• Fonorona

    BLM: Är "vita" personer hatade?

    Kan vara TW:

    Jag vet inte om fm kommer att ta bort detta eller inte, allting ska vara politiskt korrekt överallt så ifall jag råkar säga något fel och bryter pk lagen~ ber jag om ursäkt.

    Nu har jag fått det sagt.

    Hur som haver, angående BLM (förkortat Black Lives Matter) har det varit mycket fuzz om nu den senaste tiden och jag måste säga vilket äckligt år det här varit i vår värld än så länge. Jag hör dåliga saker om ljushyade (gillar inte säga svart/vit egentligen, låter inte fint.) människor, att vi är mindre värda och hemska efter det som hände med Floyd's död (En ljushyad polis mördade honom) . Ja, han hade en mörk hy och ja jag vet om hur USA är med rasismen som pågått hur länge som helst (rasism är ett "rasistiskt" ord förresten, tänk på det)...men det var ett mord på en människa, vad hade det varit ifall mannen var ljushyad? Jag förstår inte varför hudfärg spelar roll över huvudtaget för det är hur sorgligt som helst. Vi är alla människor, men varför kategoriserade i olika värde pga hudfärg? Jag har ljus färg på huden, vad har jag gjort? Dessutom finns det människor som inte vill ha kvar polisen efter mordet, hur kan folk samtycka med det? Utan polis = Ingen hjälp i nödläge. Och vad händer då? Resultatet vet ni nog själva. Jag hajar inte med när det gäller hatet mot ljushyade personer.

    För er som samtycker om att ogilla ljushyade människor pga allt detta, vad är er åsikt? Varför är det såhär?

  • Svar på tråden BLM: Är "vita" personer hatade?
  • Sogol
    Barbro45 skrev 2020-06-25 18:21:18 följande:

    De upprörda känslor som visats i samband med mordet på George Floyd är en reaktion på de övergrepp och rasism som systematiskt drabbar icke-vita. Att det exploderade i samband med detta mord är enbart en tillfällighet, en utlösande faktor. På samma sätt som Rosa Parks vägran att lämna sin plats till en vit man var startpunkten till medborgarrättsrörelsens kamp mot apartheid i USA. Så jo, hudfärg spelar roll, tro inte annat. 
    För priviligierade upplevs jämlikhet som diskriminering.


    På vilket sätt är det jämlikhet att det är vanligare enligt statistiken att svarta använder våld mot vita än tvärtom? Men ändå ses det som mer allvarligt om vita använder våld mot svarta. Jämlikhet är ju att hudfärg inte ska spela någon roll, att det är individens handlingar som räknas och inte hudfärgen. Men det är som att vi vita ska känna någon form av kollektiv skuld, en form av arvssynd. 
  • Sogol
    ThreeCherries skrev 2020-06-25 18:37:39 följande:

    Jag blir konfunderad när folk menar att det är illa när svarta i BLM rörelsen hatar vita.. man hatar ju då inte vita pga hudfärg, kultur etc. Man hatar ju som en reaktion. Man hatar ju sin förtryckare. Och när man upplever mikroaggression eller ren rasism på kontinuerlig basis blir det svårt att tro eller lita på att nästa vita människa man möter inte är likadan. Man ger väl upp.


    Ah "det goda hatet."

    Problemet är att hat leder till mer hat. Det är inte bara vita människors butiker som blir plundrade när det blir kravaller.
  • Konservativ
    Ocdkille skrev 2020-06-26 23:51:36 följande:

    Om du verkligen satt dig in i hur det är i USA så hade du fattat. För det första att vissa vill lägga ner polisen beror på att för många afroamerikaner är polisen farligare än dom kriminella. Ringer dom efter polisen är det en risk att dom dödas. Sen anledningen att det blir en större sak när en afroamerikan mördas av polis beror på att dom i väldigt många fler fall dödas av polis. Och i flera fall har det varit rena avrättningar. Sen behandlas dom även annorlunda av polisen. Det är tex ett väldigt stort problem med vita som ringer polisen bara för att en afroamerikan gör något helt vanligt. Sen är det en väldigt skillnad hur poliser i USA agerar mot vita jämfört med svarta. En afroamerikan riskerar tex alltid att bli dödad i kontakt med polisen även om dom inte gjort något. Rasismen är enorm och det måste vi stoppa. Sen BLM handlar inte om att hata vita. Det handlar om att mörkhyade ska ha samma rättigheter som oss vita.


    Den svarta befolkningen är femton procent av befolkningen men står för hälften av morden. Buhuu va synd om de svartaaaaaa! Nä faktiskt inte. Inte ett dugg synd om mördare.

    Fast ändå är det jävligt synd om dem svarta befolkningen för de har ledare från det demokratiska partiet som har slagit sönder de svarta familjerna. Nu lämnar fler och fler det demokratiska partiet och om Trump vinner i november kommer det åter bli bättre.

    Om polisen avskaffas, eller om de helt enkelt slutar eftersom de demokratiska politikerna motarbetar dem så gör det inget. Miliser håller redan på att ta över säkerhetsarbetet.
  • Xenia

    Det egentliga problemet är polisbrutaliteten, dvs att de skjuter el på annat sätt dödar oskyldiga (el iaf oskyldiga till allvarliga brott). Men av någon anledning görs allt till en rasfråga. Fler (procentuellt sett) svarta än vita begår vissa brott och det leder till att fler svarta dödas.  

    Det som är fel är polisens inställning "skjut först och fråga sen". Både vita och svarta borde demonstrera mot denna polisens inställning.

  • Tow2Mater
    Shejken skrev 2020-06-26 23:29:25 följande:

    Här kommer lite statistik från USA om folk (vita och svarta) som skjutits av polis, presenterad av Tucker Carlson. Hur ser det ut egentligen? Skjuter polisen bara ihjäl svarta eller skjuter de fler svarta än vita? Vilka är oftast beväpnade av svarta och vita? Tyder statistiken på att strukturell rasism förekommer? ????


    ">


    En nyanserad intressant artikel, med ny forskning:
    msutoday.msu.edu/news/2019/the-truth-behind-racial-disparities-in-fatal-police-shootings/

  • Tow2Mater
    Ocdkille skrev 2020-06-26 23:55:07 följande:
    För en afroamerikan är det farligare att ringa på polis om man är i fara. Det är därför. Sen kan man dra ner väldigt mycket på amerikansk polis. Dom är extremt ineffektiv. Ska dom tex göra ett ärende som kanske skulle ta en eller två poliser här då kan dom ha sju åtta som står och hänger. 
    Hur menar du dra ner? var i USA menar du det borde dras ner? Skulle det dras ner till "svensk nivå" i en storstad med alla dess problem, i en stad med nästan lika stor befolkning som hela sveriges land?

    Jag läser NYPD har 55000 anställda (36000 poliser), och NY City (vilket är var NYPD arbetar) har ca 8,3 miljoner invånare. Sverige har ca 10,2 miljoner invånare med en polismyndighet på 32000 anställda (20 400 poliser), och det anses vara en brist. Jag tycker det borde vara Sverige som skulle öka sin poliskår, så kanske de faktist kan komma när man behöver dem.

    Därmed inte sagt en hel del förändringar inom Polisen i USA skulle kunna införas, men att dra ner på antalet verkar inte vettigt alls. De har t ex uppgifter som "school safety agents", vilket inte ens finns i Sverige ännu. De flesta hederliga invånare vill dessutom faktist ha en stark poliskår där de bor. (Den finansieras till stor del med just lokal fastighetsskatt.)
  • Snäll men inte tråkig
    Fonorona skrev 2020-06-25 18:08:37 följande:

    Kan vara TW:

    Jag vet inte om fm kommer att ta bort detta eller inte, allting ska vara politiskt korrekt överallt så ifall jag råkar säga något fel och bryter pk lagen~ ber jag om ursäkt.

    Nu har jag fått det sagt.

    Hur som haver, angående BLM (förkortat Black Lives Matter) har det varit mycket fuzz om nu den senaste tiden och jag måste säga vilket äckligt år det här varit i vår värld än så länge. Jag hör dåliga saker om ljushyade (gillar inte säga svart/vit egentligen, låter inte fint.) människor, att vi är mindre värda och hemska efter det som hände med Floyd's död (En ljushyad polis mördade honom) . Ja, han hade en mörk hy och ja jag vet om hur USA är med rasismen som pågått hur länge som helst (rasism är ett "rasistiskt" ord förresten, tänk på det)...men det var ett mord på en människa, vad hade det varit ifall mannen var ljushyad? Jag förstår inte varför hudfärg spelar roll över huvudtaget för det är hur sorgligt som helst. Vi är alla människor, men varför kategoriserade i olika värde pga hudfärg? Jag har ljus färg på huden, vad har jag gjort? Dessutom finns det människor som inte vill ha kvar polisen efter mordet, hur kan folk samtycka med det? Utan polis = Ingen hjälp i nödläge. Och vad händer då? Resultatet vet ni nog själva. Jag hajar inte med när det gäller hatet mot ljushyade personer.

    För er som samtycker om att ogilla ljushyade människor pga allt detta, vad är er åsikt? Varför är det såhär?


    Såvida du inte bor och lever i USA: Varför tar du överhuvud taget åt dig om några identitetspolitiska muppar i ett land över 700 mil bort tycker att alla ljushyade människor är mindre värda och borde ha skuldkänslor på grund av den amerikanska polisens brutala behandling av George Floyd?

    Själv skulle jag aldrig komma på tanken att vare sig ta åt mig eller känna någon slags skuld för hur polisen beter sig  i ett land 700 mil bort där jag aldrig varit och  aldrig kommer att sätta min fot.

    Jag har ganska stor förståelse för den sansade delen av den amerikanska BLM-rörelsen även om jag är rätt övertygad om att det finns fler anledningar än rasism mot svarta till den amerikanska polisens agerande. Den amerikanska polisutbildningen är ett skäm på många håll. För att tex  bli "peace officer", en slags grundbefattning med polisbefogenheter krävs enbart 500 timmar.
  • Tow2Mater
    Snäll men inte tråkig skrev 2020-06-27 21:48:42 följande:
    Jag har ganska stor förståelse för den sansade delen av den amerikanska BLM-rörelsen även om jag är rätt övertygad om att det finns fler anledningar än rasism mot svarta till den amerikanska polisens agerande. Den amerikanska polisutbildningen är ett skäm på många håll. För att tex  bli "peace officer", en slags grundbefattning med polisbefogenheter krävs enbart 500 timmar.
    500 timmar är minimum, många kräver mer än så, t ex 2-4 års högskola innan du ens kan söka.
    Sen tillkommer 1-2 års provanställning i tjänst. Visst skulle utbildningen kunna förlängas, men att kalla det "skämt" tycker jag är orättvist; en tredjedel av anställda poliser har en Bachelors, vilket ofta är ett krav för anställning.

    Men för att hitta dem som ens vill jobba typ i ett storstadsghetto måste man väl sänka anställningskraven, det tvivlar jag inte på....
  • Ocdkille
    PsykopatLena skrev 2020-06-27 00:34:16 följande:

    De associerar vita med översittande slavmästare som utnyttjar andra entiniceters arbetskraft och stjäl deras resurser typ. De försöker vara "goda" och stå upp emot det men problemet är bara att de inte vet hur illa det är i Afrika och på andra ställen. De tror att det mänskliga lidandet orsakas av västerländskt välstånd mer eller mindre . Eftersom de är partiska och tar minoriteters sida för känslans skull. Så att det känns som de gjort rätt sen huruvida det egentligen ligger till spelar mindre roll. Alla ljushyade, mörkhyade och allt där emellan borde alla vara upprörda över polisbrutaliteten istället eftersom man utgår från att polisen ska göra sitt bästa för att komma till undsättning när det behövs och går att lita på och räkna med.. De flesta av oss uppskattar nog polisen och deras insatser och de gör de sannolikt i USA med det är just därför det är så obehagligt att bevittna en så allvarlig incident som ett mord mitt på blanka dagen utfört av polis dessutom. Det är ju det som är oroväckande , själva dådet i sig Och att det är en polis som mördat en medborgare inte hudfärgsdetaljer på offer / förövare. En svart man blir inget mer offer än nån annan bara pga hans hudfärg. Han blev olagligt avrättad av polisen dvs. polisen bröt mot sina arbetsuppgifter genom att begå ett fruktansvärt hänsynslöst brott inför publik dessutom och det är det folk borde vara upprörda över. Fokuset bör ligga på förövaren och inte på offret . Vem och varför begår ett sådant brott utan att verka bry sig om konsekvenserna..


    Fast problemet är ju att människor i USA behandlas olika just på grund av hudfärg. Det här är inte den enda händelsen. Vi har hur många som helst där personer råkat ut för övervåld bara på grund av deras hudfärg. Vi har ju tex det sanslösa fallet då poliser sköt 41 skott mot en mörkhyad man som bara var på väg att gå hem. Han hade inte gjort något. Och vi har alla fall där vita ringer polisen för att det tex är en mörkhyad som badar i en pool eller försöker gå in i sitt egna hyreshus. Sen är det skillnad även hur folk döms beroende av hudfärg. Finns forskning som visar att det är stor skillnad på hur en mörkhyad behandlas och hur en vit. 
  • Ocdkille
    Sogol skrev 2020-06-27 09:22:20 följande:
    På vilket sätt är det jämlikhet att det är vanligare enligt statistiken att svarta använder våld mot vita än tvärtom? Men ändå ses det som mer allvarligt om vita använder våld mot svarta. Jämlikhet är ju att hudfärg inte ska spela någon roll, att det är individens handlingar som räknas och inte hudfärgen. Men det är som att vi vita ska känna någon form av kollektiv skuld, en form av arvssynd. 
    Fast en mörkhyad som använder våld mot en vit döms hårt. En vit som använder våld mot en mörkhyad kanske inte ens straffas. Mörkhyade diskrimineras på alla plan i USA. På vilket sätt är det ok. Det är ju inte direkt så att vita måste stå ut med att det kommer poliser och griper dom för att dom är hemma eller liknande. Sen skyller dom inte på alla vita. Men man måste ju se att USA har långt kvar för att kunna kallas för ett jämlikt land.
Svar på tråden BLM: Är "vita" personer hatade?