Hon vägrar göra abort (ej viabelt foster)
Jag har varit i samma situation som din dotter. Jag vill råda dig att ligga lite lågt. Det är hennes kropp och hennes barn. Alla hanterar detta på sitt sätt. Kanske kommer hon snart att ändra sig och tänka om. Kanske inte. Finns det någon möjlighet för henne att få tala med en kurator/psykolog? Kan vara bra att dryfta detta med någon utanför familjen, som inte själv är känslomässigt involverad.
Men som sagt. Försök inte övertala eller tvinga henne till något. Det hon går igenom är oerhört tufft känslomässigt (och för min del även fysiskt, jag fick genomgå en mycket sen abort och föda fram mitt barn.)
Ja, jag valde alltså att ansöka om abort hos socialstyrelsen (det var så pass sent i graviditeten när det upptäcktes) och genomföra den också. Jag kände egentligen aldrig någon tvekan om att det var rätt beslut. För mig. För oss. Trots att jag inte ser lättvändigt på abort, jag heller.
Men jag har full respekt för att din dotter tänker annorlunda. Kanske ändrar hon sig angående aborten, kanske inte. Men ge henne tid att sörja, tänka och landa i det här. Och respektera sedan det beslut hon fattar.
Kram från en som varit där.