• xiv

Hade ni gjort NIPT?

Hej!

Jag är snart 36 och gjorde nyss KUB. Fick 1,5 mm på nackspalt och 1:2144 på Trisomi 21 (1:20 000 på 13 & 18). Hade ni gjort NIPT i detta läge?

• Svar på tråden Hade ni gjort NIPT?
  • Anotherone

Jag var nyss fyllda 36 när jag blev gravid med mitt andra barn. Hade då en 10-åring sen innan. Och ja, vi valde att göra NIPT privat. Det skulle få väldigt stor påverkan på oss alla som levt som en enbarnsfamilj så lång tid,  och på barnet såklart, om hen skulle födas med särskilda behov eller funktionsnedsättningar. Därför ville vi veta.
    Vi låg inte inom riskspannet utifrån Regionens policy men det var för högt för att vi skulle vara lugna med det. Födde senare en frisk pojke.

• caveat emptor

Jag är också snart 36 och gjorde KUB för en månad sen. Jag fick sämre siffror än dig, 1:1200 nånting på 21 och 1:20000 på de andra. Vi nöjde oss så. Tyckte jag hade bra siffror :p

• Lucia N

Nej, det är bra siffror! Hade bara gjort nipt om jag blir erbjuden, annars tycker jag det känns lugnt.

• Frenja07

Varför gjorde du kub om du ändå funderar på nipt efter dessa siffror?

• xiv

För att jag ville få KUB-resultatet först, vet bara inte riktigt om 2k är en så bra siffra även om den är mkt bättre än 1:200 som bara min ålder i sig ger (sade BM).

• Körsbärsdalen
    xiv skrev 2020-06-12 17:48:13 följande:

För att jag ville få KUB-resultatet först, vet bara inte riktigt om 2k är en så bra siffra även om den är mkt bättre än 1:200 som bara min ålder i sig ger (sade BM).

Alltså, risken att ditt barn får det enl. KUB-resultatet är ju så OFANTLIGT minimalt att jag hade aldrig gjort NIPT.
  • Solblomma30
    xiv skrev 2020-06-12 17:48:52 följande:

Å tack för input alla!

Jag har fått 1:3600 (29 år), 1:400 (32 år), 1:6000 (34 år) och 1:800 (36 år). Alla mina barn har normala kromosomer. Vi blev erbjudna NIPT efter kub med fjärde barnet men egentligen kände jag att det inte behövdes. Det är ju en väldigt låg risk. Vi gjorde det ändå eftersom vi fick det gratis och allt var normalt.
  • närkommertrean

Räknar man ut risken i procent är det bara 0,05% risk att ditt barn har trisomi 21. Så nej, jag hade inte gjort NIPT. Själv fick jag 1:2 för trisomi 21 och 1:267 för trisomi 13 och 18 när jag väntade tredje barnet. Då var jag 31 år och nackspalten var 3,6 mm. Jag fick göra fostervattenprov som inte visade några avvikelser. Med andra barnet fick jag 1:20000 för alla trisomier.

Svar på tråden Hade ni gjort NIPT?