Elsa891 skrev 2020-06-14 09:08:18 följande:
Hej! Jag undrar om det finns någon här som klassar sig själv som introvert men som har ett väldigt extrovert och socialt jobb? Jag är själv introvert men de mesta jobben jag tycker verkar intressanta är väldigt sociala, tex. sjukgymnast, tandläkare mm. Hur klarar ni av detta? Det känns jobbigt att behöva träffa så mycket nya människor varje dag...
Jag har en introvert personlighet men jag har ett extrovert arbete (mattelärare).
Med det sagt är jag inte en social enstöring eller uppfyller en diagnos för asperger, men jag har tendenser åt det hållet.
Jag tycker inte att det är jobbigt att träffa människor på jobbet - men jag kan tycka att det tar mycket kraft av mig. Samtidigt blir det förstås antagligen mer utvecklande för mig än det skulle vara om jag vore mer extrovert. Sedan kan jag använda min introverta (reflekterande, analyserande) egenskaper i mina möten med människor och kan därför ge dem andra saker än enbart det sociala.
Min styrka ligger inte i det sociala utan i att jag är tillräckligt social och samtidigt har min introverta styrkor.