• Skogssport

    Hur mycket lägger ni på present till lärarna?

    Jag såg en annan tråd ang. belopp för present till lärarna.

    OBS OBS OBS

    Frågan gäller för ETT barn (oavsett om pengarna ska räcka till en eller flera lärare - men skriv gärna hur många lärare det belopp du röstar på, ska räcka till).

    OBS OBS OBS

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket lägger ni på present till lärarna?
  • Anonym (Förundrad)

    Jag som skrev den andra tråden och där var den begärda summan 150 kronor att lämna in, men jag kan meddela att jag inte kommer delta i ren protest och därmed blir det att jag röstade på 0 kr. Det känns som ett bra beslut efter att ha diskuterat saken i den andra tråden

  • Skogssport
    Anonym (Förundrad) skrev 2020-06-08 11:08:55 följande:

    Jag som skrev den andra tråden och där var den begärda summan 150 kronor att lämna in, men jag kan meddela att jag inte kommer delta i ren protest och därmed blir det att jag röstade på 0 kr. Det känns som ett bra beslut efter att ha diskuterat saken i den andra tråden


    Det låter sunt!
  • Anonym (Elin79)

    Totalt så hamnar vi på 300kr = 100kr per pedagog. 


    Ingen gemensam insamling sker så det är mitt eget val. Mitt barn byter till annan avdelning efter sommaren så vi ville ge något eget just i år. Men andra år har vi ibland bakat kakor, plockat blommor eller bara ritat en teckning så vi är inte "såna som alltid ger dyra saker". Långt ifrån.

  • Anonym (Lärare)

    Jag röstade fel, röstade 50:- för det är vad jag personligen max skulle lägga, men det blir 1500:- om man har 30 barn i klassen, på tok för mycket! Som lärare skulle jag känna mig obekväm med en sådan present.

    En vinter fick jag och min mentorskollega varsin ljuslykta av en flicka i klassen, som jag naturligtvis har kvar, det kändes väldigt lagom och jag hade varit jätteglad att få en sådan som avskedspresent istället. Lärare förväntar sig inte någon present alls, så vill man verkligen ge något räcker en väldigt liten sak, en minnesgåva helt enkelt.

  • Anonym (vi)

    Vi har swishat 30:-/barn, de är 24 barn i klassen. Presenter blir till 4 lärare.

  • Vildbi

    Vi lägger 15:-

    Klassen består av 20 barn och alla betalar så det blir 150:- till varje fröken (klassen har två fröknar).

  • Anonym (förälder)

    Det beror lite på tycker jag.
    Vi har lagt olika mycket, ofta 30-50 kr per barn.
    Lite mer då barnen slutat lågstadiet resp ett av barnen mellanstadiet då lärarna (några stycken) fått typ blommor och choklad.  

  • Anonym (D)

    0 kr. Ser inte varför man skulle ge presenter till lärarna för att de gjort sitt jobb. Det är inte så att de arbetar ideellt. Ger inga presenter till vare sig läkare, bilmekaniker eller pizzabagare heller.

  • Alexi
    Alexi skrev 2020-06-08 12:25:52 följande:

    50 kr per barn, det gällde i båda barnens klasser.


    Det blir presenter till tre lärare per klass.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (D) skrev 2020-06-08 12:07:51 följande:

    0 kr. Ser inte varför man skulle ge presenter till lärarna för att de gjort sitt jobb. Det är inte så att de arbetar ideellt. Ger inga presenter till vare sig läkare, bilmekaniker eller pizzabagare heller.


    Kanske för att visa uppskattning? Jag har ett barn på fsk där pedagogerna är jättefina med barnen, helt fantastiska! En av dem går snart på mammaledighet och jag skulle så gärna vilja ge henne en liten gåva men har inte bestämt mig för vad än, antagligen ett klädesplagg till bebisen.

    Men, man måste inte som sagt.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (D) skrev 2020-06-08 12:07:51 följande:

    0 kr. Ser inte varför man skulle ge presenter till lärarna för att de gjort sitt jobb. Det är inte så att de arbetar ideellt. Ger inga presenter till vare sig läkare, bilmekaniker eller pizzabagare heller.


    Jag tycker inte att man behöver ge något till lärare men förstår inte liknelsen med pizzabagare, mekaniker mm.
    Lärare är någon som troligtvis arbetar med ditt barn dagligen i flera år.
    Ofta men förstås inte alltid är läraren en person som betyder mer för ens barn än pizzabagare och andra man inte umgås med varje dag.
    För mina barn har alla klasslärare och vissa andra lärare betytt mycket under skoltiden.
    Jag tycker att alla gör som dom vill och tycker absolut inte att man ska ge dyra presenter men t ex en blomma när man går ut lågstadiet eller mellanstadiet till någon ens barn gillat (om dom gjort det) tycker jag bara är trevligt och när dottern gick ut mellanstadiet tyckte barnen själva att det var kul att ge blommor och choklad till sin lärare.
    Men självklart ska allt vara frivilligt och inga stora summor.
  • Anonym (D)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-06-08 12:32:26 följande:

    Kanske för att visa uppskattning? Jag har ett barn på fsk där pedagogerna är jättefina med barnen, helt fantastiska! En av dem går snart på mammaledighet och jag skulle så gärna vilja ge henne en liten gåva men har inte bestämt mig för vad än, antagligen ett klädesplagg till bebisen.

    Men, man måste inte som sagt.


    Uppskattning för att de gör ett jobb de frivilligt valt att göra? Nej.
  • Anonym (D)
    Anonym (förälder) skrev 2020-06-08 12:36:40 följande:

    Jag tycker inte att man behöver ge något till lärare men förstår inte liknelsen med pizzabagare, mekaniker mm.

    Lärare är någon som troligtvis arbetar med ditt barn dagligen i flera år.

    Ofta men förstås inte alltid är läraren en person som betyder mer för ens barn än pizzabagare och andra man inte umgås med varje dag.

    För mina barn har alla klasslärare och vissa andra lärare betytt mycket under skoltiden.

    Jag tycker att alla gör som dom vill och tycker absolut inte att man ska ge dyra presenter men t ex en blomma när man går ut lågstadiet eller mellanstadiet till någon ens barn gillat (om dom gjort det) tycker jag bara är trevligt och när dottern gick ut mellanstadiet tyckte barnen själva att det var kul att ge blommor och choklad till sin lärare.

    Men självklart ska allt vara frivilligt och inga stora summor.


    Spelar ingen roll. Det är i sak samma sak. De gör ett jobb de själva valt och sköter det. Wow liksom. Inte. Ger inga presenter till min frisör när hon klippt mitt hår heller, trots att jag har gått hos henne flera år och vi känner varandra vid det här laget.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (D) skrev 2020-06-08 12:42:14 följande:
    Uppskattning för att de gör ett jobb de frivilligt valt att göra? Nej.
    Frivilligt ja, men det går att göra sitt jobb med mer eller mindre kvalitet. Jag tror de flesta tycker om att få uppskattning för sina ansträngningar.
  • fluu

    Här var det "50 kronor eller valfri summa". Det blir presenter till tre lärare.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    En bra sak som de moderna tiderna fört med sig är hur insamlingen genomförs här. När jag var liten var det "lämna 20 kronor till Viktors mamma så bockar hon av er". Glömde/ville någon syntes det och Viktor kom med hälsningar från sin mamma.

    I dotterns klass är det swisha summa till X konto och märk med klassens namn. Visst kan man gräva i vems nummer som skickat, men så skitnödig tror jag inte att mamman i fråga är. Har man inte swish kunde man kanske bidra till klasskassan i framtiden. Så på så vis kan man komma undan om man inte kan betala. Det känns särskilt bra då den ekonomiska fördelningen i klassen är lite komplicerad.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (förälder)
    Anonym (D) skrev 2020-06-08 12:43:34 följande:
    Spelar ingen roll. Det är i sak samma sak. De gör ett jobb de själva valt och sköter det. Wow liksom. Inte. Ger inga presenter till min frisör när hon klippt mitt hår heller, trots att jag har gått hos henne flera år och vi känner varandra vid det här laget.
    Självklart får du göra som du vill och jag lägger ingen värdering i det men fortfarande tycker inte jag att en frisör är att jämställa med en lärare som barnen träffar varje dag, det är oftast den/dom personerna (vuxna) som barnen i några år träffar mest efter föräldrarna och är det mindre barn är dom ju inte bara lärare, dom tröstar om någon är ledsen, diskuterar om det är bråk mellan barn i klassen, dom är glada, arga ledsna i hop, dom har lektioner, gör utflykter mm ihop, för barnet betyder ofta läraren en del under dom åren läraren har klassen.
    Det är inte samma som att vuxen känna sin frisör man går till, det gör man inte dagligen och har oftast inte heller samma stora betydelse för en som en lärare.
    Men detta spelar ju ingen roll, som sagt det är självklart upp till var och en om man vill ge något till läraren.
    Men visst kan det bli problem, både för dom familjer som egentligen inte har råd men inte vågar säga nej till insamling.
    Men det kan också vara jobbigt för barnet om alla andra ger pengar till en present och inte ens egen familj.
    Så absolut kan det uppstå problem när det gäller insamlingar.
    Men ofta betyder ju läraren mer för barnen än  dom gör för föräldrarna och många barn gillar att ge något till någon som betyder något för dom.
  • LFF

    0 kr nu när de slutar förskoleklass. De kommer inte att behålla de lärarna när de går över till ettan.

    Totalt blev det väl en 300kr totalt för två barn, tre pedagoger, när de slutade förskolan för ett år sedan. En pocketbok ett glassogram, en pytteliten vatenpistol och en påse med finlakrits fick de då. 

    I skolan blir det väl att vi ger något när de slutar trean och åter igen byter lärare.

    I ena sonens förskoleklass (tvillingar i olika klasser) så har man haft en insamling med 50kr/elev för de som önskar vara med (3 personal). I andra sonens klass har ingen organiserat någon insamling.

Svar på tråden Hur mycket lägger ni på present till lärarna?