• Anonym (Mars2021)

    Behålla eller inte....

    Jag behöver hjälp att reda ut mina tankar....
    Har precis fått reda på att jag är gravid och vet inte hur jag ska göra.
    Hjärtat och förnuftet säger olika.

    Jag är i ett förhållande sen två år, vi båda har barn, (den yngsta är snart 8 år) men inga gemensamma så vi lever "varannan vecka liv".
    Jag har velat ha ett gemensamt barn någon gång, kanske inte nu fastän den biologiska klockan tickar...men min sambo är inte sugen på barn.
    Detta säger han till mig (efter ett tags betänketid) för två veckor sedan, precis när det här barnet blir till mao...ironiskt nog. 

    Det är så mycket i livet som inte är optimalt just nu, jag är för tillfället sjukskriven 50% pga utmattning och/pga att jag har en son med ADHD som tar väldigt mycket tid och ork från mig. Vi flyttade ihop för ett år sedan och jobbar fortfarande ihop vår vardag med barn osv, vi är inte alltid överens om barnuppsfostran,  och så det faktum att sambon inte är direkt sugen på att skaffa barn.

    Eftersom att vi har såpass stora barn, dessutom varannan vecka så förändrar ett litet barn vårat liv väldigt mycket, våran "frihet" försvinner och det kan fresta väldigt mycket på förhållandet MEN det kan också binda oss samman ännu mer..eller? Min skräck är att vi om 10 år ångrar att vi inte skaffade barn och sitter där helt själv och är bittra på varandra.

    Nackdelar är lätta att hitta, men ändå är det något sjukt inom mig som romantiserar och vill detta.

    Nu säger han att det är mitt beslut eftersom att det är min kropp och jag vet att han skulle vara stöttande och delta om jag väljer att behålla barnet, men det känns inte rätt mot honom. Det känns som att jag tvingar på honom ett barn han inte vill ha i så fall...

    Hur ska jag göra? någon som varit i samma sits?

  • Svar på tråden Behålla eller inte....
  • Anonym (Anonym)

    Tyvärr låter det som du borde göra abort. Det finns inget positivt att hämta här och ett barn kommer absolut inte att binda er samman mer, som ni har det nu kommer det bara att förstöra er relation. Om du kan vänta några år vore det bättre, och säg åt din sambo att han får ha kondom om han verkligen inte vill ha barn!

  • Anonym (Sanna)

    Jag är oplanerat gravid. Med vårt fjärde barn (vi har bara gemensamma barn). Vi bor i en villa som är optimal för två barn egentligen, så ett fjärde barn försvårar ju ännu mer. Å andra sidan kan vi ju flytta större om några år när barnen är äldre och får större behov av eget rum. Vi behöver byta en av bilarna mot en 7-sitsig, vilket känns trist då vi nyligen bytte bil och nu behöver byta igen. Framförallt var min man inte alls sugen på ett fjärde barn, och hade planer på vasektomi. Men när jag plussade blev han ändå väldigt glad. Han resonerar som så att när barnet väl är här kommer det ju vara helt självklart i vår familj, och otänkbart att barnet inte skulle ha kommit till oss. Det praktiska får helt enkelt lösa sig... Jag däremot är inte alls helt glad i alla spyor och foglossningen som snart kommer, men vet ju att jag kommer älska barnet när han/hon är här.

    Jag gjorde en abort innan vi skaffade första barnet. Det var inget JAG ville helhjärtat, och har ångrat det ända sedan dess. Så aldrig igen att jag kommer utsätta mig/oss för det igen.

  • En hjälpande vän

    Hej!

    Jag gratulerar att du blivit gravid! Jag uppmanar dig att behålla erat barn som du nu bär på. Jag förstår att du känner blandade känslor och det kan vara väldigt tufft. Men du ska inte känna att du på något sätt förstör för din man genom att behålla barnet, för så är det absolut inte! Barnet är en välsignelse för er båda. Att ha små kan ändra en del i hur man lever, men detta behöver inte alls vara något negativt! Att leva med barn är underbart även om det inte alltid är enkelt.

    Det är inte alltid enkelt att ta hand om ett barn, men det är alltid värt det. Om det är så att du känner att du brister i ork så är det viktigt att du vet att det finns hjälp och stöd att få. Som du skrev så vet du att din man kommer delta och hjälpa dig. Det kan även vara bra att ha barnvakt då och då för att få vila sig. Och när barnet blir 1 så erbjuds förskola.

    Du skrev att din man sa att han inte var särskilt sugen på att skaffa fler barn. Men detta betyder INTE att han inte kommer älska och ta hand om barnet. Du skrev att du vet att han kommer vara stöttande och hjälpa dig om du väljer att behålla barnet.

    Jag hoppas verkligen detta blir till hjälp för dig! Kontakta mig gärna om du har frågor, funderingar eller bara vill prata, du är varmt välkommen.

    Med vänliga hälsningar

    En vän

Svar på tråden Behålla eller inte....