• visa0

    Smärta under höger revben!

    Hej!

    Jag har under en tid (ca. 3,5 månad) haft en konstant smärta under höger revben. Framförallt när jag sitter eller ligger.

    Har varit hos läkare och fått konstaterat att en gallsten sitter fast i gallhalsen. Läkaren visade vart den att fast, vilket var typ i mellangärdet (där jag också kan få mol-ont ibland, främst på kvällen). Min fråga blir ju då, kan en fastkilad sten i mellangärdet ge smärta längre ner under höger revben? Eller vad kan det annars tänkas vara?

    Har som sagt redan kontakt med vården angående det här och fått remiss till kirurgen för undersökning. Men deras väntetid är 3 månader + pga. Corona och det känns lite dumt att ta upp en läkartid på VC endast för den frågan...

  • Svar på tråden Smärta under höger revben!
  • Anonym (Också haft gallsten)

    Har också haft gallsten för 4 år sen, hade ont i hela magen mest på hela höger sidan. Blir de allt förstora problem så får du söka akut

  • visa0
    Anonym (Också haft gallsten) skrev 2020-06-13 10:46:19 följande:

    Har också haft gallsten för 4 år sen, hade ont i hela magen mest på hela höger sidan. Blir de allt förstora problem så får du söka akut


    Tack för ditt svar! Ja absolut, har redan varit på akuten vid ett tillfälle pga. detta. Men de kollade absolut ingenting mer än en urinsticka som inte visade något direkt, samt blodprov. De misstänkte njurbäcksinflammation då, jag misstänkte gallsten med kolecystit...

    De akuta smärtorna som gör galet ont inser jag förmodligen är gallstenar.. Men denna konstanta molande smärta, som är hela tiden... kan en ha ett samband? Hur var det för dig? Attacker eller konstant?
  • Anonym (Också haft gallsten)

    Ah okej. Jo de va både och, första gallstensanfallet jag hade va natten till Valborg och 8 maj blev jag opererad låg inne 5 dygn för de va kristihimmelfärd så inte fullt bemannat på operation

Svar på tråden Smärta under höger revben!