• Sat 20 Jun 2020 14:03
    806 visningar
    6 svar
    6
    806

    Ärva Fastighet

    Hoppas det finns någon kunnig som kan svara på mina funderingar angående arv. 
    Jag kanske framöver ärver en skogsfastighet, värde 5000000 kr. Belånad på 2000000 kr.
    Finns övriga tillgångar cirka 500,000 kr kontanter mm.

    Dödsboet betalar ju alla skulder innan arv delas ut men hur betalas lånet på fastigheten? Den är ju värd 5000000 kr men de pengarna "finns ju inte" om man inte säljer....? 
    Men jag har läst att man inte ärver skulder så då ska jag väl ärva Fastigheten olånad för bouppteckningen har löst hela lånet? För det är väl bara om skulderna är mer än tillgångarna som dödsboet behöver sälja? Eller att arvtagaren kan ta över lånen på banken om man inte vill sälja. 
    Nu i detta fall är ju tillgångar högre än skulder. 

    Hoppas  ni förstår hur jag menar. 

  • Svar på tråden Ärva Fastighet
  • Anonym (Försv­inner ej)
    Sat 20 Jun 2020 14:39
    #1

    Antingen tar du över lånet, tar ett eget lån som löser dödsboets lån eller säljer fastigheten för att lösa lånet och får överskottet.

  • Sat 20 Jun 2020 15:03
    #2
    +1

    Om vi tänker att det finns tillgångar, traktorer, konton mm så tillgång blir 1 miljon kr.
    Då löser väl dödsboet en del av boendelånet? Så det som är kvar behöver jag ta över, låna på nytt så att säga? 

  • Anonym (ja typ)
    Sat 20 Jun 2020 18:15
    #3
    Lottendotten skrev 2020-06-20 15:03:32 följande:

    Om vi tänker att det finns tillgångar, traktorer, konton mm så tillgång blir 1 miljon kr.
    Då löser väl dödsboet en del av boendelånet? Så det som är kvar behöver jag ta över, låna på nytt så att säga? 


    Förutsatt att d säljer alla dessa grejer, och får ut värdet för det, så kan en del av fastighetslånet lösas med det, ja, men om du ska ha kvar skogen och vårda den så behöver du väl grejerna? Pengar på divers konton kan också gå till att betala på lånet men i slutändan så kommer du behöva ta ett lån eller ta över det befintliga lånet om du vill behålla, låter det som. Frågan är mest hur stort lån du kommer behöva.
  • Sat 20 Jun 2020 18:20
    #4
    Lottendotten skrev 2020-06-20 14:03:18 följande:

    Hoppas det finns någon kunnig som kan svara på mina funderingar angående arv. 

    Jag kanske framöver ärver en skogsfastighet, värde 5000000 kr. Belånad på 2000000 kr.

    Finns övriga tillgångar cirka 500,000 kr kontanter mm.

    Dödsboet betalar ju alla skulder innan arv delas ut men hur betalas lånet på fastigheten? Den är ju värd 5000000 kr men de pengarna "finns ju inte" om man inte säljer....? 

    Men jag har läst att man inte ärver skulder så då ska jag väl ärva Fastigheten olånad för bouppteckningen har löst hela lånet? För det är väl bara om skulderna är mer än tillgångarna som dödsboet behöver sälja? Eller att arvtagaren kan ta över lånen på banken om man inte vill sälja. 

    Nu i detta fall är ju tillgångar högre än skulder. 

    Hoppas  ni förstår hur jag menar. 


    Det är inte ovanligt att man i liknande fall ärver fastighet mm och tar över lånet.

    Är du ensam arvinge?

    Tänker du ha kvar fastigheten? Om inte kan det finnas skattefördelsr om dödsboet säljer och du bara ärver pengarna. Kolla med ett proffs i så fall.
  • Anonym (Annik­a)
    Sat 20 Jun 2020 21:22
    #5

    Du/dödsboet kan använda kontanterna och pengar som kommer in från försäljning av saker till att betala av delar av lånet. Resten av lånet kan du lösa genom att ta ett lån på den summan som behövs. Jag tror inte att man formellt tar över lån, utan att du får ta ett nytt lån, för att lösa dödsboets lån. Så du måste ju ha inkomst osv som gör att banken beviljar dig lån. Eftersom det inte är en bostad tror jag att lånen är lite annorlunda, men kolla med banken. 

  • Mon 22 Jun 2020 17:17
    #6

    Tack för era svar! Jag har blivit lite klokare.

Svar på tråden Ärva Fastighet