• MeAndMyself

IVF hösten 2020

Vi väntar på uppstart för IVF hösten 2020.

Är det fler som planerar IVF till hösten eller någon som är mitt uppe i sin IVF?

Känner mig ensam i mina funderingar och hade gärna diskuterat med er och följt er resa!

• Svar på tråden IVF hösten 2020
  • minnie768
    MeAndMyself skrev 2020-06-22 16:32:34 följande:
    Jag hade gjort en utredning några år tidigare och blev då beviljad IVF med min gamla partner. Men precis innan sprutorna så fick jag reda på att han inte var trogen mot mig. Så lämnade den relationen.

Men min nuvarande partner behövdes bara spermaprov och nytt blodprov på mig för vi skulle få göra IVF tillsammans. Blodprovet gjordes på vårdcentral och hans spermaprov skulle göras på sjukhuset men de är som sagt stängt. Så därför gjorde vi hans prov i 30 mil bort privat bara för att få va redo när de väl öppnar ivf igen.

Vi har uppstartsmöte med vår läkare/barnmorska i aug på vår hemort men sen väntar vi på vår tur på ivf kliniken. Vår region utför inte ivf utan samarbetar med en annan region så väntar sen på ok från dom.

Gud blir så stressad av denna Corona, när ska man bara gå gå vidare? Vi har försökt två år med, sen försökte jag ett par år med min gamla partner med så antar att felet är hos mig trots inget bevis på det i nuläget.

Vad sa Sahlgrenska till er om kötid nu?

Vi har inte fått svar alls på den frågan utan bara vänta..
    Usch fasen va trist! :/ Tur ändå att ni inte hann börja med sprutorna..
    Men då är ni ändå förberedda nu, det är ju skönt!

Det är ändå skönt att de är igång på klinikerna nu, även om de ligger en del efter tycker jag! När vi sattes upp på kö i januari och jag pratade med Sahlgrenska trodde de att vi skulle bli kallade i maj, men när jag ringde dem nu i slutet på maj sa de att kötiden nu är uppe i 7-8 månader igen så vi bör bli kallade i aug/sept på uppstartsmöte. Både jag och sambon har ju lämnat prover hösten 2019 och allt ser bra ut. Jag äter letrozol nu och svarar bra på det, har nästan gjort vul varje cykel och allt ser bra ut och jag ägglossar som jag ska. Så vi vet inte vad det är som gör att det inte tar sig. Vi får väl se....

Hoppet är ju det sista som överger en, denna månaden hade jag rikligt med molvärk i samband med äl och sen fick jag sjukt ömma bröst i 5 dagar efter de! Nu är jag på cd21 och har fortfarande molvärk och känner mig öm. Man kan ju inte annat än hoppas att det är ett gott tecken även om man inte vågar hoppas för mycket. 
  • Phelina

Jag och min sambo började utredning i höstas och skulle göra IVF nu till hösten, om det inte tog sig innan sommaren (vilket det inte gjorde) skulle vi höra av oss och planeras in direkt efter sommaren. Men pga Covid-19 har vi inte ens kommit fram till kliniken. Dom har stängt av sin telefonväxel med endaste meddelandet att dom har stängt på obestämd tid pga Covid :(

• MeAndMyself
    minnie768 skrev 2020-06-23 11:19:02 följande:

Usch fasen va trist! :/ Tur ändå att ni inte hann börja med sprutorna..

Men då är ni ändå förberedda nu, det är ju skönt!

Det är ändå skönt att de är igång på klinikerna nu, även om de ligger en del efter tycker jag! När vi sattes upp på kö i januari och jag pratade med Sahlgrenska trodde de att vi skulle bli kallade i maj, men när jag ringde dem nu i slutet på maj sa de att kötiden nu är uppe i 7-8 månader igen så vi bör bli kallade i aug/sept på uppstartsmöte. Både jag och sambon har ju lämnat prover hösten 2019 och allt ser bra ut. Jag äter letrozol nu och svarar bra på det, har nästan gjort vul varje cykel och allt ser bra ut och jag ägglossar som jag ska. Så vi vet inte vad det är som gör att det inte tar sig. Vi får väl se....

Hoppet är ju det sista som överger en, denna månaden hade jag rikligt med molvärk i samband med äl och sen fick jag sjukt ömma bröst i 5 dagar efter de! Nu är jag på cd21 och har fortfarande molvärk och känner mig öm. Man kan ju inte annat än hoppas att det är ett gott tecken även om man inte vågar hoppas för mycket. 

Men då ska vi på uppstartsmöte ungefär samtidigt! Kul!

Hmm visst känns de konstigt när allt ser så bra ut men de ändå inte funkar? Ena stunden tänker jag att ?då lär de funka på första försöket med IVF eftersom allt ser så bra ut? men sen får jag tankar som att ?de är nått allvarligare fel som de inte kan se nu och jag kommer aldrig gå barn?.

Är nervös men förväntansfull inför hösten : )

Åh men kanske är de nu de händer för er? Hoppas! Min mens är försenad en dag än så länge, känner ingenting dock så den är nog bara försenad, det har hänt förr så har inget hopp att det ska gå denna gången heller.
  • MeAndMyself
    Doris1982 skrev 2020-07-01 17:59:40 följande:

vi ska också ha IVF under hösten, förhoppningsvis redan på slutet av sommaren

Va kul!!

Vilken klinik ska ni göra på? Vad har er utredning visat?
  • minnie768
    MeAndMyself skrev 2020-07-01 20:39:36 följande:
    Men då ska vi på uppstartsmöte ungefär samtidigt! Kul!

Hmm visst känns de konstigt när allt ser så bra ut men de ändå inte funkar? Ena stunden tänker jag att ?då lär de funka på första försöket med IVF eftersom allt ser så bra ut? men sen får jag tankar som att ?de är nått allvarligare fel som de inte kan se nu och jag kommer aldrig gå barn?.

Är nervös men förväntansfull inför hösten : )

Åh men kanske är de nu de händer för er? Hoppas! Min mens är försenad en dag än så länge, känner ingenting dock så den är nog bara försenad, det har hänt förr så har inget hopp att det ska gå denna gången heller.
    Vi fick faktiskt hem en kallelse i förra veckan, så om ca 2 veckor ska vi ha ett web-möte med kliniken och sen väntar en tid hos barnmorskan för min del. Känns spännande! Dessvärre ska både jag och sambon iväg på var sin resa i september som vi inte kan flytta på så vi kommer förmodligen inte komma igång med någon behandling förrän i oktober :( eftersom han ska lämna sin del i det hela samtidigt som mitt ägguttag. Hade han kunnat lämna det i förväg hade vi kunnat starta redan i september haha. Återstår att se vad läkaren säger.

Men visst känns det märkligt! Alla tester ser bra ut, vi ligger när vi "ska" men ändå efter 2 år har inget hänt. På ett sätt känns det som att det känts lättare om något var "fel".
    Vi har ett par kompisar som också gjort ivf där allt också ser bra ut men de inte blivit gravida på egen hand. De gjorde en återföring direkt efter ägguttag men det lyckades inte. När de sedan gjorde en till återföring i en naturlig cykel (utan att hon varit hormonbehandlad inför äggplock) tog det sig och hon blev gravid. Så jag försöker förbereda mig på att det kommer behövas ett par återföringar innan det lyckas. Ett par andra kompisar som också gjort ivf blev också gravida när de gjorde en återföring i naturlig cykel. Hon hade dock inte gjort någon återföring när hon var hormonbehandlad då hon blev överstimulerad, men tror ändå mer på naturlig cykel faktiskt :) Försöker att inte tänka i dom banorna att vi inte kommer bli gravida alls, men ibland kommer ju dom tankarna också så klart..

Har ni hört något från kliniken?
  • MiniNin

Idag fick jag mens så ikväll startar jag med Menopur-sprutor. Ska ta 75IE/dag i åtta dagar och har sen VUL cd 9 vilket blir 4/8.

Vi får se ifall sprutorna stimulerar få eller flera äggblåsor. Om det blir en stark reaktion och fler än 2 äggblåsor utvecklas snabbt så kommer vi konvertera till IVF. Spännande månad framför oss!

Hur ser det ut för er andra? När startar ni upp?

Svar på tråden IVF hösten 2020