• Amidina

    BIM juli 2020

    Apoapo skrev 2020-07-02 13:10:24 följande:

    Ni kom min mens. Denna cykel blev 23 dagar. Så kort har jag aldrig haft. Vad kan de betyda? Fick utskag på ältest och hade symptom på de.


    Stackare, är du helt hundra på att det verkligen är mensen? Vet du annars hur lång lutealfas du brukar ha?
    Kortare cykel än vanligt brukar innebära att ägglossningen kommit tidigare, det är den som styr när mensen börjar. Lutealfasen är betydligt mer fast i antal dagar än follikelfasen mellan mens och ÄL, så det är där man får börja utreda om cykeln blir ovanligt kort eller lång.
  • Amidina
    Apoapo skrev 2020-07-02 14:01:10 följande:
    Nej de har ju inte kommit igång helt men har aldrig fått nån extrablödning så tidigare. Har mycket mensvärk också. Får se. Tror jag brukar ha 13 dagar när jag tidigare testat med äl-test. Nu blir de 10 dagar då. Kan ju vara så att det inte blev någon ägglossning då. Fast har aldrig blivit så kort ändå. Vi får se... Negativt gravtest idag iaf så tror inte på gravid.
    Alltså jag håller ju tummarna att det ska vara falskt alarm, särskilt när du inte upplevt det tidigare! Vissa testar ju inte positivt förrän flera dagar efter BIM trots symptom mm.
  • Amidina
    Apoapo skrev 2020-07-02 15:01:09 följande:
    Tack för ditt engagemang. :)
    Vi får ju hålla ihop här i världen och kampen. ;) 
  • Amidina
    Apoapo skrev 2020-07-02 16:15:18 följande:
    Ja, man blir ju knäpp alltså. Jag tror man framkallar så mkt symptom själv med sina tankar! Haha.

    Hur länge har du försökt? Jag har ju varit gravid en gång innan men konstigt nog kommer jag inte ihåg hur de kändes där i början. Har du ägglossning nu i dagarna?

    Inte helt omöjligt, och rent vetenskapligt ganska rimligt tom. :P Dessa allehanda hormoner.. 

    Vi har försökt i ungefär 3år, aldrig fått ett plus. Sökte hjälp första gången för 2 år sen ungefär, men det har varit en jäkla resa. Förra veckan fick jag Äntligen gjort klart min utredning, så nu är det gjort och vi har en plan tillsammans med gynekologen. :) 

    Det är ju också väldigt vanligt att graviditeterna är helt olika, så man vet ju aldrig. ;)
    Jag hade ÄL i söndags, så idag är det äl+4, och tiden går såklart eeeextra långsamt.

  • Amidina
    Apoapo skrev 2020-07-02 17:15:51 följande:
    Oj va lång tid de tagit efter att ni sökt hjälp ändå! Måste vara otroligt påfrestande att hålla på så länge. De tog 6 månader för oss sist så egentligen är de ju kort tid men det var en jobbig tid! Så förstår att de måste vara jobbigt med så lång tid. Har du fått någon hjälp nu då?
    Ja, man blir ju inte yngre av processen i sig heller, snarare tvärtom. :P Men vi har haft mycket annat ändå, vi bor på landet och har lite höns, odlingar och så som ska tas om hand så man håller sig ju sysselsatt för det mesta. :) 
    Jag gjorde spolning av äggledarna i förra veckan, det var det sista som var kvar av utredningen, och det visade på att det var fritt flöde så nu ska vi testa själv under sommaren och händer inget till augusti får vi boka in insemination. Skönt att ha en plan iaf!
  • Amidina
    Emelie 01 skrev 2020-07-02 19:04:55 följande:
    Du verkar ju ha en himla bra koll :), är man fertil så länge man ha äggviteflytning? Eller har man det både före och efter ÄL?

    När man når toppen av LH släpper då ägget efter detta ? Och är det fortfarande äggvita då som är flytningarna ? Jag tror att jag har senare ÄL och kort till bim. Det är då det är svårare att bli gravid va?

    Kände på tappen, når knappt den men den kändes mjukare än den brukar o satt sjukt högt upp och ursäkta detaljen men sjukt mycket äggviteflytbing. Kan det vara dags för ÄL då ?

    Gubben börjar tröttna på allt tjat om mys, men jag vill maxa chansen så klart ;)

    Blir det inget denna gången så ska jag köpa en monitor som får hjälpa mig :)
    Äggviteflytningen kommer när du har mycket östrogen i kroppen, vilket du har runt ÄL ffa (liten peak under lutealfasen men det är inte så många som ser äggvita då ändå). Det bilder typ en motorväg för simmarna, så det är bara att mysa på om ni kan och orkar. ;P 

    När Lh toppar så innebär det att hjärnan säger till äggstockarna att släppa ägget, och i de allra flesta fall så lyssnar de. Tappen är då högt upp i slidan, mjuk och öppen. Man har sekret som känns väldigt glidigt, slemmigt (som äggvita) eller vattnigt. Det kan lukta åt spermiehållet, dvs inte så surt/syrligt som det annars gör. Allt för att simmarna ska trivas! :P

    Om du har kort lutealfas, dvs mellan ÄL och mens så kan det påverka fertiliteten ja, på så sätt att ett befruktat ägg inte riktigt hinner fästa. Det man gör då är att försöka få till en bättre ägglossning, för det är den som styr hur resten av cykeln ser ut. Bra ägglossning ger en bra gulkropp som pumpar ut bra med progesteron och håller kvar slemhinnan tillräckligt länge för att ägget ska hinna fästa. :) 
    Jag lyckades tex öka min från 9-10 dagar till 13 som är betydligt mer optimalt.

    Jag rekommenderar alltid alla att tempa! Det är det absolut bästa sättet att få koll på om ägglossningen faktiskt sker. Håller man dessutom koll på sekret (och eventuellt använder äl-test) så går den inte att missa. :)

    Vet du hur långt du har mellan mens och ÄL normalt sett?
  • Amidina
    Trio2021 skrev 2020-07-02 20:42:55 följande:

    Första gången jag tempar, men är inte superhaj på detta känner jag!

    Tror ni det blir högre imorgon? Har ägglossning imorgon enligt FLO appen och på söndag enligt en annan app. Min mens blev sen förra cykeln så har inte koll på något nu känner jag :)


    Jag tycker det sista testet ser nästan positivt ut, så det är nog inte långt ifrån. Har du fertilt sekret också?
  • Amidina
    Trio2021 skrev 2020-07-02 21:04:49 följande:
    Ja det va det jag tyckte också? Så blev så chockad när den fortfarande va på low! Jag brukar ha det, men är osäker nu. Vi har haft ganska mycket mys och har svårt att skilja på vad som är hans soldatkladd och mitt äggvitesekret, haha gud too much information...
    Haha, finns inget som heter TMI här inne! ;P Men förstår vad du menar, det är lite svårt att skilja dem ibland. Men ska man bara gå efter testet så var du nära när du gjorde det, men går ju inte att säga när det väl sker/skett utan att mäta tempen både innan och efter. 
    Men om du helt plötsligt blir torrare i underlivet eller får klistriga/torra flytningar så har nog ÄL passerat rätt säkert. ;)
  • Amidina
    lingonrisig skrev 2020-07-03 08:36:43 följande:
    Men alltså vad häftigt, man förstår hur viktigt det är med kosten. Jag ska försöka skärpa till mig, eller åtminstone försöka äta lite mer varierat.

    Nja det som är annorlunda nu är att jag haft hormonpiller så den här cykeln skulle ju kunna te sig annorlunda än innan. Så därför vågar jag inte hoppas för mycket, dessutom är det första försöket så sån tur ska man väl inte ha, jag räknar ju ändå med att det ska ta lite längre tid. Men det vore ju ändå tråkigt att testa minus nu när jag fick en så fin dipp och allt.
    Men eller hur, det svåra är ju att leva efter det sen också.. :P Koffein dricker jag inte så det bekymrar jag mig inte om, men detta socker.. ååååh vad svårt att ge fan i det.

    Aha, ja men då kan ju det vara en förklaring. Vad var det för tabletter? Jag har ju tagit Letrozol den här cykeln och mina symptom är väldigt aggressiva emellanåt, absolut inget jag är van vid.
  • Amidina
    Emelie 01 skrev 2020-07-02 22:20:43 följande:
    Åh va spännande och bra info! Gud va jag vet lite känner jag nu :)

    Aha ja jag hade vara 11 dagar i förra cykeln, den är oregelbunden så jag har svårt att hålla koll.

    Men. Jag får bäst utslag på ÄL test dag 15 sen kommer ofta mensen på dag 25.

    Hur gjorde du då för att få till 13 dagar istället för 9-10? Så spännande det är att lära sig mer.

    Efter ÄL återgår flytningarna till vanliga då? Typ lotionenflytningar ?

    Känns som tiden frågor men jag är tacksam för all info :)
    Frågar man inte får man inget veta! :D

    Det låter iaf som att du har en lite väl kort lutealfas, optimalt är mellan 12-16 egentligen. Om du får utslag på dag 15 kan man gissa ÄL på dag 16, vilket isf ger en lutealfas på 8 dagar om mensen kommer på dag 25.

    Jag började med att tempa så jag var helt säker dels på hur lång lutealfas jag hade, och dels hur tempen steg efter ÄL. För mig var det en väldigt seg stigning och den landade aldrig särskilt högt, vilket då pekade på låga nivåer progesteron vilket i sin tur innebar en dålig follikel. Jag kollade upp vilka brister jag hade genom blodprov (fick tolkningshjälp utanför vården då deras referensvärden oftast är i underkant mot vad som faktiskt är optimalt för hälsan), satte in tillskott där det behövdes, och förbättrade min kost.
    Fokus ska ligga på att få ett så bra ägg och ägglossning som möjligt vilket kräver en hel del kolesterol och bra fetter, förutom då varierad och "ren" mat (alltså kött, grönsaker, frukt, fullkorn om man tål gluten, mm och inte massa halv-/helfabrikat), och så ska man gärna skippa koffein om man kan. Inte motionera alldeles för mycket eller alldeles för hårt, lagom är bäst som vanligt.
    Stress var också en skitstor faktor för mig, vi har haft det svårt de senaste åren och jag bar på betydligt mer än jag trodde så det har blivit en hel del själavård och bearbetande av gammalt skit. :P Plus såklart en jäkla massa grejer som får en att må bra!
    Det tog mig i runda slängar 6-8 månader, men jag lyckades alltså få upp min lutealfas med hela 3 dagar, vilket jag är så glad över. :)

    Ja, efter ÄL så blir flytningarna mer tjocka och klistriga igen, och det kan lukta åt filmjölkshållet när miljön går tillbaka till sitt normalsura tillstånd. :) 

    Och så måste jag ju avsluta med att KARLN i det hela måste också se till att vara hälsosam! Man glömmer så himla lätt bort det där med spermierna, men de är ju ändå 50% av projektet, så det är lika bra att han skärper till sig med. ;)

    Aslångt inlägg, men ville få med så mycket som möjligt! Solig
  • Amidina
    lingonrisig skrev 2020-07-03 18:15:41 följande:
    Usch jag dricker alldeles för mycket kaffe, speciellt på vintern. Förra graviditeten fick jag ändå total avsmak för kaffe så man förstår ju att kroppen inte tycker det är en bra grej för barn.

    Alltså jag menade hormonella p-piller senaste året, innan hade jag icke-hormonella preventivmedel. Slutade med pillrena i maj och började tempa igen nu i juni. Tänkte att hormonerna kanske kan ha ändrat mitt cykelbeteende något. Spekulation deluxe eftersom jag verkligen inte är påläst om sånt här haha
    Har förstått att det är en svår last för rätt många. ;) Själv har jag aldrig lärt mig dricka det, och tycker att det bara passar i bakverk. :P

    Väldigt vanligt att menscykeln är lite knasig ett tag efter att man slutat med p-piller så ingen dålig spekulation. Själv tog det mig nästan ett år innan jag var på banan igen när jag slutade med mina för ett antal år sen. Inte direkt vad man vill ha när man försöker få till bebis och det är jobbigt nog. Obestämd
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    Trio2021 skrev 2020-07-04 12:34:31 följande:

    Meeen, första gången jag kör med äl stickor, visst måste det ha varit positivt igår? Skulle ta ett imorse för att se om det banar neråt, men de hade tagit slut!


    Båda från igår är positiva! Ligg på! ;D
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    Trio2021 skrev 2020-07-04 13:05:16 följande:
    Haha åh vad bra, precis som jag misstänkte! Hade världens värk på höger sid igår kväll också, vilket stärkte mina misstankar ännu mer :D vi låg inatt, kanske får köra ikväll igen då för att vara på den säkra sidan!
    Ja, då talar det ju för att det lossade igår. Bra timing! Ägget är mottagligt för spermier i ungefär ett dygn, så passa på idag med för att optimera chanserna!
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    Msofie skrev 2020-07-04 22:10:16 följande:

    Ni som har kommande BIM, hur tidigt tänker ni testa? Är på BIM -7 nu och känner att det "drar" i livmodern och mina bröstvårtor gör ont. Jag har beställt ett testa tidigt test, men är rädd för att jag ska ta för tidigt och att det därför ändå kommer va osäkert. Hade planerat att vänta till BIM -2. Hur tänker ni?


    Jag väntar nog till BIM den här gången faktiskt, har blivit besviken lite för många gånger förr när jag testat innan, och vill spara på de få test jag har kvar.

    BIM -7 brukar inte ge positivt utom i väldigt ovanliga fall, även om det har tagit sig. Jag hade nog väntat några dagar till iaf om jag vore du. :) Även om man klättrar på väggarna sen ÄL.. ;)
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    mzl93 skrev 2020-07-07 00:42:54 följande:
    Fy fan va drygt! Jag och min kille har varit tillsammans i nästan två år och slipper därmed tjat från omgivningen. Skulle bli tokig på det. Är däremot nervös för motsatsen, att folk ska tycka att vi har för bråttom. Men jag vet att han är mannen i mitt liv och han känner (förhoppningsvis hahaha) likadant därför ville vi köra ändå. Hur länge har alla ni andra varit ihop med era partners? Syftar främst på er som ska skaffa ert första barn. Och ni andra, hur länge hade ni varit tillsammans med er partner innan ni skaffade erat första?
    Vi fick allt avklarat rätt så snabbt där i början. Cool Utom barn då..
    Träffades på nätet i en intressegrupp 26e mars 2017, träffades IRL 8 april, blev ihop 13 april, jag flyttade 30 mil upp till honom 1 maj, förlovade oss i slutet på augusti och gifte oss i slutet på september.
    Vi var såpass gamla (32 och 36) och säkra på vad vi ville att vi i princip aldrig hade skyddat sex och började försöka  för graviditet aktivt efter att vi gifte oss. Solig
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    SskEmma skrev 2020-07-07 16:07:32 följande:

    Blev så besviken nu! Tog ett tidigt test pga nyfiken. Är på äl + 8-9 ungefär. Var nog väldigt dumt.... visade ingenting! Är det kört för mig att plussa? Har BIM 12/7 som sagt...


    De flesta ägg fäster runt dag 9 efter äl, sen tar det ytterligare några dagar innan HCG är såpass högt att det syns på stickan. ;) Man är inte ute förrän mensen kommer!
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    Myran1234 skrev 2020-07-07 23:42:25 följande:

    Hoppar också in här i tråden. :) Vi är igång med fjärde försöker och jag börjar redan känna hopplöshet. Otålig och samtidigt lite orolig att det ska ta tid då min lutealfas är 11 dagar. Ganska kort va?


    Hej och välkommen! 11 dagar är nästan lite i underkant (man ser helst mellan 12-16 enligt de flesta), men behöver inte alls vara skäl till oro. :) Vet folk med ännu kortare som plussat och fått bebisar.
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    Moizen skrev 2020-07-07 23:55:58 följande:

    Hallihallå. Jag hoppar gärna in här. Vi försöker med vårt första barn och jag har BIM den 13/7:)


    Välkommen! Då har vi BIM på samma dag, försöker också med första här. :) Hur länge har ni försökt?
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    Msofie skrev 2020-07-08 11:28:05 följande:

    Är det fler än jag som har relativt långt mellan mens och nästa ägglossning? För mig är de cirka 18 dagar, jag vet inte om det innebär att det är svårare för mig eller något annat negativt...


    Det behöver inte betyda nåt, vissa har helt enkelt lite längre. Men det kan också vara att du har lite brist östrogen, eller att nåt gör att äggen mognar lite långsamt (mycket stress, näringsbrist, för lite sömn). Så länge du tar hand om dig och ändå har en regelbunden cykel som inte är på tok för lång så borde allt vara bra. :)
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina

    Jag lämnar tråden här nu, testade negativt imorse och tempen dök, mensen är beräknad till imorgon kväll eller söndag så hoppat är än en gång släckt.

    Lycka till ni som är kvar!


    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
Svar på tråden BIM juli 2020