• Hyllemor

    Gammal utbildning som undersköterska

    Jag har arbetat heltid som barnskötare sedan år 2006 (innan dess som timvikarie.) men egentligen är jag utbildad undersköterska med inriktning psykologi (men det var ju väldigt längesedan jag läste den utbildningen på gymnasiet.) Jag har även pluggat ett år på lärarutbildningen och diverse strökurser, men det var också länge sedan. 


    Jag är riktigt bra inom mitt yrke som barnskötare och har faktiskt fått lön därefter. Jag gör samma som förskollärarna gör, och skulle förvisso kunna plugga 3,5 år för att komma upp i lön, men det tar emot att plugga sådant jag redan kan enbart för att komma upp i lön. Jag har alldeles nyligen blivit skuldfri från CSN-återbetalningar. 


    Jag pratade nyligen med en nyutbildad uska som hade nästan samma i lön som jag idag har som barnskötare, så jag börjar fundera på om jag ska byta yrke, eftersom uskor kan "klättra" och avancera. Som barnskötare känns det som att jag har nått "toppen." Det går liksom inte att komma vidare om jag inte ska plugga vidare på högskola. Problemet är att jag inte alls minns mycket från min undersköterskeutbildning och behöver därför råd kring hur jag ska gå vidare. Jag inser själv att jag absolut inte alls kan hoppa rakt in i sjukvården eftersom mina yrkeskunskaper ligger på noll. Sedan förstår jag givetvis att jag inte kan hoppa rakt in för att sedan avancera, och det är jag inte ute efter heller, utan jag är helt enkelt ute efter att bara få byta yrke och få lära mig något nytt.


    Vad ska jag läsa för att kunna jobba som undersköterska? Vilka böcker ska jag använda`? Kan jag ordna praktik om jag går ner i arbetstid och volontärar inom sjukvården eller hur ska jag göra, för att få en fot in i vården, trots att det var så länge som jag pluggade till undersköterska?


     

  • Svar på tråden Gammal utbildning som undersköterska
  • Anonym (uska)

    Jag vet inte om jag håller med om att man kan "klättra" som uska. Jag har då inte gjort det, men jag jobbar med social omsorg och inte i vårdsituationer.

  • Anonym (SSK)

    Sök jobb som usk! Du blir ju upplärd på plats. Usk är en anställningsform, så arbetsgivaren bestämmer om du kan anställas som det. Jag läste till ssk för 20 år sedan, men minns heller inte allt! Man kan ju inte allt. Sök de jobb du vill ha, du kommer ju få inskolning.

Svar på tråden Gammal utbildning som undersköterska