• Anonym (Kaffedraken)

    Huvudförhandling

    Ni som suttit i huvudförhandling, hur mycket lyssnar domaren på skitsnack?

    Hade förhandling häromdagen, där jag presenterade bevisning, enbart bevisning och nämnde ingenting jag inte hade bevisa. Dvs att barnet är rädd för sin pappa, bilder på allvarliga blåmärken, och annan psykisk misshandel från pappans sida.

    Pappan däremot satt närmare 3 timmar via sin advokat och framförde grovt förtal, smutskastning och enbart lögner där han inte hade någon bevisning överhuvudtaget. Enligt honom var jag psykiskt sjuk, legat inlagd på sjukhus, har slagit alla mina barn inkl honom, barnet i fråga vägrar träffa mig osv osv osv....

    Fallet handlar om att jag ansökt om ensam vårdnad, pappan hävdar gemensam vårdnad och växelvis. Men med hans utlägg igår kan jag ifrågasätta hur han ens skulle kunna lämna sitt barn till mig efter allt han framförde.

    Nu väntas dom, och jag vet inte alls vad jag ska tro eller tycka.

  • Svar på tråden Huvudförhandling
  • Anonym (Kaffedraken)

    Fast ärligt talat, vad hade du själv för bevis...? Inspelning med barnet där det säger att den är rädd för pappa? Anteckningar som går långt tillbaka med allt pappan gjort? Bilderna visar blåmärken, inte vem som gjort dem. Kan lika gärna vara en olycka, eller du själv om man ska fråga pappan.

    Även om du lägger fram dina saker på ett lugnt och bra sätt medan han sitter och gapar så låter det inte som någon av er sitter med någon större bevisbörda.

    Det jag kan tänka mig är att rätten dömer till enskild vårdnad om ni inte kan samarbeta alls, så hur är det med den biten egentligen?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Smultronros skrev 2020-06-23 09:42:57 följande:

    Ni som suttit i huvudförhandling, hur mycket lyssnar domaren på skitsnack?

    Hade förhandling häromdagen, där jag presenterade bevisning, enbart bevisning och nämnde ingenting jag inte hade bevisa. Dvs att barnet är rädd för sin pappa, bilder på allvarliga blåmärken, och annan psykisk misshandel från pappans sida.

    Pappan däremot satt närmare 3 timmar via sin advokat och framförde grovt förtal, smutskastning och enbart lögner där han inte hade någon bevisning överhuvudtaget. Enligt honom var jag psykiskt sjuk, legat inlagd på sjukhus, har slagit alla mina barn inkl honom, barnet i fråga vägrar träffa mig osv osv osv....

    Fallet handlar om att jag ansökt om ensam vårdnad, pappan hävdar gemensam vårdnad och växelvis. Men med hans utlägg igår kan jag ifrågasätta hur han ens skulle kunna lämna sitt barn till mig efter allt han framförde.

    Nu väntas dom, och jag vet inte alls vad jag ska tro eller tycka.


    Det jag vet är att de brukar avbryta skitsnack, säga att syftet med detta är att komma till konstruktiva lösningar. Men det kan också vara så att de lät honom babbla för att det snarare visade hur han tänker, inte att det är bevisning mot dig. 

    Min mans exfru som är allvarligt psykiskt sjuk satt i rätten ungefär likadant men det var inte huvudförhandlingen utan det första mötet man har innan. Då ställde domaren massor av frågor till henne, lät henne babbla på (det ena konstigare än det andra) och efteråt var det inte alls svårt för domaren att ta det interimistiska beslutet om enskild vårdnad + att barnen inte skulle vara v.v. längre, som min man yrkat på. Senare, i huvudförhandlingen fick han fortsatt  enskild vårdnad + boendet och hon visst umgänge.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-06-23 10:06:40 följande:

    Fast ärligt talat, vad hade du själv för bevis...? Inspelning med barnet där det säger att den är rädd för pappa? Anteckningar som går långt tillbaka med allt pappan gjort? Bilderna visar blåmärken, inte vem som gjort dem. Kan lika gärna vara en olycka, eller du själv om man ska fråga pappan.

    Även om du lägger fram dina saker på ett lugnt och bra sätt medan han sitter och gapar så låter det inte som någon av er sitter med någon större bevisbörda.

    Det jag kan tänka mig är att rätten dömer till enskild vårdnad om ni inte kan samarbeta alls, så hur är det med den biten egentligen?


    Du verkar inte ha så bra kunskap om vilken typ av bevisningen man kan ha i rätten. TS advokat har givetvis talat om vad man kan/inte kan använda
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (ooo) skrev 2020-06-23 10:14:56 följande:
    Du verkar inte ha så bra kunskap om vilken typ av bevisningen man kan ha i rätten. TS advokat har givetvis talat om vad man kan/inte kan använda
    Men tydligen ok för motståndaren att sitta med skitsnack då, eller? Fast han kanske också hade bevis för vad han kräktes ur sig.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om någon är allvarligt psykiskt sjuk och har legat på sjukhus pga det så är det väl ganska lätt att bevisa/motbevisa?
    Har någon av er vittnen som kan styrka det ni säger?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (ooo) skrev 2020-06-23 10:14:09 följande:

    Det jag vet är att de brukar avbryta skitsnack, säga att syftet med detta är att komma till konstruktiva lösningar. Men det kan också vara så att de lät honom babbla för att det snarare visade hur han tänker, inte att det är bevisning mot dig. 

    Min mans exfru som är allvarligt psykiskt sjuk satt i rätten ungefär likadant men det var inte huvudförhandlingen utan det första mötet man har innan. Då ställde domaren massor av frågor till henne, lät henne babbla på (det ena konstigare än det andra) och efteråt var det inte alls svårt för domaren att ta det interimistiska beslutet om enskild vårdnad + att barnen inte skulle vara v.v. längre, som min man yrkat på. Senare, i huvudförhandlingen fick han fortsatt  enskild vårdnad + boendet och hon visst umgänge.


    Nu drog du lite för hastade slutsatser. Vad säger att det inte är inspelningar från socialtjänsten? Eller polisens bilder?

    Jag skrev att jag framförde bevisning, bevisning innebär att jag har bevis för vad som presenterades
  • Anonym (Kaffedraken)
    Kjell2 skrev 2020-06-23 10:44:09 följande:

    Domarna lyssnar på allt, sen värderar de bevisen.


    Han hade ingen bevisning överhuvudtaget, utan bara ord om hur olämplig jag var som förälder, på det vidrigaste rätt kan man säga. Enllgt hans (hans advokats) utsaga så skulle jag inte ens få träffa barnet med det han framförde, men ändå går han in med växelvis och gemensam vårdnad?

    Finns heller inget samarbete alls eller någon form utav kontakt oss imellan pga rätt allvarliga händelser
  • Anonym (Kaffedraken)
    Smultronros skrev 2020-06-23 11:09:48 följande:
    Nu drog du lite för hastade slutsatser. Vad säger att det inte är inspelningar från socialtjänsten? Eller polisens bilder?

    Jag skrev att jag framförde bevisning, bevisning innebär att jag har bevis för vad som presenterades
    tror du kommenterade på fel inlägg?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-06-23 10:33:02 följande:
    Men tydligen ok för motståndaren att sitta med skitsnack då, eller? Fast han kanske också hade bevis för vad han kräktes ur sig.
    vad är det som är skitsnack?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Smultronros skrev 2020-06-23 11:09:48 följande:

    Nu drog du lite för hastade slutsatser. Vad säger att det inte är inspelningar från socialtjänsten? Eller polisens bilder?

    Jag skrev att jag framförde bevisning, bevisning innebär att jag har bevis för vad som presenterades


    Som jag skrev, förhandlingen är avslutad, där med också bevisen.

    Oavsett om han satt där och tex kräkte ur sig att jag vid flertalet blivit anmäld för misshandel på barnet, honom, går på tunga mediciner,missbrukar och fan vet allt, så lämnade han ingen bevisning för hans ord.

    Familjerätten har gjort en vårdnads och boende utredning där han heller inte nämnt någonting av det han påstod i tingsrätten
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (ooo) skrev 2020-06-23 11:29:25 följande:

    tror du kommenterade på fel inlägg?


    Stämmer ????

    Mobilversionen är lite som den är
  • Anonym (Kaffedraken)
    Smultronros skrev 2020-06-23 11:09:48 följande:
    Nu drog du lite för hastade slutsatser. Vad säger att det inte är inspelningar från socialtjänsten? Eller polisens bilder?

    Jag skrev att jag framförde bevisning, bevisning innebär att jag har bevis för vad som presenterades
    Bevis i en rättegång är det parterna presenterar, sen får en del väldigt liten påverkan då domarna gör en bevisvärdering. I Sverige har vi fri bevisprövning.

    Värderingen blir självklart olika för daterade polisbilder jämfört med egna bilder med oklart ursprung. 


  • Anonym (Kaffedraken)
    Kjell2 skrev 2020-06-23 11:34:50 följande:

    Bevis i en rättegång är det parterna presenterar, sen får en del väldigt liten påverkan då domarna gör en bevisvärdering. I Sverige har vi fri bevisprövning.

    Värderingen blir självklart olika för daterade polisbilder jämfört med egna bilder med oklart ursprung. 


    Okej.

    Men nu undrar jag hur bevisen prövas, om en förälder har bevis, och den andra bara ord. Hur tar dom ställning? Är det fritt att uttrycka vad som helst om den andra föräldern?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Smultronros skrev 2020-06-23 11:49:44 följande:
    Okej.

    Men nu undrar jag hur bevisen prövas, om en förälder har bevis, och den andra bara ord. Hur tar dom ställning? Är det fritt att uttrycka vad som helst om den andra föräldern?
    Ja, man kan säga nästan vad som helst. Men har man inget som styrker och det verkar otroligt så kommer inte rätten lägga stor vikt vid det.

    Men bara ord kan räcka för att ta ett beslut. Jämför tex rättegången mot kulturprofilen. Ingen teknisk bevisning utan han blev fälld baserat på kvinnornas berättelse.

    Ta ett snack med din advokat för att göra en värdering hur förhandlingen gick.


  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-06-23 10:33:02 följande:
    Men tydligen ok för motståndaren att sitta med skitsnack då, eller? Fast han kanske också hade bevis för vad han kräktes ur sig.
    Att snacka skit är också en typ av bevis, men som gynnar den andre föräldern. Han visade ju tydligt att han är olämplig som förälder.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (**) skrev 2020-06-23 14:27:40 följande:

    Att snacka skit är också en typ av bevis, men som gynnar den andre föräldern. Han visade ju tydligt att han är olämplig som förälder.


    Ja, jag hoppas att det är så och inte tvärtom att dom tror på alla lögner.

    Tingsrätten har ju begärt ut utdrag från socialregistret, så skulle jag nu ha blivit anmäld, varit olämplig som förälder eller skadat mina barn som han påstod att soc meddelat honom, då hade han väl får papper på det eftersom han också är vårdnadshavare? Och då hade iallafall jag tyckt att det var den viktigaste bevisning att lägga fram? Precis som jag gjorde med deras anmälningar mot honom?

    Och hade jag haft ett missbruk,.så skulle han även där kunna bevisa det, eller misshandel så borde det finns en anmälan?
Svar på tråden Huvudförhandling