Inlägg från: H0nd3ndär |Visa alla inlägg
  • H0nd3ndär

BIM juli 2020

odlarmamman skrev 2020-07-05 17:15:46 följande:

Hur länge brukar ni vänta med att testa er?

Brukar alltid vänta till mensen är sen, för att minska risken att bli besviken och att spara pengar på att inte köpa en massa test hela tiden.

Men nu vet jag inte om jag kommer kunna hålla mig. Känner mig så ivrig. Funderar på att testa med ett testa tidigt på torsdag då är jag äl+9 eller +10. Det är vår bröllopsdag. Skulle vara så fint om det skulle visa nåt då. Men är ju så väldigt väldigt tidigt då. Jag hoppas så mycket och vill veta så snart som möjligt.

Tänker att det beror på hur lång lutealfas man har. De som har lång borde kunna testa tidigare utifrån BIM-x-antal dagar.

Jag kommer å andra sidan inte till testning verkar det som. Denna omgång kom mensen äl+9. Förra äl+8. Så för min del måste mensen vara sen för att det ska vara värt att testa.
  • H0nd3ndär
    odlarmamman skrev 2020-07-05 17:45:33 följande:

Kämpigt med så kort lutealfas. Har du kollat om. Du kan få hjälp för det? En av mina systrar blev behjälpt av progesteronkräm och akupunktur och fick sen en lutealfas på 14 dagar istället för 9.

Nej, inte än. Vet vad de kommer säga. Sluta amma. Det ska jag med... så småningom. Håller på att minska. Min 18-mån är inte redo än. Så känns inte läge med någon kräm. Speciellt inte med tanke på att också prolaktinet borde vara lite högt just nu.

Har ändå 2 barn. Så tänker att det borde gå. Men man vet aldrig. Tror jag hade relativt kort lutealfas förr med men inte så kort som nu. Fick tillbaka mensen först nu i april. Så bara inne på 4e cykeln. Så är ganska lugn trots att det är trist när mensen dyker upp...
  • H0nd3ndär
    odlarmamman skrev 2020-07-05 22:08:51 följande:

Låter klokt att avvakta då. Min äldsta var 2 år och ammade fortfarande när jag blev gravid igen. Han var inte redo att sluta så heller så det fick ta den tid det tog =) han fortsatte hela graviditeten med.

Låter mysigt. Så vill jag med egentligen ha det. Amma på, bli gravid, amma genom graviditeten och sedan tandemamma tills den äldre av dem är redo att sluta.

Men vi får se. Vill om möjligt hinna med 2 barn till innan jag blir alldeles för gammal och de inte går längre. Blir 36 i år. Så kanske ändå försöker få till ett amningsavslut. Men inte än.
  • H0nd3ndär

Apoapo 5/7. 35, tredje barnet.

Kalatea: 6/7, 27 år, Inga barn

Lingonrisig 7/7, 31 år, andra barnet, plussat

Hartassen 8/7, 31 år, andra barnet, plussat

Makemy­ownsun­shine 11/7. Tredje barnet

Jojjo87 11/7. 33år, första barnet.

Msofie, 11/7. 24 är, första barnet

Studerande 11/7 38 år fjärde barnet.

Prinsessan 11/7, 28 år, tredje barnet.

Sskemma 12/7, 25 år, första barnet

entusiastisk 12/7, 31 år, andra barnet

odlarmamman 13/7, 28 år, tredje barnet

Amidina 13/7, 34 år, första barnet

PelloBello 14/7, 34 år, andra barnet

saraama 14/7, 30 år, andra barnet

NiMi12 15/7, 41 år, andra barnet

Vemvetintejag 15/7, 29 år, första barnet

Emelie 01 16/7, 33 år, tredje barnet

mzl93 16/7, 27 år, första barnet

Trio2021 19/7, 28 år, tredje barnet

SpändFörväntan 21/7, 37 år, fjärde barnet

jemalot 24/7, 33 år, första barnet

H0nd3ndär 25/7, 35 år, tredje barnet

sbina86: 27/7, 33 år, tredje barnet

apan95: 27/7, 24 år, första barnet

Esemlan: 28/7, 36 år, andra barnet

Xylofon15: 30/7, tredje barnet

Editeds: 31/7, 29 år, andra barnet

• H0nd3ndär
    Entusiastisk skrev 2020-07-05 22:41:36 följande:

Åh min dröm också! Slutade med minipiller i oktober. Mensen kom i januari men har varit sisådär beroende på hur lillan ammat. Hon var inte redo att dra ner.. Men i slutet av maj pratade hon och jag, hon vill så gärna ha en bebis så nu ammar vi morgon och kväll och min förhoppning är att plussa snart så vi kan börja amma på igen <3

Tänker ändå att man vet vad man har men inte vad man får så jag kör efter lillan och hoppas på det bästa.. Kommer iaf absolut inte sluta helt, det får fan-ta-mig gå ändå har jag bestämt. Nu är lillan 26 månader. Hoppas så mycket på ett plus inom det närmsta!

Vi pratar mycket jag och min dotter och jag försöker få henne att känna sig delaktig i våra beslut, det har blivit lättare iaf att kunna dra ner.. Man menar på att nattamningarna är dom som ställer till det mest för äl så kanske testa att få ner dom i värsta fall? Vi tänder en stjärnlampa på natten och förklarar varje kväll att brösten då sover men att man kan få mjölk om man är törstig och man får även hålla innanför tröjan och så fort lampan släcks så vaknar dom och hon får amma.. Det har funkat väldigt bra för oss iaf.. Kram! Håller tummarna att vi får fortsätta amma våra skatter men ändå får chans till en till och även amma dom <3

Mysigt det låter och skönt att hon kan vara delaktig! Min 18-mån förstår inte sådant än. Och natten är i princip omöjlig här att dra ner även att den ska påverka mest. Då får ingen sova. Men vi har ändå försökt plocka bort på dagen nu. Pappan får ta dagsovningen och det fungerar bra. Så får han tuttarna på kvällen/natten/morgonen och sedan har jag amningsomöjliga kläder dagtid. Det köps ändå ganska bra. Men känner som du vill inte sluta helt. Samtidigt känner jag hur klockan tickar och riskerna för mig som passerat 35 ökar. Hade inte åldern för mig varit en faktor hade jag kunnat slappna av mer.
  • H0nd3ndär
    mzl93 skrev 2020-07-07 00:42:54 följande:

Fy fan va drygt! Jag och min kille har varit tillsammans i nästan två år och slipper därmed tjat från omgivningen. Skulle bli tokig på det. Är däremot nervös för motsatsen, att folk ska tycka att vi har för bråttom. Men jag vet att han är mannen i mitt liv och han känner (förhoppningsvis hahaha) likadant därför ville vi köra ändå. Hur länge har alla ni andra varit ihop med era partners? Syftar främst på er som ska skaffa ert första barn. Och ni andra, hur länge hade ni varit tillsammans med er partner innan ni skaffade erat första?

Tycker inte man ska bry sig om omgivningens åsikter det minsta. Jag och min man hade varit tillsammans 2 månader när spiralen åkte och bebisverstaden började. Mitt 2a hans 1a. När vi vart tillsammans 6 mån väntade vi gemensamt barn. De barnet är idag 18 mån och vi har både hunnit gifta oss och köpa hus. Nu försöker vi på småsyskon.

Mitt x hade jag vart tillsammana med 3-4 år när 1a kom. Vi vart gifta. Höll inte alls och han vart inte alls intresserad av sitt barn. Så tiden för hur länge man vart tillsammans säger ingenting om hur framtiden blir!
  • H0nd3ndär

CD11 och sakta börjar jakten på ägglossningen. Förhoppningsvis sker den om max en vecka.

De två föregående cyklerna har jav ammat masssor. Ca 30 ggr/dygn. Jag har haft äl men mensen har kommit på äl+8 resp äl+9. Denna cykel har jag med makens hjälp som tagit alla sövningar minskat detta till 2-4 ggr/dygn. Vet någon hur snabbt detta borde kunna påverka lutealfasen?

• H0nd3ndär
    Entusiastisk skrev 2020-07-09 15:10:09 följande:

För mig tog det 4 dagar till äl från det att vi drog ner på amningen och en lutealfas på 12-13 dagar. Under amningen kunde äl utebli varannan gång och de ggr jag fick äl var lutealfasen ca 5-7 dagar . Då gick vi också från typ 25 ggr/dygn(om det ens räcker) till endast morgon och kväll.

Min kropp har verkligen pushat på ÄL under amningen och jag har haft helt störda symptom och mått jättedåligt stundtals.. Nu äntligen när vi drog ner amningen känner jag däremot helt normala symptom igen. Antar att kroppen pushat på för att få igenom äl trots för mkt prolaktinet och då gått banans?! ..

Har du upplevt starkare/annorlunda symptom på äl och mens under amningen än innan?

Får hoppas att det är samma här då! Minns nämnligen inte att lutalfasen vart så kort mellan barnen. Fick visserligen först tillbaka mensen när liten vart 15 mån. Första cykeln är jag tveksam till äl och om äl endast 5-6 dagar före mens. De andra som sagt 8 resp 9 dagars lutealfas. Hoppas hoppas denna lutealfasen blir längre! Har också haft äl-smärta länge i många dagar nu medan jag ammat. Minns inte att jag någonsin känt något sådant innan. Så förhoppningsvis är det bara prolaktinet som spökar.
  • H0nd3ndär

Kul att det ramlar in en del plus! Grattis till er!

Här är jag bara på cd12. Nu i eftermiddag började jag märka av de halkiga flytningarna så förhoppningsvis närmar sig äl.

• H0nd3ndär

Hur långt innan peak på äl-tester får ni fertila flytningar och känningar i äggstockarna?

Jag är inne på dag 3 med hala flytningar, samt att jag idag börjat känna av äggstockarna. Är första försöket (4e sedan mensen kom tillbaka) sedan vi dragit ner amningen radikalt här hemma. Från ca 30 ggr/dygn till 1-4 ggr/dygn. Så vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Målet med mindre amning är att få en längre lutealfas (de två senaste har varit 8-9 dagar).

Svar på tråden BIM juli 2020