.verywellhealth.com/five-different-types-of-gluten-allergy-562305

  • Tue 9 Jun 2020 09:14
    #5
    Tow2Mater skrev 2020-06-09 02:03:52 följande:

    Finns fem olika gluten 'allergier', där celiaki bara är en av dem.

    www.verywellhealth.com/five-different-types-of-gluten-allergy-562305


    Celiaki är ingen allergi, det är en intolerans. 
    Två skilda saker. En intolerans är en kronisk sjukdom, allergier kan växa bort. 
  • Monste­rmamma­n
    Tue 9 Jun 2020 11:52
    #6
    +1

    Ringde till mottagningen och de hade en ledig tid idag.... så om 2 h ska vi dit

  • Tue 9 Jun 2020 12:51
    #7
    Mrs Moneybags skrev 2020-06-09 09:14:42 följande:

    Celiaki är ingen allergi, det är en intolerans. 

    Två skilda saker. En intolerans är en kronisk sjukdom, allergier kan växa bort. 


    Därav satte jag det inom situationstecken. Ville fokusera på att man T ex kan ha glutenproblem utan att ett celiakitest visat nåt.
Svar på tråden Gluten