Hon vägrar göra abort (ej viabelt foster)
Anonym (Förtvivlad mormor) skrev 2020-06-10 10:23:39 följande:
Jo, så kan det förstås vara.Nej. Jag har alltid varit noga med att hålla mina åsikter om abort, liksom politik och religion osv, för mig själv. Mina barn har uppfostrats och uppmuntrats till att tänka själva och skapa egna värderingar.
Men tack för att du angrep mig och mina värderingar istället för att komma med något konstruktivt, det var vänligt av dig...
Sen säger du att er familj inte är för abort, men senare säger du att du aldrig berättat om sin övertygelse för din dotter. Jag tror det är VÄLDIGT svårt att gömma en sån övertygelse under hela barnets uppväxt, klart hon sett och förstått det mellan raderna. Kanske inte då av dig om du är 150% säker på det men av någon annan i familjen. Det färgar ju hennes livssyn. Kanske en tankeställare för er familj också, om ni har så pass svartvita värderingar, när ska man få göra abort och när ska man inte? Får man trots allt göra abort om man har en tillräckligt bra orsak, och vad är en tillräckligt bra orsak? Kan utomstående komma in och bedöma det? Nu vill du som utomstående in och bedöma att abort är okej, skulle det vara lika okej om någon annan ville komma som utomstående och säga att det inte är okej. Det är väl hennes beslut.
Själv har jag svårt att förstå att man skulle tycka att en kvinna måste föda fram ett barn som inte är önskat, inte är lämpligt, kommit till på fel sätt (Av misstag då man inte kan ta emot ett barn, ett ligg med en främling, ett övergrepp...), då man vet att man man inte vill och kommer att kunna ta hand om barnet. Varför skulle abort vara fel då. Men det är då min synvinkel, då undrar jag bara var ni riktigt lagt gränsen mellan vad som är okej i abortväg och vad som inte är, då abort verkar vara inte-okej, men om barnet är sjukt blir det okej... Säkert svårt för dottern att ändra sina tankar om hon tolkat er övertygelse så svartvit som jag.