• Thu 25 Jun 2020 14:40
    2899 visningar
    32 svar
    32
    2899

    Tidig vattenavgång i vecka 16. Hotande missfall

    Väljer nu att skriva en egen tråd om detta så den går att söka på då jag haft tröst i att läsa liknande fall från 2017.

    Jag är i vecka 17+ nu enligt sista mens. Typ en vecka mindre enligt kub ul i vecka 12.

    Sedan vecka 16 ca kom mina blödningar tillbaka. Jag hade en i vecka 10, en minimal, då förlorade jag en tvilling o ett myom upptäcktes. Sedan dess har de bara talat om ökad missfallsrisk men allt fortskred. Hade även lite ljusa blödningar o rikliga flytningar i vecka 12 efter kub ultraljudet i några dagar. Även det gick över. Men sedan i vecka 16 kom det tillbaka. Hade då haft rikligt av ngn vätska o blod blandat ända sedan läkaren kollade upp mitt myom. Det höll i sig från torsdagen till måndagen då jag åkte till gynskuten. Där visade det sig att barnet nästan inte hade något vatten kvar och den i skalle överläkaren sa att egentligen borde vi bara avsluta här och nu men du kan gå hem och vänja dig vid tanken. Fick ett återbesök på måndagen efter, eftersom fredag var midsommar och jag ville inte veta över helgen om fostret dött.... Måndagen kommer och läget är samma. Bara lite vatten under rumpan på fostret men det lever o rör sig! Denna gången är överläkaren lite mjukare och förstår att jag vill fortsätta så länge inget händer. Besöket innan topsade de och konstaterar gbs streptokocker som jag även hade på slutet av min förra graviditet för 12 år sedan och min dotter föddes sjuk i det i vecka 34+5. Så jag fick två sorters antibiotika. De upplyser mig om den höga missfallsrisken och infektion hos mig och att jag ska vara mycket uppmärksam. Om jag får infektion är det kört då mjäkar de inte. Den första läkaren var ung och otroligt trevlig, pedagogisk upplysande, lugn och mjuk. Han kallade in överläkaren för extra konsultation. Jag får en återbesökstid till fredag som skulle varit imorgon då.

    Men inatt blev jag rädd. Nätterna har varit lugna sedan i måndags annars. Torrt trosskydd o torrt hela dagarna tills jag går en hundpromenad eller åker bil. Då har det kommit en minifläck med flytning o ljusrosa i. Inatt kom det lite mörkare. Det kom en 5 mm blodklump men framförallt ilade det. Blev jätterädd o sov dåligt. På morgonen på toaletten ploppade det ut en stor blodkoagel och när jag åt frukost drog livmodern ihop sig kortvarigt men ofta. Det gjorde knappt ont men eftersom bilen var på lagning å jag har 30 min till sahlgrenska med spårvagn åkte jag dit så fort jag kunde. Kom in nästan direkt. Kom en till koagel där när jag lämnade urinprov. Grät hos sköterskan som kände igen mig från vecka 10. Hb var bra på 125, crp o blodtryck likaså.

    Väl inne hos samme, unge, goa läkare så fick jag se barnet igen. Lika lite vatten dvs 20 mm vid rumpan men hjärtat slog och det hade hicka!! Han kollade mycket, mycket noga. Min livmodertapp var en mm mer öppen än sist men inte oroväckande och den var helt normallång och opåverkad. Hade ingen blödning i buken men en koagel under barnets rumpa i vattnet. Han berättade att de får in många sådana här ofarliga blödningar före vecka 18. Det är oftast moderkakan som är känslig o växer i takt med livmoderns snabba tillväxt i vecka 16-20.

    Han sa att det verkar hoppfullt tycker jag. Det har de inte sagt innan!! Min infektionsrisk är hög dock. Vid minsta feber känning eller andfådd o påverkad så ska jag åka in. Likaså om jag får mer ont o blödningar. I gynstolen upphörde mina sammandragningar. Han kallade in överläkaren denna gång en kvinnlig. Hon sa samma sak. Du kan avvakta hemma. Men börjar det sätta igång ett missfall bör du komma hit då det kan blöda mycket. De tog bort min tid imorgon och sa att om inget händer så är nu nästa grej rutinultraljudet om en vecka.

    I samma veva när jag skulle gå ringde de från östra. Jag hade bett om det på 1177. Berättade läget. De sa att allt såg ju fint ut i vecka 12. När du kommer på fre ska vi göra allt vi kan. Vi har duktig personal, bra maskiner och lyckas vi inte se och mäta det vi vill så har vi MR röntgen att ta till! Hennes ord gjorde mig verkligen trygg. Beroende på vad de kommer säga för vecka så kommer jag tillhöra dem på östra efter vecka 18.

    Nu kan jag bara hoppas allt går bra. Helst att det blir lite mer vatten också... Åkte sportbil igår em och den är så nära marken så vartenda gupp känns och min sambo körde fort i kurvorna. Efter det kom detta... Vi börjar misstänka sådana vibrationer skapar blödning så det gör vi inte om mer!!!

    Läst på och hicka ska vara ett bra tecken. Barnet utvecklas åt rätt håll då. Tränar diafragman och därmed också sväljrörelser. Jag hoppas så att det har vatten då och då så det kan öva på att andas.

    Nu har jag vilat o tittat på film. När jag går till toaletten rinner det till lite. Men det är gammalt och mörkt nu. Inga mer klumpar hittills. Livmodern blir hård ibland men annars är det lugnt.

  • Svar på tråden Tidig vattenavgång i vecka 16. Hotande missfall
  • Thu 25 Jun 2020 17:33
    #1

    Läste deras anteckningar nu från min journal. Diagnos är hotande missfall och misstänkt vattenavgång. De är inte säkra på det. Står ej heller inget vatten som de sa första gången utan står minimalt. Men det står oxå normala fosterrörelser och hjärtljud. Har inte vågat annat än vila idag. Supertrist. Men är lite öm över blygdbenet när jag rör på mig. Inga fler koagler. Kommer lite blod bara i trosskyddet. Minskar hela tiden. Magen är lugn.

  • Thu 25 Jun 2020 18:53
    #2

    Det var ju en tråd här för ett par år sedan om en kvinna som fick vattenavgång i v 18 tror jag det var. Hon födde en frisk flicka, något för tidigt men ändå. Hon låg ner stort sett hela graviditeten och drack massor av vatten. Du kan ju försöka söka upp den tråden för att få fler råd. Jag hoppas alltå går bra för dig och din bebis.

  • Thu 25 Jun 2020 19:03
    #3
    syntharen skrev 2020-06-25 18:53:58 följande:

    Det var ju en tråd här för ett par år sedan om en kvinna som fick vattenavgång i v 18 tror jag det var. Hon födde en frisk flicka, något för tidigt men ändå. Hon låg ner stort sett hela graviditeten och drack massor av vatten. Du kan ju försöka söka upp den tråden för att få fler råd. Jag hoppas alltå går bra för dig och din bebis.


    Jag har läst den. Hennes började oxå egentligen i v 16. Grejen är den att jag har slutat läcka vatten. Hon läckte. Så jag behöver inte ligga så mycket. Det innebär oxå risk för proppar. Men ja jag vilar ändå massor och dricker massor. Den tråden har gjort massor för mig psykiskt. Men hon hade inte gbs streptokocker som jag hade och precis har avslutat en antibiotikakur för imorse.
  • Thu 25 Jun 2020 23:05
    #4

    Är liksom öm nu i underlivet o över blygdbenet typ som efter en förlossning där jag inte blivit sydd men ändå lite mörbultad liksom. Konstigt. Jag har ju inte öppnat mig. Kanske är fogarna bara? Men det kom idag. Skumt. Gör övrigt känns det bra nu. Blöder knappt ngt. Har satt på torr binda nu. Får se om jag vaknar torr.

  • Fri 26 Jun 2020 19:28
    #5

    Blödit en binda full på tre timmar nu på kvällen. Öm o tyngdkänsla o kissnödig när jag står upp. Bilfärden gillades inte. Hoppas det lugnar sig inatt.

  • Fri 26 Jun 2020 19:56
    #6

    Jobbigt. Hoppas det lugnar sig <3

  • Sat 27 Jun 2020 06:47
    #7

    Nu upprepar sig i förrgår.... Vaknade med full binda. Kissade o ut kom en koagel. Efter det täta men korta sammandragningar. De känns men uthärdlig. I torsdags slutade det ju sen. Jag kan bara avvakta. Vet inte om det är tappen som måste stänga sig igen efter att ha släppt ut koaglet. Rädd. Är ju i husvagnen i Kungälv nu. Men kan ju inte bara vara hemma. Måste försöka njuta av min semester. Jag kan inte göra något ändå mer än att avvakta. Tagit två Alvedon. För säkerhets skull. Men i skrivande stund har värken minskat i kraft o det är inte tabletterna för tog dem precis.

  • Sat 27 Jun 2020 07:17
    #8

    Under en sammanställning nyss var det som om ngt "ploppade" lån gt ner. Skulle inte förvåna mig om det var fosterhinnan som sprack. Det känns verkligen kört. Det gjorde det i förrgår med visserligen men hoppet rinner ju ut varje gång.

  • Sat 27 Jun 2020 07:58
    #9
    RiaraMaria skrev 2020-06-27 07:17:16 följande:

    Under en sammanställning nyss var det som om ngt "ploppade" lån gt ner. Skulle inte förvåna mig om det var fosterhinnan som sprack. Det känns verkligen kört. Det gjorde det i förrgår med visserligen men hoppet rinner ju ut varje gång.


    Men åh...har det kommit nåt mer vatten/blod i samband med det?

    Försök ligga och ta det lugnt, hoppas på att det lugnar sig <3
  • Sat 27 Jun 2020 08:07
    #10
    Nykär15 skrev 2020-06-27 07:58:05 följande:

    Men åh...har det kommit nåt mer vatten/blod i samband med det?

    Försök ligga och ta det lugnt, hoppas på att det lugnar sig <3


    Efter ploppen har det lugnat sig. Det kommer mycket korta sammandragningar mer sällan men de känns mer än i förrgår. Har bara varit uppe o ätit två mackor o kissat. Är i husvagnen så det är nära till allt. Upptäckte inatt eftersom jag kissat i hink att jag säkert kissar uppemot en liter totalt nattetid och det fyller vår pottipotti för snabbt.
Svar på tråden Tidig vattenavgång i vecka 16. Hotande missfall