• Anonym (Liz)

Värsta jag varit med om... hjälp

Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-19 13:13:09 följande:

Han har sagt han vill vara med henne om det är hans barn hur ska jag gå vidare herregud..

Om han bara kunde glömma henne... han har varit världens bästa man k tio år. Nånting hände när han träffade henne... Helt förändrad. Tydligen har han också åkt till Finland flera gånger i smyg under förra året :( fy fan måste testa mig. Vi har iofs inte legat på ett tag nu... hur kan jag ha varit så blind?!

Han säger att han vill vara med henne om barnet är hans, det betyder alltså att för honom är du andrahandsvalet (men troligen också att för henne är han andrahandsvalet som hon behåller om hennes man skulle kasta ut henne).

Varför skall du vänta på att de bestämmer sig och nöja dig med att vara hans tröstpris? Du är värd att vara din partners förstaval om du skall leva i en relation och det har ju din man tyvärr visat att han inte värderar dig som.
  • Anonym (Liz)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-20 14:17:55 följande:

Vad ska jag säga till vår dotter? Allt är så upp och ner... borde vänta tills vi vet mer kanske...

Överlåt åt din man att prata med sin dotter, varför skall du behöva ta ansvar för hans skit?

Om det inte går och du måste förklara för henne varför han inte är hemma med er kanske du kan säga att pappa gjort något som gjort dig ledsen, men att han får berätta för dottern vad det är som hänt när de ses.

Och TS, berätta för dina föräldrar så att du kan få stöd av dem. Du har inte gjort något som du behöver skämmas för, skammen är helt och fullt mannens att bära.
  • Anonym (Liz)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-20 19:53:17 följande:

Tror inte att han vet men vet inte. Han kanske vet? Jag vill så gärna ta kontakt med honom men vet inte hur jag ska hitta dem. Hittade henne Fb men nu är hennes profil borta nu jätteskumt (??) och minns inte vad han heter. Går heller inte att söka upp folks nummer i Finland verkar det som? Förstår inte...!! De förstår knappt ens varandra. Hur ska de kunna ha barn tillsammans? Tydligen hade de hängt med varandra hela dagen efter och enligt hans kompis hade de sovit ihop hela natten. Är förbannad så jag kokar!

Strunta i dem, inget blir bättre för dig av att grunna på hur de har det, vad hennes man vet eller inte vet osv.

Låt ditt fokus vara att hitta styrkan att gå vidare från den här lögnaktige typen som gått bakom din rygg och behandlat dig så illa. Du behöver hitta en väg framåt för dig och ditt barn. Om han nu visar så lite omsorg om er gemensamma dotter är det ännu viktigare att du orkar finnas där för henne.

Jag vet att jag upprepar mig, men våga berätta för vänner/familj som du har förtroende för och ta emot hjälp som erbjuds dig. Låt dem du har omkring dig och som älskar dig vara ditt stöd i den här jobbiga situationen.
  • Anonym (Liz)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-21 17:01:46 följande:

De har barn sedan tidigare.. Ja, men tänk om jag typ ställer till någonting också ingen aning om vad hon sagt eller inte. Vet inte mycket mer om henne än hur hon ser ut, hennes förnamn och att hon är runt 25 och vad hon jobbar med och vilken stad de bor i. Har ingen aning om han kanske är våldsam eller om han är helt normal har ingen aning... vill inte ställa till någonting hemskt.

Vad hjälper det dig att kontakta henne/hennes man? Gör det någon skillnad om hon skulle ha lekt med din mans känslor? Dett är ju fortfarande han som svikit dig och som är valt att kasta bort allt ni hade tillsammans för en tillfällig bekantskap som han hoppas skall bli något mer.
  • Anonym (Liz)
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-21 17:57:15 följande:

Tänker så också... har bara att förlora på det. Har inget egenintresse i att hennes man ska få veta om han inte redan vet. Han kanske redan vet. Eller så gör han inte det och så finns en anledning till det... att hon ska vara med sin man och sina barn jag vet inte. Det är min man som är besatt av att vara med henne och är pådrivande i detta och det är det som sårar mig mest. Och kan inte förstå varför. En yngre tjej som är gift och har barn som han inte förstår språkligt heller knappt. Ja ja, man ska väl inte förstå allt. Ska försöka lägga locket på och gå vidare även om det kommer att ta tid. Han tycker det låter bra säger han. Han är med vår dotter nu och ska ta snacket... han frågade om jag behövde någonting. Vad svarar man på sånt... ärlighet?

Det låter klokt att du fokuserar på vad du behöver nu. Du ska inte behöva ta på dig ansvaret för någon annans dåliga relation när du själv blivit så illa behandlad. Strunta i dem bara.

Sedan tänker jag att locket på inte behöver betyda att du inte berättar för vänner osv om orsaken till er separation. Klart att mannen skulle tycka att det vore bra att slippa stå för att han är en otrogen svikare, men du behöver fundera över vad som är bäst för dig och din dotter nu.

Vilken fråga han ställde! Nej, det finns väl inget som han kan göra för att göra situationen bättre för dig nu, det tåget har gått. Däremot är det ju viktigt att han inte sviker er dotter utan fortsätter att finnas där för henne. Du behöver nog ha andra som hjälper och tröstar dig nu, den rollen kan han inte längre ha.
  • Anonym (Liz)

TS, du kan ladda ner skilsmässopappren från nätet (gå dock inte via någon av de där bluffsidorna som tar betalt för det du kan få gratis på myndigheternas sidor).

Eftersom ni har ett minderårigt barn har ni ju sex månaders betänketid innan skilsmässan går igenom, och om hans fokus bara är på den andra kvinnan vore det nog bra att avsluta med honom så snart det är möjligt.

Om du föreslår att ni ska skriva på pappren tillsammans kanske han vaknar upp och inser att han faktiskt måste ta ansvar för att avsluta på ett juste sätt med dig (och planera för hur boendeschema för er dotter skall se ut osv) istället för att bara drömma sig bort.

Som elalaroné skriver är det klokt att faktiskt tänka på din (och dotterns) framtid nu. Räkna tex på omdu kan ta över boendet själv eller om ni båda måste skaffa nytt.

Svar på tråden Värsta jag varit med om... hjälp