• Anonym (Sjukskriven)

    Påverkas sgi av sjukskrivning om man har en fast anställning

    Hej!

    Någon som vet om min sgi påverkas av att jag är sjukskriven & gravid? Kommer inte kunna jobba innan fl & har varit sjukskriven sedan april 7 mån före bf. Jag har en fast tjänst i botten.

  • Svar på tråden Påverkas sgi av sjukskrivning om man har en fast anställning
  • S23

    Så länge försäkringskassan har godkänt din sjukskrivning så är din sgi skyddad.

    6 månader före bf har man dessutom sgi-skydd som kvinna. Så det är i praktiken bara den tiden innan du hade 6 månader kvar till bf som försäkringskassan måste ha godkänt för att sgi inte ska förändras.

    Hur länge har du arbetat innan du blev sjukskriven?

    För att få sgi-grundad föräldrapenning De första 180 dagarna måste du varit försäkrad för en sgi, med andra ord arbetat, i 8 månader innan du i ditt fall blev sjukskriven. Har du endast hunnit arbeta 6 månader så kommer de 180 första dagarna bli på grundnivå, 250 kronor om dagen, och sedan får du föräldrapenning på sgi-nivå efter detta

  • Anonym (Sjukskriven)
    S23 skrev 2020-06-19 12:16:57 följande:

    Så länge försäkringskassan har godkänt din sjukskrivning så är din sgi skyddad.

    6 månader före bf har man dessutom sgi-skydd som kvinna. Så det är i praktiken bara den tiden innan du hade 6 månader kvar till bf som försäkringskassan måste ha godkänt för att sgi inte ska förändras.

    Hur länge har du arbetat innan du blev sjukskriven?

    För att få sgi-grundad föräldrapenning De första 180 dagarna måste du varit försäkrad för en sgi, med andra ord arbetat, i 8 månader innan du i ditt fall blev sjukskriven. Har du endast hunnit arbeta 6 månader så kommer de 180 första dagarna bli på grundnivå, 250 kronor om dagen, och sedan får du föräldrapenning på sgi-nivå efter detta


    Tack för svar har arbetat i flera års tid före min sjukskrivning.
Svar på tråden Påverkas sgi av sjukskrivning om man har en fast anställning