• ElissaLevin

    När börja era barn att gå ?

    Hejsan. Min son är 1 år på Fredag. Han är långt ifrån att gå. Han går knappt när man håller i han heller. Ställer dig upp mot saker gör han knappt heller. Börjar komma liiiite smått nu ..... väldigt sen i sin motorik. Tror ni han kommer börja gå inom ett halv år ? Hur ska ja träna honnom ? Han gillar inte när vi ska träna han. Står mest still eller vill sätta sig ner. Han e fullt frisk som tur är och allt ser ut som de ska . Bara lite lat :)

  • Svar på tråden När börja era barn att gå ?
  • Körsbärsdalen

    Första tog sina första steg runt 11,5 månader - innan dess väldigt sen motoriskt (kröp aldrig, lärde sig åla vid 8 månader, satt stadigt sent, gick inte längs möbler o.s.v.). Plötsligt en dag när vi ställde honom och höll i gick han typ fem steg frammåt... Gick "med självförtroende" runt 13 månader. Han är 4,5 år idag - och väldigt försiktig av sig (vad gäller klättra, cykla o.s.v.).

    Andra barnet tog första stegen vid 10 månader. Hon var och är tidig med allt (talet, rita bra, motoriskt, intellekt o.s.v.).

    Tredje barnet är sju månader, och är definitivt mer som första. Kanske lite tidigare motoriskt än första, men det skulle inte förvåna mig ALLS om han kommer vara sen med att gå, prata, äta med bestick o.s.v.

  • fluu

    Dottern började gå vid ett år och några dagar. Maken bara satt och satt tills han en dag, när han var över 1,5 år bara reste sig och gick. Barn är så olika


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • lövet2

    Ett barn började gå vid 9 månader. Ett barn började gå vid 17 månader. Övriga var 12-13 månader.

  • annabellelee

    Mitt äldsta barn gick när han var 17 månader, det yngsta när hon var 12 månader. Ofta har omgivningen förväntan om att barn ska gå när de är ett år, så med den äldste fick vi många frågor. Det är fullt normalt, och räknas inte som försenat om de går innan 18 månader dock.

    Den äldste har alltid varit lite senare än kusinerna med allt motorisk, och kommer nog inte bli nån toppidrottare, men är fullt fungerande.

    Det jobbigaste var som sagt omgivningens frågor, själv var jag trygg med att det kommer när det kommer (eller jo, det var lite jobbigt att han kröp så länge för om man är utomhus med fågelbajs och grus är det skönt om barnet kan gå och inte kryper).

  • Michael 310

    Vår äldsta började gå vid 8 månader. Det var ett rent helvete, han hade ingen koll på vart eller hur han gick man fick passa konstant i ett par månader. Bättre lite senare då har dom lite mer koll på omgivningen. Nr 2 gick vid 10 månader det var rätt mycket lättare.

  • Therescha

    Första barnet: 18 mån

    Andra barnet: 14 mån

    Tredje barnet: 9 mån

    Fjärde barnet: 10 mån

  • Jag är bara jag

    Första barnet 13 månader
    Andra barnet vid nästan 15 månader- det var vi bara tacksamma för, träffat en unge i hela mitt liv innan med hans tempo.

  • S23

    Vår dotter gick vid 13 månader. Hon hasade sig fram på rumpan, köp aldrig, vid 10,5 månad.

    Började inte ställa sig mot saker förens 12 månader. Men gick som sagt vid 13. Så behöver absolut inte betyda att det dröjer superlänge innan ditt barn går.

    Nu är hon 16 månader och har preciiiis lärt sig klättra upp i soffa. Men inte om det är för högt. Och kan inte klättra upp för någonting annat hemma.

    Det mesta ligger nog i att hon blir arg när hon inte lyckas direkt och då heller inte försöker igen och övar sig

  • syntharen

    Äldsta gick dagen innan han fyllde 1 år. Andra barnet gick ett par veckor innan han fyllde 1. Yngsta började gå när hon var runt 15 månader och hon gick då endast runt möbler innan och ville absolut inte gå när man höll henne i händerna. Plötsligt en dag släppte hon bara taget och tog några steg och då kunde vi locka henne att gå mellan oss.

Svar på tråden När börja era barn att gå ?