• Anonym (Lärare)

Elev luktar otroligt mycket svett

Jag är lärare till en elev i åk 1 som sedan i f-klass luktat otroligt mycket svett.

Efter idrott och vid lite vildare lek så luktar barnet EXTREMT mycket, så att klassrummet stinker. Det är ett barn på 7 år och hade man inte vetat bättre så hade man kunnat tro att det var en vuxen karl när svettlukten slår till.

Ser inga tecken på tidig pubertet eller dålig hygien, tror tvärtom att familjen är noga med detta. Blir lite orolig för vad det kan bero på och att de andra barnen ska reagera.

Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Elev luktar otroligt mycket svett
  • hammarhajen
    Anonym (Näpp) skrev 2020-06-17 23:19:47 följande:
    Då får man låta bli att röja barnets identitet. Alla kontakter med skolsköterskan är frivilliga och kräver vårdnadshavares samtycke, särskilt när det gäller ett låg-mellanstadiebarn.

Det är inte lärarens ansvar att någon luktar svett, lika lite som det är lärarens ansvar att någon inte kammat håret. Men stör man sig får man ju påpeka det för föräldrarna och det verkar ju betydligt mer logiskt och rimligt än att ränna iväg till skolsköterskan och börja spekulera i vilka sjukdomar Nisse kan ha. 
    Du kan tycka vad du vill, men faktum är att skolpersonal har rätt att prata om elever, även med skolsköterska. Om du läser mitt inlägg skrev jag att man INTE behöver spekulera om sjukdomar, men självklart kan man diskutera oro för ett barn sinsemellan. 

Skolsköterskan är en del av kollegiet på skolan och är med på en rad olika möten där elever diskuteras. Vanligt är att skolledning och elevhälsa har ett fast möte i veckan där elever som väcker oro diskuteras, dit kan lärare komma med oro för en elev och så pratar man om saken tillsammans.

Det är frivilligt för föräldrarna att ta emot skolsköterskans hjälp, men inte fel att skolsköterskan erbjuder hjälp. Precis som man kan bli kallad till BVC eller cellprovstagning och välja att tacka nej.
  • Anonym (Näpp)
    hammarhajen skrev 2020-06-18 06:18:35 följande:
    Du kan tycka vad du vill, men faktum är att skolpersonal har rätt att prata om elever, även med skolsköterska. Om du läser mitt inlägg skrev jag att man INTE behöver spekulera om sjukdomar, men självklart kan man diskutera oro för ett barn sinsemellan. 

Skolsköterskan är en del av kollegiet på skolan och är med på en rad olika möten där elever diskuteras. Vanligt är att skolledning och elevhälsa har ett fast möte i veckan där elever som väcker oro diskuteras, dit kan lärare komma med oro för en elev och så pratar man om saken tillsammans.

Det är frivilligt för föräldrarna att ta emot skolsköterskans hjälp, men inte fel att skolsköterskan erbjuder hjälp. Precis som man kan bli kallad till BVC eller cellprovstagning och välja att tacka nej.
    Lärare får diskutera saker som berör undervisning, detta är undantaget tystnadsplikten. Men vad gäller det som kallas "elevens personliga förhållanden" gäller tystnadsplikt (som står på Lärarförbundets hemsida). 

Finns det skolor där man sitter på regelbundna möten och diskuterar barns kroppsliga attribut, sjukdomar, hygien etc så ska det anmälas för det är inom tystnadsplikten. Oro ska antingen tas upp med föräldrarna, eller så ska man göra anmälan till socialtjänsten. Det första låter ju rimligast. 

Jag fattar övht inte varför en sån här sak skulle diskuteras på möte med en massa kollegor. Det är ju bara att hänga ut barnet för ingen av dem kan ju göra något åt problemet utan att kontakta föräldrarna iaf. 
  • MadeleineSsk

Hej!
    Så här arbetar jag och så är det även enligt den sekretess vi ska följa.
    Den som upptäcker problemet är den som ska ta kontakt med vårdnadshavare, är en grej jag brukar följa. Om eleven går i låg- eller mellanstadiet ska vårdnadshavare kontaktas, är eleven äldre så kan man som lärare själv prata med denne om svettlukt. Beror helt på elevens mognad skulle jag säga, ifall den själv kan ta till sig informationen och själv skapa förändring. Jag arbetar som skolsköterska och ifall en lärare kommer till mig och berättar om en elev som luktar svett så ringer ju inte jag upp föräldrarna. Föräldrarna kan ta illa upp av att läraren pratat om deras barn med andra utan att ha pratat med dem. Informationen ska alltid komma från en förstahandskälla, man ska kunna säga "JAG har upptäckt att ditt barn..." inte "Jag har fått HÖRA att ditt barn....". Om jag som skolsköterska i mitt möte med en elev upptäcker att hen luktar svett så går ju inte jag till elevens lärare och ber den att ringa hem. 
    Skolsköterskan har årsbundna hälsokontroller/besök i bland annat årskurs 4 där vi generellt samtalar om kost, fysisk aktivitet, sömn och hygien. Så där kan vi hjälpa till. Men bara för att vi är sjukvårdspersonal betyder det inte att vi är bättre på att ta upp frågan om svettlukt med berörda personer, det är nog lika svårt oavsett vem det är. 

• Anonym (.)

Googlar man "barn som luktar svett" får man ENORMA mängder träffar, på olika forum, dagstidningar och diverse webbsajter. Frågan är mycket vanlig.
    Orkar man ögna igenom någon av alla dessa träffar så ser man att det är vanligt och NORMALT.

Du TS och lärare behöver verkligen ta ett generellt snack med skolsköterskan om barn och barns utveckling.

• Anonym (frugan)

Min man jobbar i en skola (mellanstadiet) och det finns vissa barn han måste lägga stort avstånd till pga lukten. Han måste vara i andra änden av rummet för att inte få kväljningar. 

Låt oss tala klarspråk här. En del föräldrar duschar inte sina barn. Så är det bara. Och då stinker de till slut. Vissa barn duschar bara någon gång i månaden och borstar sällan tänderna etc. 

• Anonym (.)
    Anonym (frugan) skrev 2022-01-27 14:24:55 följande:

Min man jobbar i en skola (mellanstadiet) och det finns vissa barn han måste lägga stort avstånd till pga lukten. Han måste vara i andra änden av rummet för att inte få kväljningar. 

Låt oss tala klarspråk här. En del föräldrar duschar inte sina barn. Så är det bara. Och då stinker de till slut. Vissa barn duschar bara någon gång i månaden och borstar sällan tänderna etc. 

Jag har hört att det är mycket vanligt i Ryssland. Det verkar inte bara vara en fördom med det du berättar.
  • Anonym (Sluta)

varför sitter folk och hittar på saker de inte vet något om? Ja skolsköterskan har väldigt sträng sekretess gentemot annan skolpersonal. Men det är inte alls samma sak åt andra hållet. Om det bedöms som rimligt och behövligt är det inga konstigheter alls att lärare lyfter frågor om elever till skolsköterska och eller kurator. 

• Anonym (Trött)

Vissa barn fast jag tänker mer när de kommer in i puberteten kan ju lukta förjäkligt svett. Nu är ju detta barnet yngre. Men vissa luktar mer än andra. Troligtvis vet föräldrarna och tycker det är jobbigt. Men finns kanske något som kan hjälpa. Dusch förstås, tvätt i armhålor och deodorant varje morgon före påklädning. Bra kläder inte syntetiska.
    Raka bort håret. Ifall det finns på äldre iaf. Absolut torr är bra men troligtvis bara för tonåringar och uppåt. 
    Kosten kan påverka. Chips, lök tex kan ge mycket värre stank. Ta upp med skolsköterskan. Alt förälder direkt. Kanske är bäst. Hade inte brytt mig så mycket själv vem som hade tagit upp det med mig om så varit fallet. Bara tacksam. 

• Anonym (G)
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-27 15:07:59 följande:
    Vissa barn fast jag tänker mer när de kommer in i puberteten kan ju lukta förjäkligt svett. Nu är ju detta barnet yngre. Men vissa luktar mer än andra. Troligtvis vet föräldrarna och tycker det är jobbigt. Men finns kanske något som kan hjälpa. Dusch förstås, tvätt i armhålor och deodorant varje morgon före påklädning. Bra kläder inte syntetiska.
    Raka bort håret. Ifall det finns på äldre iaf. Absolut torr är bra men troligtvis bara för tonåringar och uppåt. 
    Kosten kan påverka. Chips, lök tex kan ge mycket värre stank. Ta upp med skolsköterskan. Alt förälder direkt. Kanske är bäst. Hade inte brytt mig så mycket själv vem som hade tagit upp det med mig om så varit fallet. Bara tacksam. 
    +1
  • Anonym (.)
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-27 15:07:59 följande:

Man ska definitivt inte börja raka små barn för att de luktar svett. Det är en lika absurd tanke som felaktig. Håret finns där av en anledning, bla för att skydda oss mot infektioner och bakterier - det som gör att det luktar.

Hade det varit en fördel att ha noll hår så hade vi inte haft det. Naturen är fiffig.
Svar på tråden Elev luktar otroligt mycket svett