• Anonym (Lärare)

Elev luktar otroligt mycket svett

Jag är lärare till en elev i åk 1 som sedan i f-klass luktat otroligt mycket svett.

Efter idrott och vid lite vildare lek så luktar barnet EXTREMT mycket, så att klassrummet stinker. Det är ett barn på 7 år och hade man inte vetat bättre så hade man kunnat tro att det var en vuxen karl när svettlukten slår till.

Ser inga tecken på tidig pubertet eller dålig hygien, tror tvärtom att familjen är noga med detta. Blir lite orolig för vad det kan bero på och att de andra barnen ska reagera.

Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Elev luktar otroligt mycket svett
  • hammarhajen
    Anonym (Näpp) skrev 2020-06-17 23:19:47 följande:
    Då får man låta bli att röja barnets identitet. Alla kontakter med skolsköterskan är frivilliga och kräver vårdnadshavares samtycke, särskilt när det gäller ett låg-mellanstadiebarn.

Det är inte lärarens ansvar att någon luktar svett, lika lite som det är lärarens ansvar att någon inte kammat håret. Men stör man sig får man ju påpeka det för föräldrarna och det verkar ju betydligt mer logiskt och rimligt än att ränna iväg till skolsköterskan och börja spekulera i vilka sjukdomar Nisse kan ha. 
    Du kan tycka vad du vill, men faktum är att skolpersonal har rätt att prata om elever, även med skolsköterska. Om du läser mitt inlägg skrev jag att man INTE behöver spekulera om sjukdomar, men självklart kan man diskutera oro för ett barn sinsemellan. 

Skolsköterskan är en del av kollegiet på skolan och är med på en rad olika möten där elever diskuteras. Vanligt är att skolledning och elevhälsa har ett fast möte i veckan där elever som väcker oro diskuteras, dit kan lärare komma med oro för en elev och så pratar man om saken tillsammans.

Det är frivilligt för föräldrarna att ta emot skolsköterskans hjälp, men inte fel att skolsköterskan erbjuder hjälp. Precis som man kan bli kallad till BVC eller cellprovstagning och välja att tacka nej.
  • Anonym (Näpp)