Anonym (Skolsköterska) skrev 2020-06-17 21:07:07 följande:
Du ska prata med vårdnadshavare om det här och inte med skolsköterska. Hon/han arbetar inte på uppdrag av dig. Som vårdnadshavare skulle jag bli förbannad om du gick och pratade med andra om mitt barn och inte med mig. Om vårdnadshavare vill söka hjälp så hör VH av sig till skolsköterska.
Skolsköterskan arbetar inte på uppdrag av läraren, men väl för elevernas skull. En skolsköterska ska ha elevens bästa för ögonen precis som läraren ska ha, sedan har man olika yrkesroller och kompetens.
Och elevens bästa är INTE att lukta illa i skolan.
Att ett barn luktar illa är absolut något skolpersonal behöver bry sig om. Dels för att uppmärksamma om familjen behöver stöd (grundläggande hygien behöver man fixa som förälder), dels för att skydda barnet från sociala bekymmer - det är jobbigt för kompisar om någon luktar för illa.
Personal i skola har för övrigt absolut rätt att prata sinsemellan om ditt barn utan din närvaro, oavsett vad du tycker om det. Om ditt barn har svårigheter att lära sig, eller hamnar i konflikter eller vad som helst så både får och kommer skolpersonal diskutera. Självklart med dig, men också utan. Precis som arbetslaget på sjukhuset kan diskutera ditt barn utan din närvaro om det läggs in för vård.