• Tessaloniki

    Tre missfall på rad och "inga fel"

    Sabbe90 skrev 2020-08-17 16:13:18 följande:

    Hej!

    Ny på familjeliv så vet inte om jag gör rätt nu

    Har också fått flera missfall utan någon anledning

    Sökte hjälp hos fertilitetsplus då jag misstänkte efter mycket läsande på familjeliv och Google att mitt immunförsvar var överaktivt, vilket det visade sig vara, även om man i Sverige inte kan göra ordentliga tester så kan man få en indikation på detta iallafall.

    Är nu gravid i v9 och fick för första gången se det lilla hjärtat picka i v7 (vilket vi aldrig tidigare fått uppleva)

    Fick utskrivet progesteron, trombyl, prednisolon och fragmin

    Ska på nytt vul nästa vecka för att se om allt fortfarande ser bra ut. Sjukt orolig hela tiden att det inte ska funka


    Grattis till graviditeten, och vad kul att Maries behandling funkade på dig! Förstår verkligen att du är orolig, men försök att tänka positivt, du väntar barn, inte missfall! <3

    Själv fick jag precis lutinus och trombyl utskrivet av min gyn och hoppas att det ska hjälpa! Inte plussat än dock, tog ägglossningssprutan nu i eftermiddags. Bara att hålla tummarna!
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Tessaloniki
    Sabbe90 skrev 2020-08-18 15:46:41 följande:

    Försöker tänka positivt! Men så himla svårt att slappna av när det inte funkat tidigare

    Är dock övertygad om att det gått längre nu med hjälp av Maries behandling

    Hoppas lutinus och trombyl kan hjälpa dig

    Vet du om du har någon autoimmun sjukdom?

    Läste på din sida att du funderar på att åka till Aten


    Ja, jag förstår att det är svårt att slappna av, det kommer jag också ha när jag väl blir gravid igen.

    Ja jag hoppas verkligen att det kan hjälpa mig! Har en del hjärt- och kärlproblem i släkten så vill inbilla mig att det kanske hjälper med trombylen.

    Jag har ingen autoimmun sjukdom som jag vet om åtminstone, hade problem med eksem när jag var liten och har haft lite eksem nu under sommaren, men inte direkt något mer så. Är inte direkt friskare, utan när jag väl blir sjuk så håller det i längre än för exempelvis min make. Blir ungefär sjuk när han blir det. Men jag är ändå beredd på att utreda det om vi behöver gå så långt för att få behålla en graviditet! Så nu ska vi testa med lutinus och trombyl, och funkar det inte så söker vi oss troligtvis till Grekland under våren.
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Tessaloniki
    Yona123 skrev 2020-12-30 23:39:34 följande:

    Hej på er alla, var ett tag sen tråden hölls igång men tänkte se hur det går för er? Jag är graviditet för fjärde gången efter 3 tidigare missfall men har så svårt att glädjas för denna graviditet då jag är så ärrad från de 3 tidigare missfallen. Jag är ungefär i vecka 5 och denna gång har jag fått lutinus och trombyl till hjälp så jag hoppas verkligen att det inte ska bli ett fjärde missfall. Har inte så mycket symtom än förutom att brösten vuxit mycket och ömmar. Hur har det sett ut för er, någon som blivit gravid igen eller gått på mer utredningar?


    nnnnnnnn skrev 2021-05-09 19:28:46 följande:

    Hoppas det är fler som det gått bra för!


    Och att det gick bra för er som plussade för länge sedan.


    Yona123 skrev 2021-05-10 17:54:12 följande:

    Hej!

    Det har gått bra än så länge sedan jag plussade, mådde väldigt, väldigt dåligt från vecka 7-14 men runt vecka 15 började det bli bättre och nu mår jag bra förutom väldigt trött och börjar få foglossning, men tar det alla dagar i veckan än illamåendet i första trimetern. Är nu i vecka 25 och allt har sett bra ut än så länge och känner hennes sparkar och rörelser varje dag =). Hon är beräknad att komma i aug så inte så långt kvar nu. 


    Jag hoppas det går/gått bra för er andra!


    Hej igen!
    Oj vad länge sen det var jag skrev...! 
    Ingen graviditet här ännu - massa förändringar i livet sedan jag skrev sist. Min make lämnade mig straxt efter mitt sista inlägg, så det blev lite flytt och grejer under hösten. Det var dock det bästa som har hänt mig, för i början av 2021 träffade jag min själsfrände och vi är nu sambo och försöker bli gravida tillsammans. Till hösten kommer jag kontakta min klinik igen för att förhoppningsvis få hjälp via letrozole igen, om inte något tagit sig under sommaren. Äter samma tillskott som innan: multivitamin gravid, Omega3, D-vitamin, zink, magnesium, coenzym Q10. Har fått lutinus och trombyl utskrivet så de är redo i medicinskåpet vid eventuellt plus. 

    Härligt att det har blivit flera graviditeter sedan sist! <3 Det värmer gott och ger mig hopp! 


    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Tessaloniki
    NatMar005 skrev 2021-07-06 09:39:46 följande:
    Hittade hit först nu och har läst ikapp. Vilken resa du har gjort alltså! Och grattis till den nya kärleken och samboskap. Hoppas så på ett barn för er snart. <3

    Jag är som du ofrivilligt barnlös efter missfallsutredning som inte visade några fel. 5mf, 1ma och 1 utomkveds. I slutet av april plussade jag igen, visade sig vara en tvillinggraviditet. Nu sitter jag här gravid i v12 med ett foster kvar. Tyvärr fick vi MA på det enda i v9. Fortfarande livrädd men mer hoppfull än tidigare. Håller andan inför KUB nu 14/7 men visar det på låg sannolikhet ska jag försöka andas ut lite och försöka ställa in mig på att jag ska få lov att bli mamma efter vår 4 år lång tuffa resa. Skulle startat IVF nu till hösten men hoppas jag slipper det. Kanske för tidigt stt kalla mig en solskenshistoria än men vem vet. Kanske kan jag skänka dig lite hopp åtminstone.

    Kram!
    Tack så mycket!  Och vad underbart, grattis till graviditeten! Hjärta det ger mig absolut hopp inför framtiden!  Vad tråkigt att höra att du förlorade ena fostret, jag förstår om du är orolig Hjärta Håller alla tummar och tår att det ser bra ut på KUB och att resten av din graviditet går bra så att du äntligen får hålla din lilla bebis i din famn! {#emotions_dlg.flower}

    Kom graviditeten via "hjälp" på något sätt eller blev det en "spontan" graviditet? 
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Tessaloniki
    NatMar005 skrev 2021-07-06 10:05:09 följande:
    Tack, det hoppas jag också! Graviditeten har varit tuff, har mått pyton och varit sjukskriven sedan v8 och lär fortsätta så tyvärr. Men det är det värt bara jag får hålla mitt barn i mina armar en dag. <3 det var en spontangraviditet! Vi har inte berättat för IVF-kliniken att vi är gravida än, har tid 17/9 först och får vi missfall innan dess vill vi inte riskera att falla ur kön pga detta. Vi håller tummarna helt enkelt!
    Åh, vad jobbigt att det har vart en svår graviditet :( Men ja, det kommer vara värt det! <3 Får jag fråga hur det kommer sig att du blev sjukskriven så tidigt? 

    Förstår verkligen att ni inte har berättat för kliniken, det är ju så sjuka regler med kösystemet och där vill man verkligen inte trilla ur när man väl kommit in! 

    Hoppas verkligen att allt går vägen för er nu! <3  
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Tessaloniki
    NatMar005 skrev 2021-07-06 10:32:57 följande:
    Absolut. Det främsta var ju MA:t. Sorgen och stressen kring det och att det var så osäkert för andra fostret också. Hade blödningar, väldiga sammandragningar etc så de ville stt jag skulle vila. Sen kom sömnlöshet och ett fruktansvärt illamåendet som gjorde att jag inte kunde eller orkade någonting. Men även om det är tungt just nu så tycks bebis må bra såhär långt åtminstone vilket är det viktigaste såklart!

    Nej verkligen inte. Men jag antar att det här blir 9:e fostret gillt då. <3
    Usch, vad jobbigt med både blödningar och sammandragningar ovanpå allt annat. Skönt att bebis mår bra, det är verkligen ljuset i tunneln nu! Hjärta
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Tessaloniki
    NatMar005 skrev 2021-07-06 11:29:48 följande:

    Ja det har inte varit en dans på rosor direkt och allt har tagit rätt hårt på relationennmed. Svårt för oss bägge att ta till oss det här barnet och vara syndade i våra tankar och känslor. Tror vi mest går och väntar på att våga tro. Jag har lätt för att bli gravid också vilket gör att mycket har gått snabbt även om det tagit 4 år. I efterhand kan vi väl bägge se att vi nog skyndade lite väl emellan missfallen vilket gör att vi nu ska gå i samtalsstöd under den här graviditeten. Men vi är starka i grunden och ska nog ta oss igenom det här också! En sak I taget.

    Hur går det för er, nu när ni har bestämt er för att köra och ta hjälp? Försöker ni naturligt också eller avvaktar ni möjligtvis ivf?


    Förstår verkligen känslan där, bra att ni tar tag i samtalsstöd! Hjärta och ja, ni är så starka som har tagit er igenom detta! {#emotions_dlg.flower}  Jag har från relationens första början vart helt öppen och ärlig med min barnlängtan och hur min historia ser ut och han har inte vart annat än stöttande. Med honom så kan jag ta mig an hela världen känns det som! Solig  
    Så som vi gör nu är att vi försöker naturligt under sommaren, och om inget har hänt till september så kontaktar jag kliniken igen för att höra om jag kan få hjälp med letrozole igen. Det gav ju bra resultat med plus tidigare och nu med trombyl och lutinus utskrivet så har jag ändå en helt ny "behandling" att prova så att säga. De lär väl vilja testa hans simmare också så beroende på hur det ser ut så försöker vi utan IVF ett tag om inte läkare råder till något annat. 
    NatMar005 skrev 2021-07-06 11:32:19 följande:

    Ps. Det finns en tråd här på FL som är helt fantastisk faktiskt. Den heter "Vi som försökt en längre tid - Första barnet. Ett helt fantastiskt gäng som stöttar, sörjer och gläds med varandra. Där alla tankar och känslor får finnas, respekteras och uttrycka helt utan drömmande eller pekfinger. Mycket tips, råd etc. En del av oss finns även på FB för de som föredrar det formatet och önskar ett ansikte på vandra. Vi är samtliga ifrån den FL-tråden och gruppen är privat, heter "Vägen mot drömmen".

    Du är varmt välkommen i bägge ifall du skulle vilja! <3


    Åh, vad rart av dig att bjuda in mig! Hjärta Men vet inte om kanske folk skulle tycka att det är "för tidigt" för mig? Vi har bara hunnit försöka aktivt i tre månader, så rent krasst har vi inte försökt "en längre tid" just vi två - även om jag har 2 års barnförsök i bagaget så att säga. 
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Tessaloniki
    NatMar005 skrev 2021-07-06 11:53:18 följande:

    Är på språng så svarar lite snabbt.

    Det spelar ingen roll att det är med en ny partner. Det är den sammanlagda resan som spelar in. Du platsar absolut och kan säkert bidra mer än du tror. Du gör som du vill men du är inget annat än välkommen iaf. <3


    Hjärta Stor kram till dig som är på språng och ändå svarade så snabbt! Jag ska absolut kika in i tråden här på Familjeliv! {#emotions_dlg.flower}
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Tessaloniki
    Undrandee skrev 2021-07-06 13:49:10 följande:

    Första missfallet kom i februari 2019 via en blödning. Sedan gravida igen i september 2019 som slutade i uteblivet missfall med tvillingar i vecka 6+0. Sedan gravida igen i juni 2020, även det slutade i uteblivet missfall i vecka 6+6.

    Nu är det snart 1 år sedan vi fick abortera vårt senaste missfall och vi har inte blivit gravida trots försök. Inte gjort utredning då dom trott min diabetes typ 1 kan ha orsakat missfallen. Har nu stenkoll på min sjukdom, men vi blir inte gravida som sagt. Har halvt om halvt gett upp.


    Usch vad jobbigt Rynkar på näsan Försöker ni "naturligt" eller med någon slags medicinsk hjälp? 
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Tessaloniki
    Undrandee skrev 2021-07-06 15:12:55 följande:
    Nej vi har alltid försökt naturligt. Men jag får välsigt många positiva ÄL tester och har oregelbundna och ibland långa cyklar (allt från 27-44 dagar!) Så jag misstänker något är fel.
    Oj, ja, det låter lite som mig med cyklerna. Mina cykler varierade rejält också, faktiskt nästan exakt som dina! Letrozole och ägglossningsspruta är det som har gett mig två plus (av fyra omgångar), men sen har det blivit MA eller tidigt missfall. I mitt fall så har jag nu fått blodförtunnande och progesteron (lutinus) utskrivet som jag ska ta när jag får plus igen, som förhoppningsvis kan hjälpa graviditeten att stanna.
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Tessaloniki
    Undrandee skrev 2021-07-06 15:50:51 följande:
    Ja jag tänker att jag ger det några månader till, sen kommer jag ta kontakt med vården (lutar åt det privata, då jag har blivit så illa bemött av sjukhuset här i stan vid mina missfall). Samtidigt som folk säger att 1 år är normalt att det tar att bli gravid och missfall är vanligt, men något säger mig att 3 stycken i rad är inte normaöt :/

    Men just nu vet jag inte om vi sk ha en paus i detta, för jag har tappat lust till sex överhuvudtaget nu och känner mig lite deppad över detta, samtidigt som jag inte vill ge upp egentligen.
    Det är statistiskt normalt att det tar upp till ett år att plussa, absolut. Men att få tre missfall på raken är inte normalt så jag skulle nog absolut kontakta vården ändå, men gör det när du känner att du orkar. Ibland behöver man en paus också. Hjärta 

    Passa på att ta sommaren som den kommer, njut av fint väder och mysiga stunder. Det är hemskt att känna att man "måste" ha sex. Tyvärr trillar man dit ganska snabbt ändå, när man väl aktivt börjar försöka. Jag jobbar med det varje månad känner jag nu, att hålla mig från att bli besatt igen. 
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Tessaloniki
    Undrandee skrev 2021-07-06 23:40:37 följande:

    Ja visst är det så! Man går efter vad alla säger att "ta det lugnt så kommer plusset när du väl slappnar av!" Så har det inte varit i mitt fall i alla fall. Visst, nu är jag lugnare än för några månader sedan. Då var jag TVUNGEN att ha sex under flera dagar i rad när det var äl dags, blev det inget vart jag så besviken, och jag skämdes för att jag kände så... nu bryr jag mig knappt. Lite läskigt ändå att man kan bli så avtrubbad av sin stress att man helt plötsligt knappt vill ha sex! Men för mig känns det ttp lönlöst för jag blir ju inte gravid ändå och så läser/hör man om alla andra som ligger och det tar sig på första försöket :/


    Ja, att man ska ta det lugnt och slappna av är det sista man vill höra när man försöker bli gravid. Om det vore så skulle ju knappast kvinnor i krigsområden bli gravida liksom.... Det är ju så sjukt kort fertilt fönster som man har på sig vid ägglossning också. Vi blev rekommenderade varannan dag vid ägglossning, vilket faktiskt funkade. Så ni behöver inte känna att det måste ske varje dag runt äl <3 simmarna mår bättre av att hinna återhämta sig mellan ;)

    Ja du, jag har t.o.m en kompis som blev gravid när hon glömde ta sitt minipiller en gång... den ungen är nu två bast och hon är höggravid med nummer två.
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Tessaloniki
    Undrandee skrev 2021-07-07 01:10:21 följande:
    Ja jag har en granne som har 7 barn, varav 3 var planerade och resten funderade hon på att abortera, då känns det lite extra jobbigt att sitta i den här sitsen som du och jag gör nu :/

    Det är hemskt att vara den som har svårt att bli gravid/får många missfall!
    Ja usch, och när man är i den här sitsen blir man på något vis expert att upptäcka de där familjerna. De kommer alltid med flertalet springande småungar, en vagn och en jättemage Obestämd
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Tessaloniki
    Annanathalia skrev 2021-07-12 07:07:47 följande:

    Hoppar in här, har mitt 4:de missfall pågående just nu. 3 i vecka 10-11 och ett vecka 6. Trodde jag ?hittar? felet så jag fick diagnos för hypotyreos i januari och blev gravid i april för första gången på två år. Men nej icke? hade så gärna velat förstå felet, mina ägg, min kropp eller min partner?! Vi har dock gjort alla utredningar som finns så mystiken fortsätter. Så svårt att inte ?ge upp? för dessa 11 veckor har varit så tuffa i väntan på missfall, vet inte om jag orkar fler gånger.


    Hjärta Nä fy fan vilket helvete! Jag är så ledsen för din skull! 
    Har du funderat något på att vända er utomlands för utredning? Sverige ligger långt efter andra länder när det kommer till att utreda exempelvis överaktivt immunförsvar (Där ligger Grekland bra till, se tråden "Vi som är gravida efter utredning i Aten"). Har hört att bl.a. Ryssland är bättre på att utreda spermierna också, men har inte läst på så mycket om det. 
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Tessaloniki
    Annanathalia skrev 2021-07-12 19:40:46 följande:

    Hej! Tack! Har varit både hos Dr D och Penny i Grekland. Även gjort hysteroskopi och laparoskopi där. Ink full utredning med allt vad de båda erbjuder. Alla prover ser bra ut utöver att jag fick bekräftat endometrios (lätt) och cystor. Så jag har varit gravid två gånger under deras support och då tagit deras standard medicinering med il drop, kortison, progrestrone och trombyl. Men tyvärr samma resultat. Också hört om Ryssland och Olga, skall fundera lite till.


    Fan vad jobbigt. Hoppas verkligen det går vägen för er snart <3
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Tessaloniki
    Anitas skrev 2021-07-24 22:13:29 följande:

    Hej, jag har också haft flera missfall på raken. Till slut gick jag till en akupunktör som jag blev rekommenderad, Susana Quintela, och efter regelbunden behandling blev jag gravid och födde min dotter.


    Tack för tipset! Är dock nålrädd så lär inte vara en så avslappnande grej för mig Oskyldig
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Tessaloniki
    Längtaneftervårtregnbågsbarn skrev 2021-08-16 10:04:23 följande:

    Håller alla tummar för att det snart går vägen och är er tur ?

    Jag har haft 5 missfall, varav 2 utomkvedshavandeskap de senaste 2 åren. Men nu tillslut verkar det som att det går vägen för oss, så det finns verkligen hopp även när livet är mörkt. (Är i v 27 nu)

    Vår missfallsutredning visade endast att jag hade förhöjd risk för blodpropp, annars såg allt fint ut men vi har valt att lägga om en del vanor själva. Läste boken it starts with the egg som jag varmt kan rekommendera.

    Vi har båda helst skippat koffein och alkohol under ca 12 månader, minskat hormonstörande ämnen i smink, tvättmedel etc. Renar vårt vatten vi dricker, slutat färga håret, tar tillskott efter boken jag nämnde ovan. Exakt vad som hjälpt är ju svårt att säga men jag tror verkligen att våra livsstilsändringar har gjort susen.

    Hejjar på er alla och håller tummarna för att det kommer en regnbåge till er snart.


    Tack så mycket, och grattis till graviditeten! Hjärta Jag och sambon har fått en tid för utredning (igen för min del) så snart kommer vi köra igång med behandlingar! Och jag har ju fått utskrivet progesteron och trombyl för att få prova något nytt nästa gång jag plussar.

    Ingen av oss är dricker alkohol eller koffein (han i små mängder bara), har giftminimerat i vardagen och tar massa tillskott. 
    Väntar på regnbågen efter stormen
Svar på tråden Tre missfall på rad och "inga fel"