• Anonym (Lärare)

Elev luktar otroligt mycket svett

Jag är lärare till en elev i åk 1 som sedan i f-klass luktat otroligt mycket svett.

Efter idrott och vid lite vildare lek så luktar barnet EXTREMT mycket, så att klassrummet stinker. Det är ett barn på 7 år och hade man inte vetat bättre så hade man kunnat tro att det var en vuxen karl när svettlukten slår till.

Ser inga tecken på tidig pubertet eller dålig hygien, tror tvärtom att familjen är noga med detta. Blir lite orolig för vad det kan bero på och att de andra barnen ska reagera.

Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Elev luktar otroligt mycket svett
  • Anonym (Lärare)
    Långbenopluto skrev 2020-06-17 20:07:58 följande:

Det finns olika sjukdomar (hormoner) som kan orsaka detta.

Du bör prata med skolsköterskan.

Ja, jag ska skicka vidare detta! Det kan inte vara normalt (även om jag hoppas innerligt att det är det...)
  • Anonym (G)

Prata med skolsköterskan.

• Anonym (Skolsköterska)

Du ska prata med vårdnadshavare om det här och inte med skolsköterska. Hon/han arbetar inte på uppdrag av dig. Som vårdnadshavare skulle jag bli förbannad om du gick och pratade med andra om mitt barn och inte med mig. Om vårdnadshavare vill söka hjälp så hör VH av sig till skolsköterska.

• Anonym (specialpedagog)

Det är absolut skolsköterskans uppgift. Du som skrev ovan att man inte alls ska nämna detta för sköterskan, har missuppfattat. Jag tror inte ett ögonblick på att du är skolsköterska, som du skrivit i nickat. 

Du som lärare kan rådgöra med sköterskan, sedan kan du kontakta v.h. Ibland har man ett samtal tillsammans, ibland ha enbart sköterskan ett samtal med v.h + barnet, ibland tar man barnet lite först. Finns många sätt. 

skolsköterska, lärare, specialpedagog m fl samarbetar. 

• hammarhajen
    Anonym (Skolsköterska) skrev 2020-06-17 21:07:07 följande: