• Anonym (W)

    Vilken tand ska jag fixa?

    Jag har en visdomstand i nederkäken som sitter lite löst. Det går att vicka på den. Tandläkaren säger att den måste man ta bort för den kan skada tänderna. Själv stör jag mig inte mycket på den annat än att den ibland slår i tanden ovanför när den är på snedden.
    Jag har en kindtand på andra siden som det är ett hål i. Det har varit hål i den länge för när de skulle laga den sist så gjorde tandläkaren ingen bra jobb. Men jag vågade inte gå tillbaka och säga till för hon var så elak. Det gör ont när jag dricker typ kall läsk, och ibland när jag bara andas.

    Jag har inte råd att fixa båda tänderna. Egentligen inte råd att fixa en... Men vilken ska jag välja?

  • Svar på tråden Vilken tand ska jag fixa?
  • Anonym (*)
    Anonym (W) skrev 2020-06-25 15:21:02 följande:

    Jag har en visdomstand i nederkäken som sitter lite löst. Det går att vicka på den. Tandläkaren säger att den måste man ta bort för den kan skada tänderna. Själv stör jag mig inte mycket på den annat än att den ibland slår i tanden ovanför när den är på snedden.
    Jag har en kindtand på andra siden som det är ett hål i. Det har varit hål i den länge för när de skulle laga den sist så gjorde tandläkaren ingen bra jobb. Men jag vågade inte gå tillbaka och säga till för hon var så elak. Det gör ont när jag dricker typ kall läsk, och ibland när jag bara andas.

    Jag har inte råd att fixa båda tänderna. Egentligen inte råd att fixa en... Men vilken ska jag välja?


    Den du har hål i. Sedan ska du spara så du kan fixa den andra också.
  • Anonym (K)

    Ta den med hålet först. Gå in tandpriskollen.se och jämför tandläkares priser. (Nej, det här är inte reklam - tandpriskollen.se drivs av Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket: en sida för att konsumenter ska kunna jämföra priser på tandvård helt enkelt.) Där kan du också se hur mycket du behöver spara ihop till den andra tanden. Många tandläkare erbjuder avbetalning också.

  • Carabellis kusp

    Som tandläkare rekommenderar jag att man gör det som riskerar att förvärras först; hålet. Ett allt för stort hål kan leda till en rotfyllning. En tand som ska dras för att den är rörlig kan iofs ge upphov till en akut infektion, men ta den när du sparar mer skulle vara mitt råd.

  • Anonym (tändis)

    Först den med hålet i.
    Visdomstanden kan du dra ut, det är billigare att dra ut än att laga oftast.

  • Anonym (H)

    Laga först och använd paroex tandkräm och rengör ordentligt kring den lösa

Svar på tråden Vilken tand ska jag fixa?