• Anonym (socialen)

Orosanmälan, vad händer nu?

En granne har skickat en orosanmälan gällande mig och mina två barn med uppgifter om att jag skriker åt dom. Pappan (mitt ex) har under konflikter oss emellan lämnat in en orosanmälan också. Soc gjorde skyddsbedömning nu och sa frågade om barnen kan vara lite mer hos pappa tills de påbörjar kontakt med oss. Vi bestämde då en vecka till hos honom (har varannan vecka). Men jag vet inte alls hur dom tänker, kommer jag få hämta barnen som planerat när det gått en vecka, vad vill dom att jag ska göra, kommer de vars emot mig eller ge mig stöd, kommer dom ge vårdnaden bara till pappan osv osv

• Svar på tråden Orosanmälan, vad händer nu?
  • Anonym (Lim)

En fråga dock. Vem förutom pappan har gjort en soc anmälan? Och är det enbart på att du skriker?

• Anonym (Lim)

En fråga dock. Vem förutom pappan har gjort en soc anmälan? Och är det enbart på att du skriker?

• Anonym (socialen)
    Anonym (Lim) skrev 2020-06-08 23:54:58 följande:

En granne, ja
  • Anonym (PG)

Jag tips är ju att ta med sig någon som står dig nära (förälder t.ex.) som stöd på mötet som kan hjälpa dig att argumentera för din sak. 
    Det är en påfrestande situation att bli inkallad på ett sånt här möte och man kan känna sig nervös, rädd, värdelös, påhoppad etc. och ha svårt att på ett sakligt sätt tala för sin sak. 
    Sen så tror jag inte att det kommer hända så mycket om orosanmälan enbart handlar om att du skriker på barnen. Men det kanske ligger mer bakom?
    Fråga gärna om stöd och hjälp och ta emot det om det erbjuds. Var öppen med dina tillkortakommanden som förälder men poängtera att du är medveten om dem men aktivt jobbar med att komma tillrätta med problemen. Det visar på sammarbetsvilja och självkännedom vilket soc ser positivt på. 
    Sen är det ju naturligtvis inte bra att du skriker på barnen. Så oavsett om något händer eller inte efter den här orosanmälan så får du ta det som ett "wake up call" och se till att få till en förändring till det bättre.
    Lycka till!

• Anonym (-)

Allt hänger på vem/vilka du får som kontaktperson/er på soc.

• terfje
    Anonym (-) skrev 2020-06-09 09:50:53 följande:

Allt hänger på vem/vilka du får som kontaktperson/er på soc.

Du har rätt. Mycket beror på vem man får som handläggare.
  • Anonym (O)

Tror inte det händer nåt för du skrikit åt dom

Vem blev inte skriken på som barn liksom

• Anonym (-)
    terfje skrev 2020-06-09 12:32:32 följande:

Du har rätt. Mycket beror på vem man får som handläggare.

Så kallas de ja, handläggare. Tack för rättelsen.
  • terfje
    Anonym (-) skrev 2020-06-09 13:59:06 följande:
    Så kallas de ja, handläggare. Tack för rättelsen.
    Jag menade inte att rätta dig.tänkte inte ens på det.
  • Anonym (-)
    terfje skrev 2020-06-09 14:05:05 följande:

Jag menade inte att rätta dig.tänkte inte ens på det.

Men det var bra. Rätt ska vara rätt!
Svar på tråden Orosanmälan, vad händer nu?