• DetVarSomFan

    Vad ska min pojkvän betala i hyra?

    Hej! Min pojkvän har flyttat in till mig. Vi har ca. 5000 i boendekostnader per månad.


    Jag får ut ca. 20.000 efter skatt.


    Han blev vräkt från sin lägenhet och har skulder hos Kronfogden (det kommer vara avbetalt om ca. 2 år). Han jobbar dock heltid och har utmätning på lönen så han får ut ca. 12.000 per månad. 


    Det känns nästan lite girigt att ta betalt av honom pga. hans situation men samtidigt finns det väl ingen som har gratis hyra? (Han har dock inte betalat något än då jag inte krävt det, han har bott hos mig i tre månader)


    Han och hans mamma hade diskuterat att jag kommer att "tjäna pengar" på honom när han betalar hyra eftersom de menar att det hade varit kostnader som jag haft ändå vilket ändå stämmer till viss del. Även om de båda håller med om att han borde betala hyra till mig.


    Jag vill varken känna mig girig eller utnyttjad! Hur ska man tänka?


    Jag tänker kanske att jag betalar 3500 och han 1500 eller något? Äh, jag vet inte.. 

  • Svar på tråden Vad ska min pojkvän betala i hyra?
  • Anonym (D)

    Är inte det normala att man står för halva hyran?

  • Anonym (Häpp)

    Antingen delar ni hyran 50/50 eller procentuellt efter inkomst FÖRE utmätning. Att han dragit på sig skulder är inte ditt fel.

  • glimteniöga

    Självklart ska han betala hyra som alla andra här i världen, argumentet om att du skulle haft hela hyran om du bott själv spelar ingen roll när han nu bor och nyttjar lägenheten lika mycket som du. Om du vill vara riktigt jämställd kan du betala en större andel eftersom du har högre inkomst.

  • Anonym (Häpp)

    Med 12000 in är det dessutom inga problem att betala en så superlåg hyra. Hade han levt på svältgränsen hade det kanske varit en annan sak. Men där är han ju inte på långa vägar.

  • Anonym (Häpp)
    glimteniöga skrev 2020-06-22 14:38:23 följande:

    Självklart ska han betala hyra som alla andra här i världen, argumentet om att du skulle haft hela hyran om du bott själv spelar ingen roll när han nu bor och nyttjar lägenheten lika mycket som du. Om du vill vara riktigt jämställd kan du betala en större andel eftersom du har högre inkomst.


    Eventuellt har han högst inkomst. Vi vet ju inte vad han får ut före utmätningen.
  • glimteniöga

    Missade att 12000 var EFTER utmätningen, då håller jag med om att han gott och väl kan stå för halva hyran som en normal människa och lära sig sköta sin ekonomi.

  • Anonym (ooo)

    Blir väldigt märkligt om någon kommer med påståenden om att du "tjänar" på att en till person betalar en del av hyran. 
    Du kan alltid säga att han kan flytta hem till mamma då, om han inte vill bidra till era gemensamma kostnader .Eftersom mamman tydligen har synpunkter kanske det är lika bra. 

  • CitronTulo

    När man bor ihop så delar man ju oftast på hyran.. Att han har gamla skulder är inget du ska behöva ta hänsyn till tycker jag! Blir ju som att du betalar hans skulder om han får bo gratis pga det liksom!

  • Aurora Borrealis

    Han ska betala halva, 2500 kr för att lära sig hur man gör så att han inte hamnar hos kronofogden igen. Sedan 50/50 i räkningar, och matkostnader. Han måste lära sig att betala räkningar och hur det går till här i världen. Se det som att du gör honom en tjänst för framtiden. Han har ju inte förstått att man betalar sitt boende, uppenbarligen. Hans mamma har inte lärt honom att man betalar sina räkningar, så du kan vara snäll och lära honom det genom att han får betala 50 procent av maten, hyran och räkningar så han blir rätt förberedd för livet.

  • Anonym (ooo)

    Men TS, egentligen, hur "vågar" du flytta ihop med någon som har så mkt skulder så den hamnat hos kronis + blivit vräkt? Det är liksom inte det första som händer. 

    Flyttade han in enbart för att han blev vräkt eller hade ni tänkt flytta ihop ändå? Hur länge har ni känt varann? 

Svar på tråden Vad ska min pojkvän betala i hyra?