• Anonym (Ceeser)

    Håranalys Körkort

    Hej! Har lite panik, behöver hjälp så fort som möjligt.

    I oktober förra året blev jag av med körkortet för drog-rattfylleri, det blev indraget i ett år exakt. Ett halv år senare, alltså tills det va ett halv år (6mån) kvar till jag kunde ta om körkortet va de dax för att lämna urinprov och blodprov för att få läkarintyg. Läkarintyget innehöll, 6 prover, 1 prov i månaden under 6 månader. Jag har redan lämnat 3 prover, men nu sedan igår så såg jag på transportstyrelsen-lappen (under vad läkarintygen innehåller) att det stod "provtagningen kan även göras genom håranalys"... och där fick jag panik, vet inte hur jag kan har missat de för har haft lappen sen jag blev av med körkortet... min fråga till er är - gör dom någonsin håranalys prover för prover till drog-rattfylleri? Är det någon här eller någon som ni känner som har fått göra håranalys pga körkortet?

    Om dom gör det, finns det något sätt man kan klara håranalysen utan att snagga av allt sitt hår?

    Tack i förhand!

    Här är två bilder på lapparna angående läkarintyget

  • Svar på tråden Håranalys Körkort
  • Anonym (...)

    Jag förstår inte varför du får panik? Är du ren så borde det ju inte vara något problem? Hur du klarar håranalysen? Knarka inte. Har du inte varit ren sedan du åkte fast så borde du ju inte ha ditt kort tillbaka heller.

  • Anonym (Anonym)

    Du behöver inte snagga, det räcker att klippa sig kort. Har du varit ren ett halvår borde du kunna lämna 5-6 cm.

    Om de är lite kunniga på sitt arbete fattar de att de bara kan kolla det som är närmast roten men alla fattar inte det... Vad du haft för dig innan är inte relevant.

  • Anonym (x)
    Anonym (...) skrev 2020-06-24 15:02:31 följande:

    Jag förstår inte varför du får panik? Är du ren så borde det ju inte vara något problem? Hur du klarar håranalysen? Knarka inte. Har du inte varit ren sedan du åkte fast så borde du ju inte ha ditt kort tillbaka heller.


    Antagligen därför att ts inte är hel och ren.... 

    TS, skärp dig. Sök hjälp. Om du inte kan hålla dig ren och nykter ska du inte sitta bakom en ratt.... 
  • Anonym (Anonym)

    Herregud vilka moralkärringar det finns... Så länge ts inte är hög bakom ratten spelar det för mig ingen roll vad han/hon gör annars.

  • Anonym (...)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-06-24 15:23:08 följande:

    Herregud vilka moralkärringar det finns... Så länge ts inte är hög bakom ratten spelar det för mig ingen roll vad han/hon gör annars.


    Well....TS har ju åkt fast för drograttfylla en gång iallafall. När jag läser inlägget tror jag inte att det lär vara sista gången. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (...) skrev 2020-06-24 15:24:51 följande:
    Well....TS har ju åkt fast för drograttfylla en gång iallafall. När jag läser inlägget tror jag inte att det lär vara sista gången. 
    Det finns inget som tyder på att det kommer att hända igen som jag kan se. Däremot skulle jag gissa att ts känner sig orolig för att han/hon inte varit ren under hela den här tiden, men det är ju inte samma sak som att sätta sig bakom ratten. En del lär sig av sina misstag, andra inte.
  • klyban

    Det är rätt enkelt, du ska påvisa inga droger tas, därav håranalys som man kan gå flera månader tillbaka.


    Och med tanke på din fråga så kan vi bara anta du använd droger sedan rattfyllan, om inte så är ju det lugnt.
    Och nej, du kan inget göra annat än raka dig, men inte ens det hjälper om det skett i närtid.
    Även så ser det rätt tokigt ut att vara helrakad, vilket inte kommer tas emot väl kan jag tänka mig.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • EpicF
    Anonym (Ceeser) skrev 2020-06-24 14:36:47 följande:

    Hej! Har lite panik, behöver hjälp så fort som möjligt.

    I oktober förra året blev jag av med körkortet för drog-rattfylleri, det blev indraget i ett år exakt. Ett halv år senare, alltså tills det va ett halv år (6mån) kvar till jag kunde ta om körkortet va de dax för att lämna urinprov och blodprov för att få läkarintyg. Läkarintyget innehöll, 6 prover, 1 prov i månaden under 6 månader. Jag har redan lämnat 3 prover, men nu sedan igår så såg jag på transportstyrelsen-lappen (under vad läkarintygen innehåller) att det stod "provtagningen kan även göras genom håranalys"... och där fick jag panik, vet inte hur jag kan har missat de för har haft lappen sen jag blev av med körkortet... min fråga till er är - gör dom någonsin håranalys prover för prover till drog-rattfylleri? Är det någon här eller någon som ni känner som har fått göra håranalys pga körkortet?

    Om dom gör det, finns det något sätt man kan klara håranalysen utan att snagga av allt sitt hår?

    Tack i förhand!

    Här är två bilder på lapparna angående läkarintyget


    "provtagningen kan även göras genom håranalys" innebär att man kan ta håranalys istället för blodprover. Men eftersom du redan har lämnat prover och säkert ska man några till så behövs ingen håranalys.
  • Anonym (...)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-06-24 15:38:18 följande:
    Det finns inget som tyder på att det kommer att hända igen som jag kan se. Däremot skulle jag gissa att ts känner sig orolig för att han/hon inte varit ren under hela den här tiden, men det är ju inte samma sak som att sätta sig bakom ratten. En del lär sig av sina misstag, andra inte.
    Jag har noll empati för folk som kört rattulla efter att mitt syskonbarn nästan miste livet på grund av en som inte hade förstånd att låta bilen stå. TS borde vara orolig. Är gärna moralkärring när andras liv står på spel.
Svar på tråden Håranalys Körkort