Hon vägrar göra abort (ej viabelt foster)
Hej!
För en tid sedan fick jag den underbara nyheten att jag skulle få mitt första barnbarn. Min äldsta dotter och hennes man skulle äntligen, efter ganska lång tid, bli föräldrar. Lyckan var självklart total, ända tills den för ett par veckor sedan förbyttes i djupaste sorg. Det lilla barnet har svåra skador, och kommer inte att överleva, kanske ett par timmar efter förlossningen som mest.
Min dotter har erbjudits abort, vilket hennes man och resten av familjen, stöder helhjärtat. Men hon säger att hon inte vill, att hon vill fullfölja graviditeten. Till saken hör att vi i vår familj inte är för abort (vi är inte emot att andra gör abort, om det är vad som känns rätt för dem, men för egen del skulle vi inte göra det. Hoppas alla förstår hur jag menar, och att jag inte dömer någon som gjort abort!).
Jag, min måg och andra i familjen har försökt tala med min dotter och förklara att det inte är fel att göra abort när situationen är som den är, att det känns grymmare att fullfölja graviditeten när barnet inte kommer få leva mer än några tuimmar osv, men hon lyssnar inte.
Jag vet inte vad jag ska göra eller såga. Min dotter har sin övertygelse gällande abort, och den vill jag inte nedvärdera eller ifrågasätta, men som sagt, det här är ju ett undantagsfall.
Min yngre dotter sade häromkvällen att "Lisa" (äldsta dottern) verkar tro eller hoppas att läkarna har fel, att det inte är något fel på barnet och att det kommer födas friskt. Men hon har ju undersökts flera gånger av bm och olika läkare, och alla säger samma sak: barnet kommer absolut inte kunna leva efter födseln.
Jag vet inte vad vi ska göra eller säga. Har någon varit med om något liknande?