• Jenn1990

    Era läggrutiner för 22 månaders

    Hej!

    Lite nyfiken och behöver nog lite tips.

    Jag har en son på 22 månader som sover ca 1 timme och 15 min på förskolan. Min rutin är:

    18.30 blöjbyte, pyjamas, yoghurt, borsta tänderna, ta napp och snutte. Läser 1-2 böcker ibland säng (han har inte spjälsäng längre). Sen sätter jag mig på en stol brevid sängen tills han somnar. Det har börjat tagit 45-60 min att lägga honom nu. Han vrider sig, pratar, sätter sig upp osv...

    Han vaknar kanske 1-2 gånger på natten, då går jag in till honom med vatten och han somnar om. Vaknar 05.00, men då går jag in till honom och får han att somna om igen, till ca 06.15.

    Vet inte om jag ska lägga honom 20.00 istället, då kanske han är tröttare? Vet inte varför det tar sån tid. Testat olika tider, metoder osv. Han kanske bara är svår att lägga???????????

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Era läggrutiner för 22 månaders
  • Johanna1986

    Nu e min flicka äldre. Men vi har haft samma rutiner sedan hon va 1,5år. 18:45 pyjamas, borsta tänderna, kissa. Upp i sängen bäddad om dricker välling. Sedan sitter jag vid fotändan tills hon somnar. Ibland vaggar jag henne ibland inte. Men har alltid en hand på henne. Tar ca 10-20 minuter för henne att somna. Sover hela natten.

    Detta e dock vår nr3. Nr1 hade massor med problem. Tog 1-2 timmar att natta. Sov jätte dåligt på natten. Många uppvak å ledsen å orolig. Stor nu å detta blev bättre när han va 2,5-3.

    Nr2 somnar på 2 minuter sover natten igenom.

  • Jemp

    Vi har "alltid" lagt kl 20. Ligger bredvid och söver, går oftast fort. Har dock börjat strula lite senaste veckorna, hon är strax över 2. Håller det i sig får vi nog justera dagsömnen.

  • lövet2

    I den åldern har jag kört med de här rutinerna:

    Ny blöja. Ta av lite kläder. En vällingflaska i min famn i TV-soffan med en filt över. Efter vällingen en snabb tandborstning (tandborsten redo och på plats). Så har vi suttit där tills barnet somnat, och då har jag lagt barnet i sängen.

    Ungarna har börjat tjorva med att somna någonstans runt 2 år. När det blivit för mycket tjorvande, då har jag plockat bort dagssömnen. De har alltså slutat sova middag mellan 2 och 2½ år.

  • Jenn1990

    Tack för era svar! Låter som att just runt 2 år så börjar dom krångla lite..han har alltid sovit bra som bebis. Men sovit mellan oss (somnat utan problem i sin säng, men kommit in till oss runt 00.00) men han störde oss så mycket, så vi la tränade han att sova hela natten i sin säng, gått bra, men vaknar då och då och säger ?mamma?, går in och får han att som om.

    Men just nu är han krånglig att lägga (tar lång tid) och han vaknar tidigt. Så ska nog börja med allt 19.00 och han lägger sig 20.00:/

  • LFF

    Låter som att det börjar bli dags att minska ner vilan på förskolan. Om ni snart ska ha semester så kan ni ju vänta med att ändra sovrutinerna tills ni är lediga och sen bara säga det när barnet börjar på förskolan igen till hösten.

    Varje gång mina barn krånglade med sömnen på kvällen så var det just för att de fått vila för länge på förskolan. Så de fick sova mindre på förskolan och läggningen på kvällarna blev bättre. Vi har alltid hållit på att de ska lägga sig så att de sover vid 19 (möjligen 19.30).

    Det har fungerat ypperligt fram tills nyligen så då har vi gjort om rutinen så att de får lägga sig med varsin bok och läsa när klockan är ca 19.29-19.30. De är snart 7 år gamla.

  • Alexandra93

    Min dotter är också 22 månader, hon har för det mesta varit enkel att natta. Lägger henne i sängen med sin välling och säger godnatt och går ner. Helt plötslgt tog det jättelång tid för henne att somna och hon kunde ligga och prata och busa i 1-1,5 timme. Dem dagar hon inte har sovit på dagen somnade hon som en stock så vi har helt enkelt tagit bort dagsvilan helt. Nu går inte hon på fsk ännu och förstår att barn som går på fsk blir kanske tröttare om det är tidig morgon osv.

  • pyret013

    Vår son hade samma problem. Kunde ta 2 timmar tills han somnade och ändå vaknade han kl 6. Runt den åldern minskade vi på dagsvilan till 45 min sömn. Förskolan skötte det utmärkt. Problemet löst.

    Nu när han är 2,5 år har vi tagit bort dagsvilan helt och de har också gått bra.

Svar på tråden Era läggrutiner för 22 månaders