Inlägg från: Persikaplommon |Visa alla inlägg
  • Persikaplommon

Au pair, barnvakt eller annan hjälp?

Jag kände några au-pair tjejer som fick ta hand om spädbarn på nätterna. Så det förekommer.

Men det är nog ovanligt i alla fall.

Det var för några år sen i Djursholm.

viseversa skrev 2020-06-20 13:02:56 följande:

Får känslan av att det är en trolltråd faktiskt. Eller hoppas nästan på det.

• Persikaplommon
    GGN skrev 2020-06-20 17:08:57 följande:

Är nog skönt med en au pair, de hjälper till med annat också.

Max 25 timmar / vecka om man följer lagar och regler och ej lurar någon fattig stackars tjej/kille som har dålig koll .
  • Persikaplommon

www.svd.se/au-pair-bluffen-kvinnor-utnyttjas-av-barnfamiljer

De från Filippinerna ska vara bäst om man vill utnyttja dem.

Det blir knappast max 25 timmar / vecka om barnflickan tar flera nätter om veckan.

Tjejen jag kände fick gå upp flera gånger om natten , och värdfamiljen tyckte att bara tiden hon var uppe räknades som jobb.

Inte hela natten oavsett hur ofta hon blev väckt.

Anya85 skrev 2020-06-20 17:23:39 följande:

Om du har möjlighet skulle jag råda dig att ta en au-pair.

De från Filippinerna ska vara bäst.

Men du måste komma överens med henne innan om att du vill att hon tar nätterna.

Annars hade jag faktiskt rått dig att ta henne på dagarna istället, barnet är betydligt mycket mer krävande då.

• Persikaplommon
    viseversa skrev 2020-06-21 13:04:00 följande:

mao slavarbete. fy fan!

Precis.

De skickar hem pengar till familjen och har inte råd med att flyga hem...

Så de kan utnyttjas till det grövsta. Familjen betalar visum och flygbiljett hit. Och visumet gäller bara för au - pair jobb.

Alla som har au pair tjejer utnyttjar inte dem givetvis , många jobbar enligt reglerna och behandlas bra , men det förekommer slavliknande förhållanden också.

De flesta jag kände tog hand om dagisbarn / mindre skolbarn några timmar på eftermiddagen och inte spädbarn hela nätterna.
Svar på tråden Au pair, barnvakt eller annan hjälp?