• Lovisanilsson

Köpa billig bil eller leasing?! Eller kanske inget av det,

Ja som rubriken lyder, jag är så valet å kvalet vad som är det bästa alternativet.

För tillfället har jag inte mer än ca 30.000kr att lägga på en bil, men varit inne en längre tid på att leasa en, då jag tycker det verkar smidigt.. man får en ny fin bil som man är garanterad att den funkar, startar i alla vänder. Och har jag ändå lagt 30.000 på en bil så skulle man kanske även kunna ha det som en kontakt insatts på en lite dyrare bil?

Så förvirrad och inte alls insatt i bil världen, har någon några tips eller något att tillägga ?

Förvirrad framtida bilägare ;)

• Svar på tråden Köpa billig bil eller leasing?! Eller kanske inget av det,
  • Kjell2
    Lovisanilsson skrev 2020-06-15 07:34:46 följande:

Ja som rubriken lyder, jag är så valet å kvalet vad som är det bästa alternativet.

För tillfället har jag inte mer än ca 30.000kr att lägga på en bil, men varit inne en längre tid på att leasa en, då jag tycker det verkar smidigt.. man får en ny fin bil som man är garanterad att den funkar, startar i alla vänder. Och har jag ändå lagt 30.000 på en bil så skulle man kanske även kunna ha det som en kontakt insatts på en lite dyrare bil?

Så förvirrad och inte alls insatt i bil världen, har någon några tips eller något att tillägga ?

Förvirrad framtida bilägare ;)

En äldre bil som är körd mycket kommer kräva lite i reparation mm. Kan du göra mycket själv eller inte är allt för beroende av bil kan det vara ett prisvärt alternativ.

Undvik leasing om du har ont om pengar. Ofta är en stor nackdel med leasing att du knyter upp dig till en hög månadskostnad under många år. Du kan alltså inte bara göra dig av med bil och kostnad om något händer.

Kolla olika finansieringsalternativ hos bilhandlare vid köp av begagnat.
  • snedtak

Att leasa en ny bil innebär fortfarande att man måste betala för det största kostnaden för en ny bil - värdeminskningen. Skillnaden är att kostnaden delas upp per månad istället för att man måste ha en kontantinsats i början. En klar nackdel är som Kjell2 säger ovan att leasingavtal vanligen gäller hela perioden och är ofta på 2-4 år, och det kan bli dyrt att bryta leasingen i förtid.

Ibland kan det gå att hitta avtal som gör att det är lite billigare att leasa än att köpa bil, det kan tex. vara så att bilfirmorna har ett lager de inte lyckas sälja samtidigt som du kanske har svårt att få bra ränta på ett billån. Men på det stora hela är det helt enkelt dyrt med ny bil. Jag hade i dina skor kanske lånat ca 20-70 000 kr och köpt en bil för 50-100 000 kr.

• Lovisanilsson

Okej tack till bås er som tog er tid att svara! Ja nu väger det åt att köpa en bil och ta ett lån... ????

• Anonym (w123)

Glöm sedan inte att inköpet bara är en bråkdel av kostnaden då man köper bil.

Försäkring kan var svindyrt, beroende på vem man är, bor och vilken bil det är. Skatten kan vara hög.

Besiktning, service, däck, tvätt etc, tillkommer. Och hur ska du parkera bilen? Kostar en hel del på sina ställen, och i värsta fall förmånsbeskattas man för parkeringen vid jobbet.

• Hhamrinf

Köp en egen bil. Använd 20 000-30 000 till en kontantinsats på en dyrare bil. Det kommer du få en fin bil för. Om du är ung ställ bilen på någon dina föräldrar te.x för en billigare försäkring.

Svar på tråden Köpa billig bil eller leasing?! Eller kanske inget av det,