hammarhajen skrev 2020-06-18 06:18:35 följande:
Du kan tycka vad du vill, men faktum är att skolpersonal har rätt att prata om elever, även med skolsköterska. Om du läser mitt inlägg skrev jag att man INTE behöver spekulera om sjukdomar, men självklart kan man diskutera oro för ett barn sinsemellan.
Skolsköterskan är en del av kollegiet på skolan och är med på en rad olika möten där elever diskuteras. Vanligt är att skolledning och elevhälsa har ett fast möte i veckan där elever som väcker oro diskuteras, dit kan lärare komma med oro för en elev och så pratar man om saken tillsammans.
Det är frivilligt för föräldrarna att ta emot skolsköterskans hjälp, men inte fel att skolsköterskan erbjuder hjälp. Precis som man kan bli kallad till BVC eller cellprovstagning och välja att tacka nej.
Lärare får diskutera saker som berör undervisning, detta är undantaget tystnadsplikten. Men vad gäller det som kallas "elevens personliga förhållanden" gäller tystnadsplikt (som står på Lärarförbundets hemsida).
Finns det skolor där man sitter på regelbundna möten och diskuterar barns kroppsliga attribut, sjukdomar, hygien etc så ska det anmälas för det är inom tystnadsplikten. Oro ska antingen tas upp med föräldrarna, eller så ska man göra anmälan till socialtjänsten. Det första låter ju rimligast.
Jag fattar övht inte varför en sån här sak skulle diskuteras på möte med en massa kollegor. Det är ju bara att hänga ut barnet för ingen av dem kan ju göra något åt problemet utan att kontakta föräldrarna iaf.