Introverta med extroverta jobb
Med det sagt är jag inte en social enstöring eller uppfyller en diagnos för asperger, men jag har tendenser åt det hållet.
Jag tycker inte att det är jobbigt att träffa människor på jobbet - men jag kan tycka att det tar mycket kraft av mig. Samtidigt blir det förstås antagligen mer utvecklande för mig än det skulle vara om jag vore mer extrovert. Sedan kan jag använda min introverta (reflekterande, analyserande) egenskaper i mina möten med människor och kan därför ge dem andra saker än enbart det sociala.
Min styrka ligger inte i det sociala utan i att jag är tillräckligt social och samtidigt har min introverta styrkor.
Det där kunde varit skrivet av mig!!
Jag är också lärare och ser mig som introvert. Tycker att det är mentalt jobbigt att hålla i föräldramöten eller hålla i möten eller föreläsningar för kollegor. När det väl är över har det alltid gått bra för jag iträder en professionell roll och så är det med tbex föräldrakontakt också. Jag är liksom ?experten? och inte privatperson. Det sociala med kollegor, som jag känner väl och är trygg med, är inte jobbigt för mig. Min personlighet gör dock att jag blir väldigt trött av jobbet och det kräver en del återhämtning på kvällar och helger. Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara lätt att gå in i väggen om man inte var försiktig. Jag älskar mitt jobb och kan , oftast, inte tänka mig att göra något annat.