Hon vägrar göra abort (ej viabelt foster)
Vilken svår situation ni har hamnat i, jag har inte varit i någon liknande situation men tänker att det finns för- och nackdelar med bägge sätten.
Med abort finns ju fördelen att hon efter genomförd abort har möjligheten att bli gravid fortare igen (om hon önskar det) och att hon då inte behöver gå igenom en "hel" graviditet för att föda fram ett barn som har dåliga chanser att överleva första dygnet.
Nackdelen med abort är ju att det påverkar både kroppen och psyket negativt, hon verkar ju ha kommit tillräckligt långt i graviditeten för att vara tvungen att föda ut barnet och dessutom tvingas ta beslutet att genom valet göra så barnet inte har en chans att leva längre (även om det i detta fall verkar vara utgången oavsett).
Med att behålla barnet och genomföra en förlossning finns ju fördelen att hon slipper ta beslutet om att döda sitt barn och sen föda det tidigare, men även att hon hinner bearbeta situationen och därmed hinner ta farväl av barnet på ett annat sätt. Hon får ju även en grav att gå till, vilket jag har för mig att man får oavsett efter v.22 (eller har jag fel?).
Nackdelen med en förlossning är ju att hon då behöver genomgå en hel förlossning som sliter på kroppen för att föda fram ett barn som inte har en chans att överleva en längre stund. En annan nackdel kan vara att beroende på vad det är för fel på barnet så kanske den behöver medicinsk hjälp hela sin livstid (för att det inte ska lida eller dö lidande) och att hon därmed inte har någon större möjlighet att hålla barnet i sin famn.
Med det sagt så tycker jag att beslutet är hennes (för att hon bär barnet och får en annan relation till det) men även hennes partners tankar och åsikter räknas (även om han inte kan ha det avgörande beslutet). Jag anser dock inte att övrig familj och släkt ska ha synpunkter på, såvida hon inte har frågat eller frågar er om råd..