• Spegelbilden

    Vi som är gravida men orolig för missfall

    Hej, tänker att det säkerligen finns fler som oroar sig och vill prata av sig.

    Jag har en dotter på 4 år som kom till ?utan problem?. Nu har vi i ungefär 1 års tid försökt få ett syskon. Detta har resulterat i 3 missfall. Nu är jag gravid igen och är väldigt orolig för missfall. Vid de tidigare missfallen har jag knappt haft några gravidsymptom men den här gången har jag haft uppsvullen mage, illamående och onda bröst.

    Dock har magen nu inte varit uppsvälld på flera dagar utan känns väldigt platt och i morse när jag vaknade så har jag inte alls lika ont i brösten som tidigare. Nu är jag således väldigt orolig att jag kommer få ett fjärde missfall.

    Någon här som också är orolig och vill älta symptom?

  • Svar på tråden Vi som är gravida men orolig för missfall
  • torstensson9

    Hej, jag är gravid med mitt första barn v6. Är fruktansvärt orolig för missfall.. Har haft bruna flytningar sen I söndags men det är ju bara att vänta och se, mådde lite illa förra veckan men jag var så stressad så jag hoppas att det var därför, mår inte alls illa denna vecka. Ska gå vul nästa onsdag så jag håller tummarna att hjärtat slår

  • torstensson9

    Hej, jag är gravid med mitt första barn v6. Är fruktansvärt orolig för missfall.. Har haft bruna flytningar sen I söndags men det är ju bara att vänta och se, mådde lite illa förra veckan men jag var så stressad så jag hoppas att det var därför, mår inte alls illa denna vecka. Ska gå vul nästa onsdag så jag håller tummarna att hjärtat slår

  • NiMi12

    Jag är gravid i v 8. Har två gånger fått ljusrosa blödningar i vecka 5 och 6. Men igår kväll kom det rent rött blod. Inga klumpar, inte mer än molvärk. Blödningen har fortsatt till och från under dagen idag.

    Jag kastas mellan hopp och förtvivlan. Ska ringa gyn på sjukhuset imorgon och hoppas de kan boka in en snabb tid för ultraljud så jag får se om det är ett mf eller genombrottsblödning. Antagligen mf så jag får ställa in mig på det. Men så ledsen om det är så.

  • Linniiis

    Jag har precis gått in i vecka 7 med vad jag hoppas ska bli mitt första barn. Hade två missfall och en kemisk graviditet under förra året vilket gjorde att jag fick göra en utredning. En liten polyp hittade de, så hoppas verkligen att det var det som ställde till det.

    Nu går jag omkring och känner efter mest hela tiden. Försöker känna efter och komma ihåg hur det kändes för några timmar sedan. Har ömma bröst som kommer och går dagligen, ett dovt illamående, molvärk kvällstid.

    Vet knappt hur det känns att vara illamående? Är aldrig sjuk, men antar att det är det jag känner. Behöver ju inte kräkas...

    Har ett VUL bokat på måndag. Längtar på något sätt efter att få svar, även om jag är inställd på att inget hjärta kommer att slå.

  • Spegelbilden
    torstensson9 skrev 2020-06-09 16:28:00 följande:

    Hej, jag är gravid med mitt första barn v6. Är fruktansvärt orolig för missfall.. Har haft bruna flytningar sen I söndags men det är ju bara att vänta och se, mådde lite illa förra veckan men jag var så stressad så jag hoppas att det var därför, mår inte alls illa denna vecka. Ska gå vul nästa onsdag så jag håller tummarna att hjärtat slår


    Håller tummarna att det inte är några konstigheter. Jag blödde lite brun/rött med första barnet och då var det ju inget missfall. Håll oss gärna uppdaterade ??
  • Spegelbilden
    NiMi12 skrev 2020-06-09 19:49:48 följande:

    Jag är gravid i v 8. Har två gånger fått ljusrosa blödningar i vecka 5 och 6. Men igår kväll kom det rent rött blod. Inga klumpar, inte mer än molvärk. Blödningen har fortsatt till och från under dagen idag.

    Jag kastas mellan hopp och förtvivlan. Ska ringa gyn på sjukhuset imorgon och hoppas de kan boka in en snabb tid för ultraljud så jag får se om det är ett mf eller genombrottsblödning. Antagligen mf så jag får ställa in mig på det. Men så ledsen om det är så.


    Ush, förstår verkligen hur du mår ?? Man liksom hoppas samtidigt som man nog inser att det är kört. Andra missfallet åkte jag in till sjukhuset och fick ett vul. De ville inte ta emot mig först men efter att ha hört min panik så fick jag ändå komma in. Tyvärr har alla mina missfall börjat som för dig med molvärk och typ mens men utan klumpar. Vid andra mf kom det aldrig några större klumpar men i mf tre kom klumparna efter någon dag. Jag håller verkligen tummarna att det inte är ett mf.
  • Spegelbilden
    Linniiis skrev 2020-06-09 20:21:48 följande:

    Jag har precis gått in i vecka 7 med vad jag hoppas ska bli mitt första barn. Hade två missfall och en kemisk graviditet under förra året vilket gjorde att jag fick göra en utredning. En liten polyp hittade de, så hoppas verkligen att det var det som ställde till det.

    Nu går jag omkring och känner efter mest hela tiden. Försöker känna efter och komma ihåg hur det kändes för några timmar sedan. Har ömma bröst som kommer och går dagligen, ett dovt illamående, molvärk kvällstid.

    Vet knappt hur det känns att vara illamående? Är aldrig sjuk, men antar att det är det jag känner. Behöver ju inte kräkas...

    Har ett VUL bokat på måndag. Längtar på något sätt efter att få svar, även om jag är inställd på att inget hjärta kommer att slå.


    Vi stod i kö till utredning men det blev inställt pga Corona. Det tar så på psyket att få mf på mf. Som en bergochdalbana av känslor.

    Jag går också runt och känner efter. Har haft jätte ömma bröst men nu sen ett par dagar så gick det plötsligt över. De är fortfarande lite känsliga men inte alls som innan. Illamående har jag varit sen i fredags. Igår testade jag åksjukearmband och det funkar bra. Men då blir jag istället orolig och tänker att det kanske inte är armbanden utan det kanske är ett ma.

    Jag har bokat nipt i vecka 11 men det är ju ett tag kvar tills dess. Har funderat på om jag kanske borde boka ett vul nästa vecka för att kanske bli lite lugnare, men bara nipt kostar 5500 kr så ska jag göra ett vul också så kommer jag att ha betalat 6500 kr.
  • NiMi12

    Jag fick nej av gyn att komma in. Så jag får gå här hemma och undra. Hur länge vet jag inte. Ska jag räkna det som ett mf eller är jag gravid?

    Blöder jag i vecka 9 skulle jag återkomma, men blöder jag inte så behövde jag inte komma. Vad betyder det?

    Jag är beredd att säga att det är ett mf, men OM det inte är det så behöver jag ett kub test i vecka 11-12.

    Jag är redo att ringa och avboka mitt hälsosamtal på måndag, men då kommer jag ju ramla ur rullarna och inte få kub om jag nu fortfarande är gravid.

    Jag ska ringa BM när de har telefontid för nu är jag helt förvirrad. Hade varit skönt att få konstatera missfall eller inte. Nu lever man i någon konstig limbo. Vid mitt förra mf var det ingen tvekan. Men jag har fortfarande inte speciellt ont mer än normal molvärk.

  • Linniiis
    Spegelbilden skrev 2020-06-10 08:08:00 följande:

    Vi stod i kö till utredning men det blev inställt pga Corona. Det tar så på psyket att få mf på mf. Som en bergochdalbana av känslor.

    Jag går också runt och känner efter. Har haft jätte ömma bröst men nu sen ett par dagar så gick det plötsligt över. De är fortfarande lite känsliga men inte alls som innan. Illamående har jag varit sen i fredags. Igår testade jag åksjukearmband och det funkar bra. Men då blir jag istället orolig och tänker att det kanske inte är armbanden utan det kanske är ett ma.

    Jag har bokat nipt i vecka 11 men det är ju ett tag kvar tills dess. Har funderat på om jag kanske borde boka ett vul nästa vecka för att kanske bli lite lugnare, men bara nipt kostar 5500 kr så ska jag göra ett vul också så kommer jag att ha betalat 6500 kr.


    Innan jag fick mina mf och ma så var jag rätt positiv inställd av mig, eller kanske lite naiv som tänkte att det aldrig skulle hände mig. Nu är synsättet lite mer cyniskt tyvärr. Och det stör mig! Vill hellre gå runt och vara positiv, blåögd och slippa oroa mig :)

    Precis så där med brösten känner jag också, men vaknade inatt av att det ömmade när jag vände mig och så bli en överlycklig haha. Sen vaknar man igen och funderar på samma visa igen..

    Men det låter ju positivt med illamående! Var du det i din förra graviditet?

    Knäpp som man är och kontrollbehovet spökar, så har jag testat mitt hcg. Gick från 12000-26000 från fre-mån. Men vettefan om det lugnade mig.

    Nåväl, om 5 dagar får jag ju svaret om det lever något litet där inne :)

    Vet inte om jag ska göra nipt, kör nog bara på kub som ingår i min region.
  • NiMi12

    Jag har fått tid för ul imorgon :) Så glad att få veta oavsett vad resultatet blir. Den här ovissheten höll på att ta knäcken på mig.

Svar på tråden Vi som är gravida men orolig för missfall