• Anonym (?)

Får jag inte nåt tillbaka på skatten?

Förra året tjänade jag totalt runt 4000 kr, det är ju verkligen inte mycket, och jag behövde inte deklarera. Men jag undrar varför jag inte får skatteåterbäring? Jag har ju betalat skatt för det jag tjänat, även om det är lite, men var tog de pengarna vägen då? Nåt jag missat här?

Ursäkta okunskap men 2018 var första året jag jobbade och då deklarerade jag och fick tillbaka sedan.

• Svar på tråden Får jag inte nåt tillbaka på skatten?
  • Anonym (??)

har du verkligen betalat skatt då? 

• Anonym (Pängar)

Du kanske har betalat rätt mängd skatt på de 4000.

• Anotherone

Enklast är väl att du loggar in på dina sidor på skatteverket.se och kollar vad som står i slutskattebeskedet där?
    Så ser du exakt vilken inkomst och vilken skatt som är inrapporterad.

• Fjäril kär

Du får inte automatiskt tillbaka på skatten bara för att du deklarerar och skattar. För att få tillbaka krävs det att du har betalat in mer skatt än du behöver göra.

Och du har inte uppnått rätt intjänad årsinkomst för att du ska kunna deklarera och få en skatteuträkning. De utgår helt enkelt att du har betalat det du ska och då blir ju inga pengar tillbaka.

• Jemp

Den skatten går till att betala sjukvård, skolor, naturvård, politiker, äldreboenden, vägunderhåll osv osv.

Majoriteten av skatten man betalar in fås såklart inte tillbaka, det är bara om man betalat för mycket.

• Eldfjorden

Har du inte fått någon deklaration får du heller ingen skatteåterbäring.

Har du bott i Sverige hela året men tjänat mindre än 19600 (drygt), inte äger fastighet eller har haft andra kapitalinkomster så får du ingen deklaration. Det är vissa krav som ska vara uppfyllda.

En total inkomst på 4000:- hade inte gett många kronor i skatteåterbäring ändå och Skatteverket betalar inte ut skatteåterbäring som understiger 100 kronor.

• neverpreggo

Du betalade skatt men vet inte var pengarna tog vägen?

• Anonym (Skattmasen)

Och som många skriver, inbetald skatt får du inte tillbaka i fickan. Det får ingen. Skatten är pengar som vi gemensamt betalar från vår lön till vård, omsorg, skola, vägar, socialförsäkringen (försäkringskassan) mm.

T.e.x 2019 betalade jag närmre 90 000 i skatt på min inkomst. Detta får jag såklart inte tillbaka utan det har gått till ovan nämnda saker. Men så har jag också nyttjat sjukvård och mediciner som tack vare skatten inte kostat mig en förmögenhet. Jag har också nyttjat vägar när jag kört till och från jobbet och kollektivtrafik ibland som också är skattefinansierad. Jag har också tagit lite föräldrapenning och vab som också betalats med skattepengar. Mina barn har gått i förskola- som också finansieras via skatten. Jag jobbar på en statlig myndighet så en del av min lön har gått till min och mina kollegors löner.

Vissa har betalat för mycket i skatt och får då tillbaka det. Det innebär att staten har lånat pengar billigt av en.

Vissa får restskatt, det innebär att man har lånat pengar billigt av staten. Krasst sett.

Ett tips för framtiden- om du har låga inkomster är att ansöka om jämkning.

Är du skolungdom eller studerande behöver du inte betala skatt på inkomster under 20.000:-.

Svar på tråden Får jag inte nåt tillbaka på skatten?