• Tue 9 Jun 2020 14:08
    2486 visningar
    5 svar
    5
    2486

    Jobba kväll/helg bara för man vabbat?

    Vill bara höra hur andra gör...

    Då mannen är egenföretagare är det oftast jag som åker på att vabba och det är liksom inget att orda om, får han inte in pengar får vi inte heller ut någon lön, och så här i coronatider är det ingen som kan rycka in och vara barnvakt heller..

    På mitt jobb har vi högsäsong nu och mycket innan semestrarna, innan har jag alltid ställt upp och jobbat ifatt på kvällar/helger efter att jag varit hemma med sjuka barn eller själv varit sjuk på dagarna men är ganska trött på det nu.. jag får inget extra betalt för att jobba kvällar helger utan bara ordinarie lön eller komptid.

    Kan arbetsgivaren kräva att man ska jobba ikapp när man varit hemma med sjuka barn? Vad är rätt och vad är fel?

  • Svar på tråden Jobba kväll/helg bara för man vabbat?
  • Tue 9 Jun 2020 14:17
    #1

    Men det kan inte arbetsgivaren kräva alls!

    Prata med facket.

  • Tue 9 Jun 2020 14:19
    #2

    Arbetsgivaren kan inte tvinga dig att jobba ikapp bara för att du har vabbat eller varit sjuk. Ta upp det med facket. Ifall han beordrar in dig så borde du högre lön den dagen du blir beordrad. Vet inte om det gäller alla företag, men där jag jobbar får man 300kr/h extra om man blir beordrad, alltså tvingad till att jobba.

  • Kusine­n
    Tue 9 Jun 2020 14:29
    #3

    Menar du att du när du kommer tillbaka efter vabbandet först jobbar ditt vanliga pass och sedan ett kvällspass och får extra lön/kompeldigt längre fram? Ellee har du flextid och jobbar lite extra timmar och jobbar ikapp för att på eget bevåg ta ut tiden senare? . Är den extra tiden beordrad av ag?

    Eller menar du att du om du vabbar på dagen går in och jobbar på kvällen istället? I så fall tror jag inte attdu kan vabba med ersättning från FK. Däremot kan du ju göra upp med ag attändra arbetstid den dagen men då får du ju inte ta ut vabbersättning också.

  • Tue 9 Jun 2020 21:12
    #4

    Självklart inte! Och du ska ha ordentlig lön enligt OB och vad du nu kan ha rätt till enligt kollektivavtalet om du jobbar sådana timmar, alltså vad du annars skulle ha fått om du inte vabbat, INTE bara vanlig timlön.

  • Tue 9 Jun 2020 21:52
    #5

    I så fall kan du t ex göra som många andra med friare yrken och vobba dvs vara hemma från jobbet pga sjukt barn men inte få något avdrag på lönen utan man jobbar ikapp på kvällen/nästa dag och får alltså samma lön som vanligt och tar inte ut vab. Det brukar min man göra. Han är forskare så det är inget företag utan det är bara hans egna grejer som hamnar efter och det är ingen som skulle ge honom övertid för att jobba ikapp. Jag skulle själv aldrig acceptera att få löneavdrag för vab och sedan ändå jobba ikapp helt gratis om det är det du menar att du gör.

Svar på tråden Jobba kväll/helg bara för man vabbat?