• Anonym (Lärare)

Elev luktar otroligt mycket svett

Jag är lärare till en elev i åk 1 som sedan i f-klass luktat otroligt mycket svett.

Efter idrott och vid lite vildare lek så luktar barnet EXTREMT mycket, så att klassrummet stinker. Det är ett barn på 7 år och hade man inte vetat bättre så hade man kunnat tro att det var en vuxen karl när svettlukten slår till.

Ser inga tecken på tidig pubertet eller dålig hygien, tror tvärtom att familjen är noga med detta. Blir lite orolig för vad det kan bero på och att de andra barnen ska reagera.

Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Elev luktar otroligt mycket svett
  • Anonym (Lärare)
    Långbenopluto skrev 2020-06-17 20:07:58 följande:

Det finns olika sjukdomar (hormoner) som kan orsaka detta.

Du bör prata med skolsköterskan.

Ja, jag ska skicka vidare detta! Det kan inte vara normalt (även om jag hoppas innerligt att det är det...)
  • Anonym (G)

Prata med skolsköterskan.

• Anonym (Skolsköterska)

Du ska prata med vårdnadshavare om det här och inte med skolsköterska. Hon/han arbetar inte på uppdrag av dig. Som vårdnadshavare skulle jag bli förbannad om du gick och pratade med andra om mitt barn och inte med mig. Om vårdnadshavare vill söka hjälp så hör VH av sig till skolsköterska.

• Anonym (specialpedagog)

Det är absolut skolsköterskans uppgift. Du som skrev ovan att man inte alls ska nämna detta för sköterskan, har missuppfattat. Jag tror inte ett ögonblick på att du är skolsköterska, som du skrivit i nickat. 

Du som lärare kan rådgöra med sköterskan, sedan kan du kontakta v.h. Ibland har man ett samtal tillsammans, ibland ha enbart sköterskan ett samtal med v.h + barnet, ibland tar man barnet lite först. Finns många sätt. 

skolsköterska, lärare, specialpedagog m fl samarbetar. 

• hammarhajen
    Anonym (Skolsköterska) skrev 2020-06-17 21:07:07 följande:

Du ska prata med vårdnadshavare om det här och inte med skolsköterska. Hon/han arbetar inte på uppdrag av dig. Som vårdnadshavare skulle jag bli förbannad om du gick och pratade med andra om mitt barn och inte med mig. Om vårdnadshavare vill söka hjälp så hör VH av sig till skolsköterska.

Skolsköterskan arbetar inte på uppdrag av läraren, men väl för elevernas skull. En skolsköterska ska ha elevens bästa för ögonen precis som läraren ska ha, sedan har man olika yrkesroller och kompetens. 

Och elevens bästa är INTE att lukta illa i skolan. 

Att ett barn luktar illa är absolut något skolpersonal behöver bry sig om. Dels för att uppmärksamma om familjen behöver stöd (grundläggande hygien behöver man fixa som förälder), dels för att skydda barnet från sociala bekymmer - det är jobbigt för kompisar om någon luktar för illa. 

Personal i skola har för övrigt absolut rätt att prata sinsemellan om ditt barn utan din närvaro, oavsett vad du tycker om det. Om ditt barn har svårigheter att lära sig, eller hamnar i konflikter eller vad som helst så både får och kommer skolpersonal diskutera. Självklart med dig, men också utan. Precis som arbetslaget på sjukhuset kan diskutera ditt barn utan din närvaro om det läggs in för vård.
  • Anonym (Näpp)

Lärare kan inte ta upp en elevs eventuella sjukdomar med skolsköterskan utan vårdnadshavares samtycke. Lika lite som en lärare kan ringa vårdcentralen och diskutera en elev. Skolsköterskan tillhör inte skolan utan elevhälsans medicinska insats som är en egen verksamhetsgren inom skolväsendet. Det råder sekretess ang sjukdomar och strängast möjliga tystnadsplikt ang allt annat till och från skolsköterska/läkare. Hälsovård är vårdnadshavares rättighet och skyldighet att besluta om och alla kontakter med skolhälsovården, liksom all annan sjukvård, är frivilliga i Sverige. Du ska prata med föräldrarna, därefter avgör de om kontakt ska tas med sjukvården och isf vilken inrättning.

• hammarhajen
    Anonym (Näpp) skrev 2020-06-17 22:12:18 följande:

Lärare kan inte ta upp en elevs eventuella sjukdomar med skolsköterskan utan vårdnadshavares samtycke. Lika lite som en lärare kan ringa vårdcentralen och diskutera en elev. Skolsköterskan tillhör inte skolan utan elevhälsans medicinska insats som är en egen verksamhetsgren inom skolväsendet. Det råder sekretess ang sjukdomar och strängast möjliga tystnadsplikt ang allt annat till och från skolsköterska/läkare. Hälsovård är vårdnadshavares rättighet och skyldighet att besluta om och alla kontakter med skolhälsovården, liksom all annan sjukvård, är frivilliga i Sverige. Du ska prata med föräldrarna, därefter avgör de om kontakt ska tas med sjukvården och isf vilken inrättning.

Att skolsköterskan har sekretess betyder inte att man inte kan prata i allmänna termer, man kan alltid bolla generellt kring frågeställningar. Man kan prata om oro utan att spekulera i orsaker och man kan diskutera hur man lägger upp ett samtal kring en hälsofråga. Ofta kan också skolsköterskan ta det samtalet. Ibland vet skolsköterskan saker om elever som läraren inte vet, kanske finns medicinska orsaker till lukten t.ex. och sköterskan vet om dessa efter tidigare samtal med familjen. Då kan sköterskan bara enkelt säga "Så bra att du berättar, jag kan kontakta dem" utan att röja någon sekretessbelagd info alls. 

Sedan kan skolsköterskan inte föra vidare information från föräldrar till läraren, men det är läraren sällan intresserad av. Bara att barnet får nödvändig hjälp. 

Man kan ju också undra sedan när det blev LÄRARENS ansvar att diskutera hygien med föräldrar? Om ett barn luktar illa märker ju alla vuxna på skolan av det - fritidspersonal, skolsköterska, rektor etc. Lärarens ansvar är primärt att undervisa, precis som alla andra vuxna också har sina primära uppdrag. Att diskutera vems ansvar det är att prata med föräldrar om sådant som egentligen faller utanför skolans uppdrag (basal hygien t.ex) är inget konstigt. Där kan också rutiner se lite olika ut på olika håll. 
  • Anonym (c)

Att barnet har rena kläder på morgonen betyder inte att barnet tvättar kroppen som det ska. 
    Det kan vara avsaknad av dusch elelr att barnet inte tvättar sig ordentligt. Efter ett tag stinker även ett barn

• Anonym (Näpp)
    hammarhajen skrev 2020-06-17 22:42:45 följande:
    Att skolsköterskan har sekretess betyder inte att man inte kan prata i allmänna termer, man kan alltid bolla generellt kring frågeställningar. Man kan prata om oro utan att spekulera i orsaker och man kan diskutera hur man lägger upp ett samtal kring en hälsofråga. Ofta kan också skolsköterskan ta det samtalet. Ibland vet skolsköterskan saker om elever som läraren inte vet, kanske finns medicinska orsaker till lukten t.ex. och sköterskan vet om dessa efter tidigare samtal med familjen. Då kan sköterskan bara enkelt säga "Så bra att du berättar, jag kan kontakta dem" utan att röja någon sekretessbelagd info alls. 

Sedan kan skolsköterskan inte föra vidare information från föräldrar till läraren, men det är läraren sällan intresserad av. Bara att barnet får nödvändig hjälp. 

Man kan ju också undra sedan när det blev LÄRARENS ansvar att diskutera hygien med föräldrar? Om ett barn luktar illa märker ju alla vuxna på skolan av det - fritidspersonal, skolsköterska, rektor etc. Lärarens ansvar är primärt att undervisa, precis som alla andra vuxna också har sina primära uppdrag. Att diskutera vems ansvar det är att prata med föräldrar om sådant som egentligen faller utanför skolans uppdrag (basal hygien t.ex) är inget konstigt. Där kan också rutiner se lite olika ut på olika håll. 
    Då får man låta bli att röja barnets identitet. Alla kontakter med skolsköterskan är frivilliga och kräver vårdnadshavares samtycke, särskilt när det gäller ett låg-mellanstadiebarn.

Det är inte lärarens ansvar att någon luktar svett, lika lite som det är lärarens ansvar att någon inte kammat håret. Men stör man sig får man ju påpeka det för föräldrarna och det verkar ju betydligt mer logiskt och rimligt än att ränna iväg till skolsköterskan och börja spekulera i vilka sjukdomar Nisse kan ha. 
Svar på tråden Elev luktar otroligt mycket svett