Och som många skriver, inbetald skatt får du inte tillbaka i fickan. Det får ingen. Skatten är pengar som vi gemensamt betalar från vår lön till vård, omsorg, skola, vägar, socialförsäkringen (försäkringskassan) mm.
T.e.x 2019 betalade jag närmre 90 000 i skatt på min inkomst. Detta får jag såklart inte tillbaka utan det har gått till ovan nämnda saker. Men så har jag också nyttjat sjukvård och mediciner som tack vare skatten inte kostat mig en förmögenhet. Jag har också nyttjat vägar när jag kört till och från jobbet och kollektivtrafik ibland som också är skattefinansierad. Jag har också tagit lite föräldrapenning och vab som också betalats med skattepengar. Mina barn har gått i förskola- som också finansieras via skatten. Jag jobbar på en statlig myndighet så en del av min lön har gått till min och mina kollegors löner.
Vissa har betalat för mycket i skatt och får då tillbaka det. Det innebär att staten har lånat pengar billigt av en.
Vissa får restskatt, det innebär att man har lånat pengar billigt av staten. Krasst sett.
Ett tips för framtiden- om du har låga inkomster är att ansöka om jämkning.
Är du skolungdom eller studerande behöver du inte betala skatt på inkomster under 20.000:-.