• Anonymsju

    Tankar kring att byta förskola

    Hej alla,

    Nu har vi hälsat på den nya förskolan min 2,5 åring ska börja på i augusti pga flytt. Det var ingen rolig upplevelse. Fröknarna kändes oengagerade, stora barn sprang omkring med pinnar och innebandyklubbor viftandes och lekte krig bland de små barnen, ingen sa till dom. En visade mig runt i lokalerna som var jätterisiga, hon sa oengagerat när hon visade ett rum "ja här gör vi lite pedagogiska saker". Lät så oseriöst. Fick absolut ingen bra känsla. Men har redan bytt förskola nu för sonen eftersom vi redan lärt känna många barn i kvarteret har jag tänkt att det ändå är bra för min son att gå i en förskola vi bor jättenära med gång avstånd. Nu måste vi ta bilen, och där han går nu bor alla barn väldigt spritt i staden så det är liksom ingen känsla att barnen leker på fritiden eller att dom kommer följas åt ända till skolåldern. Efter förskolan splittras ju alla där. På nya förskolan går dom ju tillsammans från förskolan till 5an, sen hamnar nog de flesta på samma högstadieskola också då det finns en med cykel/gångavstånd dör de flesta brukar gå som bor i området. Vi bor alltså några minuter med bil utanför en mindre "storstad". Ett litet samhälle kan man säga.

    Vad tror ni? Är det ändå en fördel att gå på förskolan nära oss? Jag har som sagt redan lärt känna andra familjer här som har barn i samma ålder som går/Ska börja på nya förskolan också, så vi har pratat om att det är ju verkligen en fördel och mysig uppväxt att kunna springa i mellan varandra och att vi kan hämta varandras barn då vi bor i samma kvarter osv. Jag tycker det låter som en mysig uppväxt, men både hon och jag fick samma negativa känsla utav förskolan. Ni med erfarenhet av att ha det så ni får gärna skriva.

  • Svar på tråden Tankar kring att byta förskola
  • Anonymsju
    Skogssport skrev 2020-06-10 11:02:12 följande:

    Bor man i Sthlms innerstad tex (refererar dit då vi bor där) så har man inte med sig ngn från fsk till skola.

    Här väljer man fsk utifrån inrikting och många åker långväga för att få plats på de finaste förskolorna.

    Skolorna är samma där. Vi har ett barn på campus manilla men bor en relativt lång bit därifrån (Södermalm). Vi har en skola 1 minut från huset men valde ändå campus manilla.

    Förskolan hade vi i Vasastan (en engelsk förskola).


    Jo har förstått att det funkar så på många ställen. Men de "finaste" skolorna är ju sällan de bästa heller för barnen. Skrämmande när folk sätter sina barn på kö redan på BB. (Menar inte att du gjort det, men tror det är vanligt just i sthlm.)

    Jag bor ju som sagt i en mindre stad, vilket gör att man har stor chans att hamna med samma personer även på högstadiet här.
  • Litorina
    Anonymsju skrev 2020-06-10 11:21:17 följande:

    Jo har förstått att det funkar så på många ställen. Men de "finaste" skolorna är ju sällan de bästa heller för barnen. Skrämmande när folk sätter sina barn på kö redan på BB. (Menar inte att du gjort det, men tror det är vanligt just i sthlm.)

    Jag bor ju som sagt i en mindre stad, vilket gör att man har stor chans att hamna med samma personer även på högstadiet här.


    För barnens skull hoppas jag att det finns möjlighet att flytta runt barnen lite så att de inte går med samma grupp ända till nian. Min erfarenhet är att man bör göra om klasserna då och då. Mina barn kom i nya grupper när de började i förskoleklass, med några av sina förskolekompisar. De kompisar som kom i andra klasser finns ändå på samma skola och samma fritids. På små orter går ibland samma barn i samma grupp/klass från förskola och hela grundskolan (ibland delvis även gymnasiet) och jag vet folk som mått väldigt dåligt av det. Den som kommer utanför i en sån klass är körd.
  • helstanonymhelstanonym

    Jag växte upp i ett villakvarter utan andra barn i samma ålder, hade syskon som jag lekte med men de man träffade på dagis (som låg en bit bort) träffade jag inte på fritiden så att säga. Sedan fick vi en dagmamma nära för-och grundskolan i ett väldigt barntätt område - det var fantastiskt kul att ha kompisarna i princip vägg i vägg med dagmamman. Så enkelt, bara att gå ut på gatan utanför så stötte man på andra barn i samma ålder direkt. Ngt jag verkligen saknade sedan när man åkte hem till vårt eget hemmakvarter. Var så nöjd när jag var stor nog att kunna cykla till dagmammans kvarter själv, där fanns ju alla kompisarna (som jag var kompis med från förskoleklass och hela vägen upp i högastadiet och gymnasiet.

    Så jag har provat båda varianterna själv och skulle lätt välja att ha dagiskompisarna nära och lättåtkomliga, så länge inte dagiset är riktigt dåligt förstås.

  • Skogssport

    Jag gjorde precis så. Dvs satte i kö direkt för såväl fsk som skola.

    Både denna fsk och skola är definitivt de bästa norr om ekvatorn. Så det var inga tveksamheter där.

    Det är väl på gott och ont; dvs att ha med sina dagiskompisar ända upp på högstadiet.

    Ibland kan det vara bra att skifta lite.


    Anonymsju skrev 2020-06-10 11:21:17 följande:

    Jo har förstått att det funkar så på många ställen. Men de "finaste" skolorna är ju sällan de bästa heller för barnen. Skrämmande när folk sätter sina barn på kö redan på BB. (Menar inte att du gjort det, men tror det är vanligt just i sthlm.)

    Jag bor ju som sagt i en mindre stad, vilket gör att man har stor chans att hamna med samma personer även på högstadiet här.


  • Alexi
    Skogssport skrev 2020-06-10 11:02:12 följande:

    Bor man i Sthlms innerstad tex (refererar dit då vi bor där) så har man inte med sig ngn från fsk till skola.

    Här väljer man fsk utifrån inrikting och många åker långväga för att få plats på de finaste förskolorna.

    Skolorna är samma där. Vi har ett barn på campus manilla men bor en relativt lång bit därifrån (Södermalm). Vi har en skola 1 minut från huset men valde ändå campus manilla.

    Förskolan hade vi i Vasastan (en engelsk förskola).


    Jag har så oerhört svårt att förstå det där tänket. Hur man kan tycka att det är värt att utsätta barnen för massa åkande för att gå i en viss skola.

    Vi bor i Sthlmsförort och barnen går i en jättebra skola, en helt vanlig kommunal skola tio minuters promenad hemifrån. Har väldigt svårt att tro att mina barn skulle ha sämre förutsättningar till utbildning än innerstadsbarnen i fin-skolorna.
  • Skogssport

    Jag tror att det kanske många gånger grundar sig i det egna kontaktnätet utifrån den egna uppväxten.

    Så var det iaf för oss. Vi har många vänner sedan innan på campus manilla, så det föll sig ganska naturligt.

    Resvägen är ju inte extrem heller och vi har skoltaxi.


    Alexi skrev 2020-06-11 09:07:38 följande:

    Jag har så oerhört svårt att förstå det där tänket. Hur man kan tycka att det är värt att utsätta barnen för massa åkande för att gå i en viss skola.

    Vi bor i Sthlmsförort och barnen går i en jättebra skola, en helt vanlig kommunal skola tio minuters promenad hemifrån. Har väldigt svårt att tro att mina barn skulle ha sämre förutsättningar till utbildning än innerstadsbarnen i fin-skolorna.


  • Alexi
    Skogssport skrev 2020-06-11 09:16:10 följande:
    Jag tror att det kanske många gånger grundar sig i det egna kontaktnätet utifrån den egna uppväxten.
    Så var det iaf för oss. Vi har många vänner sedan innan på campus manilla, så det föll sig ganska naturligt.
    Resvägen är ju inte extrem heller och vi har skoltaxi.
    Har ni skoltaxi? Varför då?
  • Anonymsju

    Anledningen till att jag är negativ till den nya förskolan i vårat område är att på besöket så sprang det runt äldre barn och lekte krig ned pinnar bland småbarnen utan att någon sa till dom, hon pratade oangagenerat om hur dom jobbar där, hon gick runt helt barfota inomhus (ohygieniskt), ingen är utbildad förskollärare, jag såg från håll en 1 åring som grät hysteriskt i en vagn riktad emot solen och barnet försökte vrida på sig på sig från solen (den fröken som höll i vagnen fattade inte ens det)

    Sedan har jag pratat med folk i området där jag hört att dom är jättedåligt på att ha kontakt med vårdnadshavare, ingen kommer o möter en när man kommer eller bryr sig när man kommer för att hämta, en gång kom en mamma och då var alla barnen ute själva (1 åringar upp till 5 åringar) hon fick vänta länge på att personal skulle komma ut, 2 i personalen har hon flera gånger hört bråka/tjaffsa med varandra, en personal kallade hennes 2 åring för bråkig och var riktigt missnöjd över hennes barns beteende (en 2 åring!!)

    En 3 åring kom hem till sina föräldrar och sa att han skulle hänga sig själv och dö (det hade hon hört sin fröken säga)

    Har pratat med flera i vårat område som också varit jättenöjda med förskolan och allt är jättebra. Men jag känner att det jag har hört/sett hittills får det att vrida sig i magen på mig och undra om närheten till förskolan verkligen väger upp allt det här?

  • Mandelkanel

    Jag skulle välja den nära förskolan. Ditt barn är än så länge litet men om bara något år kommer han vilja gå hem till kompisar efter förskolan. Det är jätteskönt att ha kompisarna nära och man lär känna barnens föräldrar. Att vara beroende av att skjutsa barnen i bil är så skönt att slippa. Mycket av det du beskriver tror jag tyvärr man kan hitta i de flesta kommunala förskolor. Lite oengagerad och trött personal, slitna lokaler och saker som händer som personalen inte uppmärksammar. Kommentaren om att hänga sig låter lite för otrolig för att vara sann dock. Men att de lämnar små barn helt utan uppsikt ute under lång tid och att de inte har någon förskollärare skulle jag som förälder ifrågasätta och ta upp med rektorn.

  • Anonymsju
    Mandelkanel skrev 2020-06-11 17:14:27 följande:

    Jag skulle välja den nära förskolan. Ditt barn är än så länge litet men om bara något år kommer han vilja gå hem till kompisar efter förskolan. Det är jätteskönt att ha kompisarna nära och man lär känna barnens föräldrar. Att vara beroende av att skjutsa barnen i bil är så skönt att slippa. Mycket av det du beskriver tror jag tyvärr man kan hitta i de flesta kommunala förskolor. Lite oengagerad och trött personal, slitna lokaler och saker som händer som personalen inte uppmärksammar. Kommentaren om att hänga sig låter lite för otrolig för att vara sann dock. Men att de lämnar små barn helt utan uppsikt ute under lång tid och att de inte har någon förskollärare skulle jag som förälder ifrågasätta och ta upp med rektorn.


    Jag tycker också den kommentaren är helt sjuk, men kan verkligen en 3 åring hitta på en sån specifik sak att säga? Har svårt att tro att en 3 åring ens kan och vet om sådana saker, det borde dom inte kunna hitta på.
  • Skogssport

    För att vi bor så pass långt från skolan.


    Alexi skrev 2020-06-11 12:44:52 följande:

    Har ni skoltaxi? Varför då?


  • Alexi
    Skogssport skrev 2020-06-12 09:41:27 följande:

    För att vi bor så pass långt från skolan.


    Men betalar kommunen för skoltaxi trots att ni valt att gå i en skola längre bort än nödvändigt??
  • Skogssport

    Det vet jag inte om dom gör. Vi betalar dock själva. Vi har aldrig funderat på att söka bidrag.

    Skolan har en egen buss också men taxi blir enklast och går snabbast.


    Alexi skrev 2020-06-12 09:59:21 följande:

    Men betalar kommunen för skoltaxi trots att ni valt att gå i en skola längre bort än nödvändigt??


  • Alexi
    Skogssport skrev 2020-06-12 11:53:32 följande:
    Det vet jag inte om dom gör. Vi betalar dock själva. Vi har aldrig funderat på att söka bidrag.
    Skolan har en egen buss också men taxi blir enklast och går snabbast.
    Aha, så det är inte skoltaxi i den bemärkelsen att kommunen betalar. Då var det tydligare.
  • Skogssport

    Nej, det är skoltaxi i den bemärkelsen att taxin har en varningsskylt på taket, samt barnvänliga chaufförer.


    Alexi skrev 2020-06-12 13:45:24 följande:

    Aha, så det är inte skoltaxi i den bemärkelsen att kommunen betalar. Då var det tydligare.


Svar på tråden Tankar kring att byta förskola