• Anonym (Ledsen)

    Min sambo vill inte gifta sig och gömmer sitt liv för mig!

    Har precis fått barn med min sambo sen 3 år tillbaka. Jag har inte träffat någon i hans närhet ingen från hans familj han har bara en syster kvar i närmaste familjen (hans föräldrar är inte i livet) Har inte träffat någon av hans bekanta eller vänner. Dessutom går han nästan alltid ut på balkongen eller pratar ute innan han kommer hem med sina vänner. Vilket känns konstigt. Jag vill gärna gifta mig vilket han vet men det kan han absolut inte tänka sig. Vilket för mig jätteledsen. Han är min stora kärlek och är helt underbar mot mig och vårt barn. Han hjälper även till och tar hand om min son sen tidigare och är som en pappa för honom men nu börjar tanken slå mig att jag inte vet riktigt vem han är. Har aldrig träffat någon som känner honom privat eller någon anhörig till honom. Han är helt emot att gifta sig trots att vi nu fått barn tillsammans. Har pratat med honom om detta men han säger bara du kan få träffa mina vänner men styr aldrig upp något så att det blir av. Varför gör han såhär och kan jag lita på den han säger sig vara?

  • Svar på tråden Min sambo vill inte gifta sig och gömmer sitt liv för mig!
  • Anonym (Vän)

    Har han vänner? Vad gör dom när dom umgås?

  • Anonym (Ledsen)

    Ja, han har några vänner han umgås med de går alltid ut och äter eller fikar. De träffas aldrig hemma hos varandra.

  • Anonym (Juni)

    Varför valde ni att skaffa barn om ni knappt känner varandra? Har du inte reagerat tidigare på att du aldrig fått träffa någon av hans vänner/syskon?

  • Anonym (Ledsen)

    Har pratat med honom flera gånger om det innan vi fick barn. Han har alltid kommit med undanflykter att han är osams med sitt enda syskon och att de inte har någon kontakt. Att jag ska få träffa hans vänner fort tillfälle ges. Blev gravid vi hade ett bra förhållande och älskar honom men börjar nu tänka på att jag inte vet vem jag skaffat barn med och det skrämmer mig.

  • Anonym (eee)

    Jag tycker dina funderingar är helt befogade. Klart man vill veta lite mer om sin partner än du vet. Visar människor har helt enkelt inget stort umgänge eller stor familj och visst kan han vara osams med sitt enda syskon, men kompisar som bor i samma stad, borde du ändå kunna få möta ibland. Vad har han gjort i sitt liv förr? Vilka skolor har han gått på, har han rest? mm 

    Har du sagt det till honom: "Jag undrar vem det är jag skaffat barn med. Jag älskar dig men det skrämmer mig att inte veta något om dig. Du är som en "hemliga mannen" som skulle kunna försvinna i morgon och ingen skulle veta något. Det är som om du inte har några kopplingar någonstans?" 

    Annars får du väl googla runt lite, ringa Skatteverket för info osv? Vet du var han är född? Har du namn på någon av hans vänner? Har dessa facebookprofiler som du kanske kan spåra något genom? 

  • Anonym (Rödluvan)

    Verkar ju konstigt. Då pratar han aldrig om sitt liv runtomkring, familj tidigare förhållande etc?

    Finns ju alltid saker på nätet om han inte rensat där.

    Något tycks han ju dölja?

    Kriminell, varit gift/är gift...ja kan vara allt möjligt

  • Anonym (Greta gris)

    Det låter mystiskt, som att han döljer något. Minns en intervju med en bankrånare som levde dubbelliv. Så illa behöver det så klart inte vara, men med utgångspunkt från vad du skriver verkar han dölja något. Kanske är inte det inte något som är jättehemskt utan något han skäms för?

    Varför vill han inte gifta sig?

  • Anonym
    Anonym (Greta gris) skrev 2020-06-20 11:31:10 följande:

    Det låter mystiskt, som att han döljer något. Minns en intervju med en bankrånare som levde dubbelliv. Så illa behöver det så klart inte vara, men med utgångspunkt från vad du skriver verkar han dölja något. Kanske är inte det inte något som är jättehemskt utan något han skäms för?

    Varför vill han inte gifta sig?


    Håller med om att det låter jättekonstigt att han är så hemlig... att han inte vill gifta sig tycker jag dock inte är konstigt alls.

    Jag vill inte heller gifta mig, sa nej när sambon förde det på tal. Jag vill helt enkelt inte vara gift.
  • Anonym (Greta gris)
    Anonym skrev 2020-06-20 11:35:59 följande:

    Håller med om att det låter jättekonstigt att han är så hemlig... att han inte vill gifta sig tycker jag dock inte är konstigt alls.

    Jag vill inte heller gifta mig, sa nej när sambon förde det på tal. Jag vill helt enkelt inte vara gift.


    Precis så tänker jag också. Om han kan ange skäl till att han inte vill gifta sig är det i sig inget mystiskt. Om han däremot vägrar förklara varför (eller skälen är uppenbara lögner) kan man ju gissa att det ligger en hund begraven.
  • Anonym
    Anonym (Greta gris) skrev 2020-06-20 12:05:45 följande:
    Precis så tänker jag också. Om han kan ange skäl till att han inte vill gifta sig är det i sig inget mystiskt. Om han däremot vägrar förklara varför (eller skälen är uppenbara lögner) kan man ju gissa att det ligger en hund begraven.
    Han kanske bara inte vill, precis som jag.
    Fast å andra sidan känner min sambo mig hyfsat bra efter tio år ihop. 

    Måste man verkligen förklara varför man inte vill?
  • Anonym (Greta gris)
    Anonym skrev 2020-06-20 12:48:29 följande:

    Han kanske bara inte vill, precis som jag.

    Fast å andra sidan känner min sambo mig hyfsat bra efter tio år ihop. 

    Måste man verkligen förklara varför man inte vill?


    Har man barn ihop (vilket TS med sambo har) innebär att inte gifta sig att man låter sambon vara arvlös. Hen kan då hamna i en väldigt svår ekonomisk situation när man själv dör. Om den kvarlevande tex inte kan köpa ut barnen ur huset kanske det behöver säljas. Därför tycker jag nog att man bör kunna förklara varför.
  • Anonym
    Anonym (Greta gris) skrev 2020-06-20 13:22:51 följande:
    Har man barn ihop (vilket TS med sambo har) innebär att inte gifta sig att man låter sambon vara arvlös. Hen kan då hamna i en väldigt svår ekonomisk situation när man själv dör. Om den kvarlevande tex inte kan köpa ut barnen ur huset kanske det behöver säljas. Därför tycker jag nog att man bör kunna förklara varför
    Det går att lösa med testamente också.

    Jag och min sambo har inga gemensamma barn, jag har två vuxna och han har inga alls.
    Jag vill att mina barn ärver mig och får ut eventuella försäkringar om det värsta skulle hända mig.

    Men visst, jag ser din poäng även om jag inte helt håller med dig. I min värld krävs ingen förklaring till varför man vill avstå äktenskap. 
  • Anonym (Greta gris)
    Anonym skrev 2020-06-20 13:31:59 följande:

    Det går att lösa med testamente också.

    Jag och min sambo har inga gemensamma barn, jag har två vuxna och han har inga alls.

    Jag vill att mina barn ärver mig och får ut eventuella försäkringar om det värsta skulle hända mig.

    Men visst, jag ser din poäng även om jag inte helt håller med dig. I min värld krävs ingen förklaring till varför man vill avstå äktenskap. 


    I ditt läge hade jag nog också valt samboskap.

    Man kan aldrig testamentera allt till sambon om man har barn. De har alltid rätt till laglotten. Vill bara att det ska vara tydligt för TS.
  • Anonym
    Anonym (Greta gris) skrev 2020-06-20 13:43:49 följande:
    I ditt läge hade jag nog också valt samboskap.

    Man kan aldrig testamentera allt till sambon om man har barn. De har alltid rätt till laglotten. Vill bara att det ska vara tydligt för TS.
    Nej, det är sant. Man kan dock teckna försäkringar för detta.
  • Anonym (ace)

    Han beteende är mycket märkligt. Långt mycket mer märkligt är att välja att skaffa barn med någon som beter sig på detta sättet.

  • Anonym (öh)

    Jag begriper inte ens hur det är möjligt att du bott med honom i flera år och haft barn med honom i tre år utan att ha träffat en enda av hans vänner?

  • Aurora Borrealis

    Det du skulle kunna gjort var att arrangera en midsommarfest hemma hos er med grillning och så vidare. Du bjuder dina vänner, din sambo får bjuda sina vänner. Eftersom midsommar redan har varit kan du arrangera en fest hemma hos er eller i närmaste park med grillning och få med din sambo på det. Förbered mat och engagera din sambo i inköpen av ingridienserna. Då måste man veta hur många av hans vänner som kommer, vad de gillar att äta och likaså dina vänner. Kommer inte hans vänner så fortsätter ni ändå att ha dessa grillfester sommaren igenom. Dyker aldrig hans vänner upp på middagsfest hos er så kanske det faktiskt är så att han inte har en endaste vän men har inte vågat berätta det för dig. Var lite smart och bjud in alla på fest! Arrangera fest när han fyller år och säg att du gör det och att han får bjuda in sina vänner på hans födelsedagsfest och planera att t ex hyra en festlokal med dj och allt. Då är det ju orimligt om hans vänner inte kommer på hans födelsedagsfest som ni arrangerar tillsammans, som du är drivande i... Det är corona nu men så fort krisen är över tycker jag att du och din sambo ska bjuda till middagsfest. Då får man se hur mycket vänner det finns.

Svar på tråden Min sambo vill inte gifta sig och gömmer sitt liv för mig!