• Dethärärmittnamn

    5:2

    God morgon!

    Har hört så mycket positivt om detta. Tänkte köra det och se om det stämmer att man blir piggare och mår bättre. En kollega kör 16:8 och mår fantastiskt.

    Jag skulle behöva tappa femton kilo dessutom. Kan inte ni som diggar detta berätta om fördelarna?

    Såg att det finns enkla ersättningar att ta under fastedagarna också. Vill inte hålla på att laga mat då.

    Berätta!

    Ha det gott!

  • Svar på tråden 5:2
  • Konservativ

    Det hjälpte han som skrev en bok om det. Han blev miljonär. Försök gärna hitta någon som gjort det i mer än ett halv år.

  • Magical

    Det fungerar, hel klart. Men det går så klart att lyckas på andra sätt också, det handlar om att ställa om kosten och tänka på vad man stoppar i sig.

    Jag kör 16:8, ungefär. Är inte bokstavstroende enligt metoden, men försöker hålla dagsintaget under en tillåten gräns som jag bestämt mig för. 

  • Konservativ
    Magical skrev 2020-06-25 13:55:51 följande:

    Det fungerar, hel klart. Men det går så klart att lyckas på andra sätt också, det handlar om att ställa om kosten och tänka på vad man stoppar i sig.

    Jag kör 16:8, ungefär. Är inte bokstavstroende enligt metoden, men försöker hålla dagsintaget under en tillåten gräns som jag bestämt mig för. 


    Hur länge har du hållit på och vilka tider äter du
  • 100wfs

    Jag har inte slaviskt följt någon metod men skulle säga att jag kör en variant av 16:8 men med inslag av mindful eating (typ, lyssna på kroppen). Jag äter en ordentlig frukost, mellanmål, en ordentlig lunch, mellanmål och sen äter jag ingen middag när jag kommer hem utan äter oftast ingenting alls efter kl 15. Jag började äta så främst för att min kropp signalerade att det var så den ville äta, att jag gått ner lite i vikt är bara en bonus, men det var inte intentionen från början. Jag är sällan sugen på mat när jag kom hem från jobbet, men är riktigt hungrig dagtid, särskilt där kring lunch. Tidigare åt jag snarare middag för att "man ska" men orkade sällan ens en hel portion. Nu blir det oftast en kopp thé på kvällen bara.

    Så istället för att lägga tid på att laga middag gör jag ordentliga matlådor till lunchen långt i förväg (sjukt skönt att ha klart i frysen på jobbet) som jag kompletterar med färskt frukt och grönt. Äter också en redig frukost.

    5:2 hade jag aldrig klarat av, möjligtvis om fastedagarna var på helgen, för jag blir riktigt jävla otrevlig, sur och ledsen när jag är hungrig och hade jag fastat en hel dag i stöten hade jag nog haft ihjäl någon OCH velat ställa mig framför ett tåg på samma gång. Jag hade fem stycken kollegor som körde 5:2 samtidigt när det var hajpat och konflikterna på jobbet ökade markant, särskilt om någon av deras fastedagar råkade vara samma veckodag. Jisses. Riktigt gnälliga jävlar blev dom, negativa på fikarasten, sura, korta i tonen. Ibland ville jag bara skrika "TRYCK EN BANAN SÅ SKA DU SE ATT ALLT BLIR BRA!". Sen droppade dom av och slutade med dieten och allt blev som vanligt igen. 

  • Dethärärmittnamn

    Jag har varit rejält överviktig och gick ned 22 kilo förra året mellan januari och maj på LCD så jag är van vid att det kan kännas jobbigt. Nu blir det här ju endast två dagar i veckan så det kommer inte vara så svårt.

    Har inte gått upp de kilona heller när jag började äta vanligt igen, men har dessa femton kvar som jag vill bli av med och samtidigt läser jag om fördelarna för hälsan med 5:2.

    Så nu efterlyser jag de som kört 5:2 en tid och fått in vanan. Vilka vinster ser ni?

  • Mrs Green

    Jag gick ner 22 kg på ett halvår med 5:2 för några år sedan. Det var jobbigt de första veckorna men sedan var det inga större problem. För mig funkade det bäst att hoppa över frukosten på fastedagarna, då blev jag faktiskt mindre hungrig på förmiddagen, men man får ju prova sig fram hur man vill lägga upp det. 

    Nackdelen var att jag tappade jättemycket hår och när jag började äta varje dag igen (även om jag fortfarande åt bra mat) gick jag direkt upp 10-15 kg och efter det har kilona suttit som berget, jag har aldrig haft så här svårt att gå ner i vikt som jag har nu. Jag har funderat på att prova 5:2 igen, men det tar emot nu när dottern är i tonåren och jag inte vill visa att jag inte äter varje dag, det var lättare när hon var yngre och inte riktigt förstod vad jag höll på med. 

  • Dethärärmittnamn
    Mrs Green skrev 2020-06-25 21:58:52 följande:

    Jag gick ner 22 kg på ett halvår med 5:2 för några år sedan. Det var jobbigt de första veckorna men sedan var det inga större problem. För mig funkade det bäst att hoppa över frukosten på fastedagarna, då blev jag faktiskt mindre hungrig på förmiddagen, men man får ju prova sig fram hur man vill lägga upp det. 

    Nackdelen var att jag tappade jättemycket hår och när jag började äta varje dag igen (även om jag fortfarande åt bra mat) gick jag direkt upp 10-15 kg och efter det har kilona suttit som berget, jag har aldrig haft så här svårt att gå ner i vikt som jag har nu. Jag har funderat på att prova 5:2 igen, men det tar emot nu när dottern är i tonåren och jag inte vill visa att jag inte äter varje dag, det var lättare när hon var yngre och inte riktigt förstod vad jag höll på med. 


    Tack!
  • StevenDiese

    Jag har provat 5:2 och det var inget för mig. Plågsamt att vara hungrig och jobbigt att räkna kalorier.

    16:8 har jag dock kört kanske 2 år nu. Dock enbart arbetsdagar. Men det funkar bra! Magen mår bättre av vila. Jag tror personligen inte människosläktet är gjorda för att äta varannan till var tredje timma. Sen att det håller vikten och magen nere är inte dumma bieffekter det heller.

    Det optimala för mig är fasta mellan 20:00 till 12:00 dagen efter. Lunch vid 12 och en lagad middag senare på kvällen nån fika emellan. Men det går ju anpassa hur man vill.

Svar på tråden 5:2