• Tue 16 Jun 2020 10:27
    772 visningar
    3 svar
    3
    772

    Ångest byte av förskola

    Hej, behöver lite input från andra då jag har sååå mycket ångest inför byte av förskola för min son på 1 år och 9 månader.

    I januari fick vår son plats på en förskola som inte var vårt förstahandsval. Vi tackade ja och valde att stå kvar i kön till förstahandsvalet. Förskolan är för tillfället i tillfälliga lokaler då nybyggnad pågår och beräknas vara klart hösten 2021. Lokalerna är inte världens bästa men pedagogerna har gjort det bästa av situationen. Förskolan som han går på nu har visat sig ha världens bästa pedagoger, engagerade och är helt underbara! Han trivs väldigt bra, har bra med lekkompisar (nämner vännernas namn flera gånger om dagen när han är hemma) osv. Vi trivs väldigt bra helt enkelt. Avståendet är ca. 8 min med bil.

    Nu har vi fått plats på vårt förstahandsval med start i höst. Överlag har den nya förskolan VÄLDIGT bra rykte och alla i närområdet är nöjda med pedagoger, lokaler mm.

    Avstånden till nya förskolan är 5 min promenad. Det korta avståndet underlättar hämtning/lämning då vi funderar på att skaffa ett till barn inom kort.

    När vi lämnade besked i mars och tackade ja till bytet kändes det självklart. Men nu har jag så mycket ångest och känner mig väldigt osäker.

    Är det rätt att byta? Eller ska sonen få gå kvar? Känns som att jag rycker bort honom från den tryggheten han har på förskolan och att jag tar vår bekvämlighet före hans trygghet...

    Kom gärna med råd.

  • Svar på tråden Ångest byte av förskola
  • Tue 16 Jun 2020 10:35
    #1

    Byt på. Det är ett långt lov mellan och de gånger mina barn bytt förskola (4 ggr) så har det gått otroligt smidigt. Det är som att de mer lär sig konceptet förskola än en specifik. De har gått in, kollat sig omkring och typ konstaterat att det här kan jag. Lite nya pedagoger att lära känna men det har gått fort.

    Ditt barn är så litet att kompisar lär han känna nya väldigt fort och fördelen med den nya förskolan är ju att den är nära och han kanske kan lära känna kompisar som bor på gångavstånd vilket också är en väldigt stor fördel när de börjar leka hemma hos varandra.

    Lugn och fin, det blir bra.

  • Sat 20 Jun 2020 18:16
    #2

    Tack för svar! Uppskattar det, ditt svar lugnade ner mig lite. Säkert bara jag som överdriver, men man vill inte göra något onödigt.

    Någon mer som har tips/råd?

  • Sat 20 Jun 2020 22:54
    #3

    Är det väg som är trygg att gå på till nuvarande förskola? Tänker om det är möjligt att gå till den?

    Jag skulle inte byta enbart pga att den nya förskolan har bra rykte. Både ni och sonen verkar ju trivas där ni är nu så då ser jag ingen anledning att byta ur den synvinkeln.

    Är det däremot så att ni ?måste? ta bilen till nuvarande förskola så hade jag övervägt att byta med tanke på att ni funderar på syskon. Det kan ju vara smidigt att kunna gå till och från förskolan, på ett tryggt sätt, så man inte behöver ta bilen onödigt mycket och inte heller behöver flytta på en ev. sovande bebis i onödan. Men å andra sidan så vet man ju aldrig med bebisar, de kan ju avsky vagnen och då kanske promenaden till nuvarande förskola känns lång om man har en skrikande bebis alt. måste bära i sele (vilket jag tyckt varit tungt).

    För sonens skull tror jag inte att du behöver oroa dig över ett byte. Han är så pass liten att han lätt knyter nya kontakter. Skulle det vara någon/några kompisar på nuvarande förskolan som han är väldigt tajt med så får väl ni föräldrar göra det möjligt för dem att ses utanför förskolan.

    Hängde inte riktigt med ang. lokalerna. Är det den nuvarande som är i tillfälliga lokaler eller är det den ni funderar på att byta till som är i tillfälliga lokaler?

    Skulle det vara det senare så skulle jag fundera en sväng till över bytet, om du inte sett de tillfälliga lokalerna själv inifrån.

    Det kommer bli bra oavsett vad ni väljer. Men det här är mina tankar :) Lycka till!

Svar på tråden Ångest byte av förskola